ပထမ မာ့က္စ္၀ါဒ (အပိုင္း-၁)
မာ့က္စ္က အေရးႀကီးတဲ့ အျမင္သစ္ႏွစ္မ်ဳိးကို စတင္ေဖာ္ထုတ္လာပါတယ္။ ပထမအျမင္ကေတာ့ ေဘာဂေဗဒဟာ လူသားေသြဖည္မႈဆိုင္ရာ အႀကီးဆံုးသဏၭာန္ျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယအျမင္ကေတာ့ လူသားဆန္မႈကို ေဘာဂေဗဒက လႊမ္းမိုး ေနမႈအေပၚ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္မယ့္ ႐ုပ္အင္အားကို
အလုပ္သမား လူတန္းစားေတြထဲမွာသာ ရွာ ေဖြေတြ႔ရွိႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အျမင္ပါ။
ဒါေပမယ့္လဲ ဒီအဆင့္မွာအထိ အျမင္သစ္ေတြကို အတိုခ်ဳပ္အေနနဲ႔သာ ေဖာ္ျပထားၿပီး၊ အက္ေဆးေတြ ထဲမွာ တျခားအ ေၾကာင္းအရာေတြလဲ ေရာယွက္ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ေနာက္ထပ္အဆင့္ကေတာ့ ဒီအျမင္သစ္ေတြကို သစ္လြင္ၿပီး စနစ္က် တဲ့ ကမၻာ့အျမင္ရဲ႕ အေျခခံအျဖစ္ အသံုးျပဳႏိုင္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုက်ယ္ျပန္႔တဲ့ ကမၻာ့အျမင္ဟာ ဟီဂယ္လီယန္စနစ္နဲ႔ ဒီစနစ္မတိုင္ခင္က ေျပာင္းလဲမႈေတြအားလံုးကုိ ေျပာင္းလဲအစားထိုးႏိုင္တဲ့ အျမင္သစ္ကို ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဘာဂေဗဒနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္ေတြကို (၁၈၄၄) ခုႏွစ္မွာ မာ့က္စ္က စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေလ့ လာဆန္းစစ္ခ်က္ေတြကို မာ့က္စ္ရဲ႕ ႀကီးျမတ္ေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ တခုျဖစ္တဲ့ အရင္းက်မ္းထဲမွာ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။ အရင္းက်မ္းပထမတြဲကို (၁၈၆၇) ခုႏွစ္မွာ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ၿပီး အျခားအတြဲေတြကေတာ့ မာ့က္စ္ေသဆံုးၿပီး ခ်ိန္မွာမွ ေပၚထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပါရီမွာ မာ့က္စ္ေရးသားခဲ့တဲ့ (၁၈၄၄) ခုႏွစ္၊ စီးပြားေရးနဲ႔ ဒႆနိ ကေဗဒ စာမူၾကမ္းေတြဟာ သူ႔ဘ၀တေလွ်ာက္လံုးကို တနည္းတဖံု ဆက္လက္စိုးမိုးသြားေစခဲ့တဲ့ ပေရာဂ်က္တခုရဲ႕ ပထမဆံုး version လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
မာ့က္စ္၀ါဒရဲ႕ (၁၈၄၄) ခုႏွစ္ version ကို (၁၉၃၂) ခုႏွစ္အထိ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ျခင္း မရွိခဲ့ပါဘူး။ စာမူၾကမ္းထဲမွာ အဆက္ အစပ္မရွိတဲ့ က႑ေတြလဲ ပါ၀င္ေနၿပီး၊ အခ်ဳိ႕က႑ေတြကေတာ့ သိသာထင္ရွားစြာ ၿပီးဆံုးျခင္း မရွိပါဘူး။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ မာ့က္စ္က ဘာလုပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တယ္ ဆိုတာကို ခန္႔မွန္းၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။
