Friday, December 9, 2011

သူ႔စည္း ကိုယ့္စည္း

က်မ အိမ္အနီးက မီးပြိဳင့္ကေလးမွာ တေန႔တုန္းက ယာဥ္တိုက္မႈ တခုျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္က အျပန္မွာ ကားလမ္းပိတ္ ထားတာေၾကာင့္ ဘာမ်ားျဖစ္လဲလို႔ အနီးအနားက လူေတြကို ေမးျမန္းၾကည့္ေတာ့မွ ယာဥ္တိုက္မႈဆိုတာ သိရတာပါ။ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ လူက ပြဲခ်င္းၿပီး ေသဆံုးသြားၿပီး၊ ကားေမာင္းသူကေတာ့
ေဆးရံုကို အေရးေပၚကားနဲ႔ ေခၚသြားခဲ့ရပါတယ္။ မီးပြိဳင့္မွာ ဆိုင္ကယ္က မရပ္တာလား၊ ကားက မရပ္တာလား၊ တဘက္ရဲ႕ အမွားလား၊ ႏွစ္ဘက္စလံုးရဲ႕ အမွားလားဆို တာကို တာ၀န္ရွိသူေတြက ျပန္လည္စံုစမ္းေနၾကဆဲပါပဲ။ သို႔ေပမယ့္ ေသခ်ာတာကေတာ့ လူတေယာက္ရဲ႕ အသက္ဆံုး ရွံဳး သြားခဲ့ပါၿပီ။ လူတေယာက္ ေဆးရံုေရာက္သြားခဲ့ပါၿပီ။

ဒီအျဖစ္ေလးက က်မရဲ႕ လူငယ္ဘ၀ကို ျပန္ၿပီး အမွတ္တရ ျဖစ္ေစပါတယ္။ က်မ ဆယ္ေက်ာ္သက္ လူငယ္ဘ၀တုန္းက လဲ အေတာ္ကားေမာင္းၾကမ္းတာကလား။ ေတာင္ႀကီး- ဟဲဟိုးကားလမ္းမွာ ေရွ႕က ေက်ာ္တက္သြားတဲ့ ကားကို ေနာက္ ကေန အတင္းလိုက္ျပန္ေက်ာ္တက္တာ ကံေကာင္းလို႔ ကားေရာ၊ လူပါ ေခ်ာက္ထဲ မက်ခဲ့တာပါ။ တခါ ဟန္ျမင့္မိုရ္ ရြာငံ လမ္းမွာလဲ ေဘးမွာပါလာတဲ့ ကားဒရိုင္ဘာ ဦးေလးႀကီးက Handbrake ဆြဲတာ ျမန္ေပလို႔။ အဲဒါလဲ ျဖစ္ၿပီးေရာ၊ အဲဒီ ကားဆရာႀကီးလဲ အလုပ္က ထြက္သြားပါေလေရာ။ သူ႔ကို မေမာင္းခိုင္းဘဲ က်မက ယူေမာင္းေနေတာ့ တခုခုျဖစ္ရင္ သူ႔ တာ၀န္ မကင္းျဖစ္မွာ ေၾကာက္တယ္ ထင္ပါရဲ႕။

အဲလို ဟိုင္းေ၀းမဟုတ္တဲ့ ၿမိဳ႕တြင္းလမ္းေတြမွာလဲ ဟိုထိ၊ ဒီထိ၊ ဟိုခ်ိတ္မိ၊ ဒီခ်ိတ္မိေတြ ရွိေသးရဲ႕။ ရွိဆို၊ တခုခုျဖစ္ရင္လဲ ေမေမ့မိတ္ေဆြ ဆရာ၀န္ေတြဆီ အလြယ္တကူေခၚသြားလို႔ ရတာက တေၾကာင္း၊ ကား၀ပ္ေရွာ့ေတြဆီ အခ်ိန္မေရြး ကား သြားထိုးလိုက္လို႔ ရတာက တေၾကာင္း၊ ျပန္ျပင္လိုက္တို႔လိုက္ လုပ္ၿပီးရင္ အျမန္ေရာင္းထြက္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္မယ့္ ကားပြဲစားေတြကလဲ မ်ားတာကတေၾကာင္း၊ ဖြားဖြားနဲ႔ ေမေမတို႔က နာရီမဆိုင္းဘဲ အေလ်ာ္အစား လိုက္လုပ္ေပးတာက တေၾကာင္းေၾကာင့္ က်မမွာလဲ လူငယ္စိတ္နဲ႔ ကိုယ္မွန္တယ္ထင္ရင္ ဘယ္သူ႔မွ လွည့္မၾကည့္ပဲ ရမ္းေနေတာ့တာပါပဲ။ ေနာက္ဆံုးမေတာ့ အသက္ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္ ဖြားေအႀကီးကို ကားေနာက္ခန္းမွာတင္ၿပီး၊ အရွိန္နည္းနည္း လြန္သြားတဲ့အ ဆံုး ေမေမက ရန္ကုန္ခဏပို႔ထားလိုက္မွ အရွိန္ျပန္ေသသြားပါတယ္။ ရန္ကုန္မွာက်ေတာ့ ကိုယ့္နယ္ၿမိဳ႕ေလးလို အလြယ္ တကူ re source mobilization လုပ္လို႔ မရတာေၾကာင့္ပါ။