မာ့က္စ္က အမွာစာမွာ ဟီဂယ္ရဲ႕ ယုတိၱေဗဒဆိုင္ရာ ေလ့လာခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စစ္မွန္တဲ့ သီအိုရီဆိုင္ရာ ေတာ္ လွန္ေရးကို ေရးသားခဲ့တဲ့ တဦးတည္းေသာ စာေရးဆရာအျဖစ္ Feuerbauch ကို ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုထားပါတယ္။ ေနာက္ ပိုင္းက႑ေတြမွာေတာ့ လုပ္ခလစာဆိုင္ရာ ေဘာဂေဗဒ၊ အျမတ္အစြန္းနဲ႔ ငွားရမ္းမႈေတြအေၾကာင္းကို ေရးသားထားၿပီး၊ classical economics ကို တည္ေထာင္သူ႔ဖခင္ႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ J.B. Say နဲ႔ Adam Smith တို႔ရဲ႕ အေတြးအျမင္ေတြကို ေလ့လာဆန္းစစ္ထားပါတယ္။
မာ့က္စ္က ရွင္းလင္းေဖာ္ျပထားရာမွာ classical economics အရ အလုပ္သမားေတြဟာ ကုန္ပစၥည္းျဖစ္ေနၿပီး၊ အလုပ္ သမားထုတ္လုပ္မႈကလဲ ၀ယ္လိုအားနဲ႔ ေရာင္းလိုအားေပၚမွာ မူတည္ေနပါတယ္။ ေရာင္းလိုအားဟာ ၀ယ္လိုအားထက္ ပိုမ်ားေနရင္ လုပ္ခလစာႏွဳန္း က်ဆင္းၿပီး၊ အခ်ဳိ႕အလုပ္သမားေတြ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးမႈဒဏ္ကို ခံရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လုပ္ခလစာေတြဟာ လံုေလာက္တဲ့ လုပ္သားေရာင္းလိုအားေတြ ရွင္သန္မႈနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္တဲ့ အနိမ့္ဆံုးအ ဆင့္မွာပဲ ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။
မာ့က္စ္က အျခားအေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္တခ်က္ကိုလဲ ေထာက္ျပထားပါတယ္။ အလုပ္သမားေတြကို အလုပ္ခန္႔ထားတဲ့ အရင္းရွင္ေတြဟာ အလုပ္သမားေတြရဲ႕ လုပ္အားေတြေၾကာင့္ ႂကြယ္၀ခ်မ္းသာမႈေတြ ရွိလာၾကပါတယ္။ အရင္းရွင္ေတြ ခ်မ္းသာလာမႈဟာ အလုပ္သမားေတြက ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ တန္ဖိုးေတြကို သူတို႔အတြက္ သိမ္းဆည္းထားလို႔ပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ အရင္းအႏွီးဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ဘာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ လုပ္အားေပါင္းစပ္တန္ဖိုးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အလုပ္သမားေတြရဲ႕ လုပ္အားက အလုပ္ရွင္ေတြရဲ႕ အရင္းအႏွီးကို တိုးျမင့္လာေစပါတယ္။ ဒီအရင္းအႏွီးေတြကို ပိုမို ႀကီးမားတဲ့ စက္ရံုေတြ တည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ စက္ကိရိယာေတြ ၀ယ္ယူေရးမွာ အသံုးျပဳပါတယ္။ အဲဒီကတဆင့္ အလုပ္ခြဲ ေ၀ပိုင္းျခားမႈ တိုးျမင့္လာပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ကိုယ္ပိုင္အလုပ္ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ့ အလုပ္သမားေတြက အလုပ္လက္မဲ့ ေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ သူတို႔ရဲ႕ လုပ္အားေတြကို ေစ်းကြက္ကို ေရာင္းခ်ရပါတယ္။ ဒီလိုေရာင္းခ်မႈက တဆင့္ အလုပ္ရဖို႔အတြက္ အလုပ္သမား အခ်င္းခ်င္းအၾကားမွာ ျပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ ျဖစ္ပြားလာၿပီး၊ လုပ္ခလစာကလဲ ေလ်ာ့နည္း လာပါတယ္။
မာ့က္စ္ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြကို orthodox economics ရဲ႕ ႐ွဳျမင္ခ်က္ေတြအျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ မာ့က္စ္က ေဘာဂေဗဒပညာရွင္အေနနဲ႔ ေရးသားခဲ့ျခင္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ မာ့က္စ္က ေဘာဂေဗဒထက္ ပိုမိုျမင့္မားတဲ့ အဆင့္ကို သြားခ်င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္ပိုင္ဆိုင္မႈ၊ ေလာဘနဲ႔ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြကို ဆိုထားေပမယ့္ မေတာ္တဆ ျဖစ္ပြားလာတဲ့ အေျခအေနေတြဟာ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပမႈဆိုင္ရာ အတိုင္းအဆေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေတာ့ ဘာမွ ေျပာဆိုထားျခင္း မရွိပါဘူး။
မ်ားေသာအားျဖင့္ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ေတြ လ်စ္လ်ဳရွဳထားေလ့ရွိတဲ့ " လူသားျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈမွာ abstract labour နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ဆံုး႐ွံဳးနစ္နာမႈ ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဟာ ဘာလဲ " ဆိုတဲ့ ႀကီးမားေသာ ေမးခြန္းေတြရဲ႕ အေျဖကို မာ့က္စ္က ရွာေဖြခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ (abstract labour ကို မာ့က္စ္က အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားရာမွာ လုပ္သားရဲ႕ ကိုယ္ ပိုင္သံုးစြဲေရးဆိုင္ရာ တိက်ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ မဟုတ္ဘဲ လုပ္ခရေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္တဲ့ အလုပ္လို႔ ဆိုထားပါ တယ္။ လူတေယာက္ဟာ ဖိနပ္တရံလိုခ်င္လို႔ ဖိနပ္ခ်ဳပ္လုပ္ျခင္းကို abstract labour လို႔ မသတ္မွတ္ႏိုင္ပါဘူး။ ပိုင္ဆံ ရႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းတခုအေနနဲ႔ ဖိနပ္ကို ခ်ဳပ္လုပ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါကို abstract labour လို႔ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။) မာ့က္စ္က ေဘာဂေဗဒ ဥပေဒသေတြရဲ႕ နက္ရွိဳင္းတဲ့ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြနဲ႔ သိသာထင္ရွားမႈေတြကို ေဖာ္ထုတ္ ထားပါတယ္။
မာ့က္စ္ရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ ဘယ္လိုရွင္းလင္းခ်က္အမ်ဳိးအစားေတြ ရွိႏိုင္ပါသလဲ။ ဒီအေျဖကို ေသြဖည္ေသာလုပ္အားလို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ က႑ထဲမွာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအထဲမွာ မာ့က္စ္က ေဘာဂေဗဒရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ဳိးေတြ ကို Feuerbach တုန္းက ဘာသာေရးကို ေ၀ဖန္ခဲ့တဲ့ သဏၭာန္ေတြနဲ႔ အလားတူသဏၭာန္မ်ဳိးနဲ႔ ရွင္းလင္းေရးသားထားခဲ့ပါ တယ္။