ဒီလိုနဲ႔ ႏိုင္ငံရပ္ျခားေရာက္လာခ်ိန္မွာေတာ့ ကားလံုး၀ မေမာင္းျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဖြားဖြားက ကတိႏွစ္ခု ေတာင္းခဲ့ပါတယ္။ ပထမ ကတိက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ လံုး၀ မပတ္သက္ပါဘူးဆိုတဲ့ ကတိ၊ ဒုတိယကတိက ကားလံုး၀ မေမာင္းပါဘူးဆိုတဲ့ ကတိပါ။ ပထမကတိကိုေတာ့ ဘာမွ ျပန္မေျပာပဲ၊ ဒုတိယကတိကိုေတာ့ အသက္အႏၱရာယ္ေဘးနဲ႔ ၾကံဳတဲ့အခ်ိန္ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ တည္ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားပါမယ္လို႔ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယူေက ေရာက္လာခ်ိန္မွာ ကားလံုး၀ မေမာင္းျဖစ္ခဲ့ပါ။

သို႔ေပမယ့္ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ေတာ့ ခရီးရွည္ေတြ ထြက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီမွာ တခုသတိထားမိသြားတာက ေမာ္ ေတာ္ေ၀း (Motorway) ေပၚမွာ ကားေတြဟာ အျမန္ႏႈန္းနဲ႔ ေမာင္းတဲ့ကားေတြကလဲ သူ႔လမ္းနဲ႔သူ၊ သာမန္ႏႈန္းနဲ႔ ေမာင္း တဲ့ကားေတြကလဲ သူ႔လမ္းနဲ႔သူ၊ အျမန္ႏႈန္းကေန သာမန္ႏႈန္းေပၚ ေျပာင္းတဲ့ ကားေတြကလဲ သူ႔စည္းကမ္းနဲ႔သူ၊ သာမန္ ႏႈန္းကေန အျမန္ႏႈန္းကို ေျပာင္းတဲ့ကားေတြကလဲ သူ႔စည္းနဲ႔သူ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာပါပဲ။ အရွိန္ျမန္ခ်င္တဲ့ကားက အရွိန္ ေႏွးတဲ့ကားကို ေႏွးရပါမလားလို႔ ဟြန္းတီးၿပီး အတင္းေက်ာ္တက္ေနစရာလဲမလို၊ အရွိန္ေႏွးတဲ့ ကားကလဲ ေနာက္ကေန ဟြန္းတီးေနလိုက္ၾကတာ၊ ဘာလို႔မ်ား ဒီေလာက္ျမန္ခ်င္ ေနၾကပါလိမ့္လို႔ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္စရာလဲ မလိုဘဲ သူ႔ စည္းကမ္းနဲ႔သူ လမ္းအေျပာင္းအေရႊ႕ေလးေတြ လုပ္သြားၾကရံုပါပဲ။

ဒီလိုပါပဲ။ ၿမိဳ႕တြင္းလမ္းေတြမွာလဲ လမ္းေလွ်ာက္သူေတြက သူ႔ဘာသာသူ ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ၊ စက္ဘီးစီးသူကလဲ သူ႔ ဘာသာသူ စက္ဘီးလမ္းေပၚမွာ၊ လူသြားလမ္းေပၚတက္လာရင္လဲ အရွိန္ေလွ်ာ့ၿပီး သတိထားလို႔၊ ကားေတြကလဲ သူ႔စည္း ကမ္းနဲ႔သူ ဥဒဟို ျဖတ္သန္းသြားလာၾကပါတယ္။ ကားေတြက မီးပြိဳင့္ေက်ာ္ေမာင္းလိုက္တာတို႔၊ လူေတြက ေတာင္ေျပး ေျမာက္ေျပးလုပ္တာတို႔က အေတာ္ရွားပါတယ္။ လူငယ္ေတြသဘာ၀ ေသာက္စားၿပီး ယာဥ္အႏၱရာယ္ျဖစ္တတ္တာေတြ ကိုေတာ့ ဥပေဒနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါတယ္။ မူးယစ္ေသစာေသာက္စားထားမႈ သတ္မွတ္ခ်က္တခုထက္ ေက်ာ္တဲ့အခါ ကား ေမာင္းခြင့္ မရွိပါဘူး။ အရက္မူးၿပီး ကားေမာင္းရင္ လူငယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကုမၸဏီ ဒါရိုက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ျပစ္ ဒဏ္ကို ခံယူရပါတယ္။ ဥပေဒစည္းကမ္းေတြနဲ႔ တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတာေၾကာင့္ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ စိတ္တိုင္း က် ကားေမာင္းခြင့္ မရွိေတာ့ပါဘူး။