"အလုပ္သမားက အလုပ္ပိုၾကိဳးစားလာေလေလ၊ ေသြဖည္ေနတဲ႕ ျပင္ပကမၻာက ပိုမိုအင္အားႀကီး လာေလေလ ျဖစ္ၿပီး၊ သူကေတာ့ ပိုမို ဆင္းရဲလာပါတယ္။ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြလဲ ပိုနည္းလာပါတယ္။ ဒါက ဘာသာေရးနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ လူက ဘုရင္သခင္ကို ယံုၾကည္မႈ ပိုမ်ားလာေလေလ၊ သူ႔ဘာသာသူ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းေတြ ေလ်ာ့နည္းလာေလေလ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ အလုပ္သမားဟာ သူ႔ရဲ႕ ဘ၀ကို တစံုတရာအတြက္ ေပးဆပ္လိုက္ခ်ိန္မွာ ဘ၀ဟာ သူ႔ဘ၀ မဟုတ္ ေတာ့ဘဲ တစံုတရာရဲ႕ ဘ၀ ျဖစ္သြားပါတယ္။ အလုပ္သမားရဲ႕ ထုတ္ကုန္ဟာ သီးျခားျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔အလုပ္ဟာ သီးျခား ျဖစ္တည္မႈတခုျဖစ္သြားၿပီး၊ သူရဲ႕ ျပင္ပမွာ တည္ရွိလာပါတယ္။ အဲဒီတည္ရွိမႈ ပါ၀ါက တခါ အလုပ္သမားကို ျပန္လည္ဆန္႔က်င္လာပါတယ္။ တစံုတရာကို သူ႔ဘ၀ေပးလိုက္ၿပီးခ်ိန္မွာ အဲဒီ တစံုတရာက သူ႔ကို ျပင္ပအားတခုအေနနဲ႔ ျပန္လည္ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္လာပါတယ္ (EPM 78-79) “
ဆိုလိုရင္း အဓိကအခ်က္ေတြကို classical economists ေတြအေၾကာင္း ေလ့လာစဥ္မွာ မာ့က္စ္ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ မွတ္စု စာအုပ္ထဲက စာတေၾကာင္းမွာ ပိုမိုသိသာထင္ရွားစြာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
" ေဘာဂေဗဒဟာ လူမႈဆက္ႏြယ္မႈရဲ႕ ေသြဖည္ေသာ သဏၭာန္ကို မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေသာ မူလသဘာ၀ သဏၭာန္ တခု အေနနဲ႔ ေဖာ္က်ဴးထားေၾကာင္း သက္ေသအေထာက္အထား ရွိတယ္။ (M. 116)”
classical economics ကို မာ့က္စ္က ဆန္႔က်င္ေၾကာင္း ဒီစာေၾကာင္းက သက္ေသထူေနပါတယ္။ မာ့က္စ္က classical economists ေတြကို သူတို႔ရဲ႕ သိပၸံပညာရပ္နယ္ပယ္ သေဘာတရားေတြကေန စိန္ေခၚထားခဲ့ျခင္း မရွိပါဘူး။ ဒီသေဘာတရားေတြအေပၚ သူ႔ရဲ႕ အျမင္ေတြကိုသာ ေဖာ္ျပထားခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး၊ တဦးခ်င္းပိုင္ဆိုင္မႈ၊ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြနဲ႔ ေလာဘစတဲ့ အရာေတြဟာ လူသားျဖစ္တည္မႈရဲ႕ အေျခအေနတခုတည္းမွာသာ ေတြ႔ရွိေနေၾကာင္း အဆိုျပဳခဲ့ပါတယ္။
classical economists ရဲ႕ ေသြဖည္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္တည္မႈကို မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေသာ မူလသဏၭာန္တခု အေနနဲ႔ သတ္မွတ္ခ်က္ဟာ လူသားရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈကို ျဖစ္စဥ္တရပ္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ ဟီဂယ္လီယန္ အယူအဆနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီလိုအပ္ခ်က္ဟာ လူသားျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲတိုးတက္မႈရဲ႕ ယာယီအဆင့္ မွာပဲ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို classical economists က သိျမင္ႏိုင္စြမ္း မရွိခဲ့ေၾကာင္း မာ့က္စ္က ေ၀ဖန္ေထာက္ျပထား ပါတယ္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ဘာသာျပန္သူ - ခင္မမမ်ဳိး
(၂၁၊ ၀၃၊ ၂၀၁၃)
မူရင္းစာအုပ္အမည္ - Marx: A Very Short Introduction
စာအုပ္ေရးသားသူ - Peter Singer
စာအုပ္ထုတ္ေ၀ႏွစ္ - ၁၉၈၀ (ပထမအႀကိမ္)၊ ၁၉၉၆ (ျပန္လည္ထုတ္ေ၀ႏွစ္)
No comments:
Post a Comment