ေနာက္တခုက ေလ်ာ္ေၾကးကိစၥေတြ၊ ညႇိယူတာေတြကလဲ လုပ္ခ်င္တိုင္းလုပ္လို႔ မရပါဘူး။ ဥပေဒနဲ႔အညီ ညႇိႏႈိင္းတာေတြ ကိုပဲ လုပ္လို႔ရတာေၾကာင့္ ေလ်ာ္ေၾကးလိုခ်င္လို႔ ကားတိုက္ခံ ဂြင္ရိုက္တယ္ဆိုတာေတြ၊ ကားတိုက္ၿပီးရင္လဲ ေလ်ာ္ေၾကး ေပးလိုက္လို႔ ရတာပဲ ဆိုတာေတြ မရွိေတာ့ပါဘူး။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈရဲ႕ေအာက္မွာ အေတြးအေခၚဆိုးေတြ၊ စိတ္ရိုင္းေတြ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါတယ္။

ကားေပၚက လူေတြကလဲ လမ္းေပၚက လူေတြကို ေလးစားသလို၊ လမ္းေပၚက လူေတြကလဲ ကားေပၚက လူေတြကို အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ ရွိၿပီး၊ သူ႔စည္းကိုယ့္စည္းနဲ႔ ေနၾကတာေၾကာင့္ ကားေပၚက လူေတြက လမ္းေပၚက လူေတြကို မေထမဲ့ျမင္လုပ္တယ္၊ လမ္းေပၚကလူေတြက ကားေပၚက လူေတြကို ကားစီးႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး ဘာျဖစ္တယ္၊ ညာျဖစ္တယ္ ဆိုတာမ်ဳိးေတြလဲ ေယဘုယ်အားျဖင့္ မရွိၾကေတာ့ပါဘူး။ စည္းေတြကို ခ်ဳိးေဖာက္လာသူ အခ်ဳိ႕ေတာ့ ရွိၾကပါတယ္။ ဒီအ ခါမွာလဲ ကိုယ့္အသက္ေတြ၊ ေျခလက္အဂါၤေတြ ေပးဆပ္လိုက္ရတာေတြ၊ ဥပေဒရဲ႕ တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ အဆံုးအမကို ခံယူလိုက္ၾကရတာေတြ ရွိလာပါေတာ့တယ္။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ မီးပြိဳင့္မွာ မီးနီတဲ့အခါ ယာဥ္ရပ္နားရမယ္ဆိုတဲ့အသိ၊ လမ္းျဖတ္ကူးတဲ့အခါ ဘယ္ညာၾကည့္ရမယ္ဆိုတဲ့ အသိ၊ အျမန္ႏႈန္းနဲ႔ ကိုယ္က ေမာင္းခ်င္ရင္ အျမန္လမ္းေၾကာင္းေပၚကို ေရွ႕က အေႏွးႏႈန္းတဲ့ ေမာင္းေနတဲ့ကားကို အ ေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေစပဲ အသာတၾကည္ ကူးေျပာင္းသြားရမယ္ဆိုတဲ့အသိ၊ အေႏွးႏႈန္းနဲ႔ ေမာင္းေနတဲ့ကားကလဲ အျမန္ ႏႈန္းနဲ႔ လမ္းေပၚက ပိတ္ၿပီး မေမာင္းရဘူးဆိုတဲ့အသိ၊ တရားဥပေဒရဲ႕အထက္မွာ ဘယ္သူမွ မရွိေစရဘဲ ဥပေဒကို လိုက္ နာရမယ္ ဆိုတဲ့အသိ၊ ကားေမာင္းသူေတြ၊ အေႏွးယာဥ္ေမာင္းသူေတြ၊ လမ္းေလွ်ာက္သူေတြကလဲ သူ႔စည္းကိုယ့္စည္း ထားၿပီး အျပန္အလွန္ေလးစားရမယ္ ဆိုတဲ့ အသိေတြ က်ယ္ျပန္႔လာဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ေတာ့ ယူဆမိပါတယ္။ သူ႔စည္း၊ ကိုယ့္စည္းရွိၿပီး၊ သူ႔တာကိုယ္တာ လံုၾကတဲ့အခါ မျဖစ္သင့္ပဲျဖစ္ရတဲ့ အသက္ဆံုး႐ွံဳးမႈေတြ၊ ဘ၀ဆံုး႐ွံဳးမႈေတြေတာ့ ေလ်ာ့ နည္းလာတန္ေကာင္းပါရဲ႕။

ခင္မမမ်ဳိး
(၈၊ ၁၂၊ ၂၀၁၁)

No comments: