Friday, September 13, 2013

ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမ်ားအား Linear Spectrum သဏၭာန္ျဖင့္ ခြဲျခားေလ့လာျခင္း

အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီဆိုတဲ့ စကားလံုးကို (၁၈) ရာစုေႏွာင္းပိုင္းမွာ ျပင္သစ္ပညာရွင္ Antonie Destutt de Tracy က Eléments d'Idéologie ဆိုတဲ့ ပေရာဂ်က္မွာ စတင္အသံုးျပဳခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ De Tracy က အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီ ဆိုတာကို အေတြးအေခၚမ်ား၏ သိပၸံ (science of ideas) အျဖစ္ ညႊန္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ဇီဝေဗဒ (ဘိုင္အိုေလာ္ဂ်ီ) ကဲ့သို႔ေသာ သိပၸံပညာရပ္တခုအျဖစ္ အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီ ဆိုတဲ့ သိပၸံပညာရပ္ ေပၚထြက္လာေစရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ (၁၉) ရာစု ကာလေရာက္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ စကားလံုးတရပ္အျဖစ္
အသြင္ကူးေျပာင္းသြားခဲ့ပါတယ္။

အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီဆိုတဲ့ စကားလံုးကို လစ္ဘရယ္ဝါဒီမ်ားကလဲ အသံုးျပဳထားၾကပါတယ္။ Karl Popper, J.Talmon နဲ႔ Hannah Arendt ဆိုသူတို႔က အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီဆိုတာကို နာခံမႈနဲ႔ လိုက္နာ ေဆာင္ရြက္မႈေတြျပဳလုပ္ရန္ ဖန္တီးထားတဲ့ လူမႈထိန္းခ်ဳပ္ေရး ကိရိယာတခုအေနနဲ႔ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ ၾကပါတယ္။ Michael Oakeshott စတဲ့ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒီ မ်ားကေတာ့ အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီေတြဟာ စိတ္ကူးယဥ္အေတြးအေခၚစနစ္ေတြျဖစ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးလက္ေတြ႔ (political reality) နဲ႔ ကင္းကြာေၾကာင္း ယူဆထားၾကၿပီး၊ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒကို အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီအျဖစ္ မ႐ႈျမင္ဘဲ disposition အေနနဲ႔ ႐ႈျမင္ဖို႔လိုအပ္ေၾကာင္း ဆိုထားၾကပါတယ္။

လူမႈသိပၸံပညာရပ္ကေတာ့ အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီဆိုတာကို ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့ coherent set of ideas အေနနဲ႔ ႐ႈျမင္ထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈဆိုရာမွာ လက္ရွိတည္ရွိေနတဲ့ စနစ္ကို ထိန္းသိမ္းမႈ၊ ျပင္ဆင္မႈ၊ ဖယ္ရွားမႈဆိုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ပါဝင္ပါတယ္။ ေခတ္သစ္ လူမႈသိပၸံပညာအရ အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီကို ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္သည့္ အေတြးအေခၚမ်ား စုစည္းထားေသာ လႈပ္ရွားမႈဦးတည္ေသာ ယံုၾကည္မႈစနစ္ (action-oriented belief system) အျဖစ္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆို ထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Seliger ဆိုသူက အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီ အားလံုးမွာ existing order ကို ကမၻာ့႐ႈေထာင့္ကေန ႐ႈျမင္သံုးသပ္မႈ၊ အနာဂတ္ကမၻာမွာ အသံုးျပဳသင့္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး သဏၭာန္၊ ေကာင္းမြန္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တည္ေဆာက္မႈဆိုင္ရာအျမင္မ်ားနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈကို မည္သို႔မည္ပံု လုပ္ေဆာင္သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳခ်က္ေတြ ပါဝင္ေၾကာင္း ဆိုထားပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Matthew Festenstein နဲ႔ Michael Kenny ဆိုသူတို႔က ႏိုင္ငံေရး အိုင္ဒီေရာ္ ေလာ္ဂ်ီဆိုတာ ဒီမိုကေရစီ၊ ႏိုင္ငံေတာ္၊ သဘာဝ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ တန္းတူညီမွ်မႈ၊ လြတ္လပ္မႈ စတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရား (political concept) ေတြကို ႐ႈေထာင့္တခုခ်င္းစီကေန ဖြင့္ဆိုထားတဲ့ framework ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီ အမ်ဳိးအစားမ်ားကို ပညာရွင္မ်ားက ခြဲျခားေဖာ္ျပၾကရာမွာ သဏၭာန္အမ်ဳိးမ်ဳိးကို အသံုးျပဳထားၾကပါ တယ္။ Linear Spectrum သဏၭာန္က ႏိုင္ငံေရး အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီေတြကို လက္ဝဲ၊ လက္ယာခြဲျခားၿပီး ေဖာ္ျပထားၿပီး၊ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ (Socialism)၊ လစ္ဘရယ္ဝါဒ (Liberalism)၊ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒ (Conservatism) နဲ႔ ဖက္ဆစ္ဝါဒ (Fascism) စတာေတြ ပါဝင္ပါတယ္။

(၁) ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ

ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒရဲ႕ အေတြးအေခၚ အစအနေတြကို ဆယ့္ေျခာက္ရာစုေခတ္နဲ႔ ဆယ့္ခုနစ္ရာစု ေခတ္ေတြမွာ ေပၚထြက္ခဲ့ တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ေတြးေခၚပညာရွင္ Thomas More, Levellers နဲ႔ Diggers တို႔ရဲ႕ စာေတြထဲမွာ ေတြ႔ရွိရေပမယ့္၊ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီတရပ္အျဖစ္ ဆယ့္ကိုးရာစု ကာလအထိ ေပၚထြက္လာခဲ့ျခင္း မရွိပါဘူး။ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ အရင္းရွင္ စနစ္ကို တုန္႔ျပန္တဲ့ အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီအေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကနဦးအစမွာ စက္႐ံုေတြနဲ႔ ထုတ္လုပ္မႈေတြရဲ႕ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေၾကာင့္ ထိခိုက္မႈတစံုတရာရွိလာတဲ့ အႏုပညာရွင္မ်ားနဲ႔ လက္မႈပညာရွင္ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စတာလာခဲ့ေပမယ့္၊ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အလုပ္သမားလူတန္းစားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ ဆက္ႏြယ္လာပါတယ္။

ဆယ့္ကိုးရာစုေခတ္ဆိုရွယ္လစ္အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမွာ ေတာ္လွန္ေရးသြင္ျပင္လကၡဏာေတြ ေရာစပ္ပါဝင္ ေနပါတယ္။ အဓိက ရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ ေစ်းကြက္ဖလွယ္မႈေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ အရင္းရွင္စီးပြားေရး စနစ္ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး၊ ဘံုပိုင္ဆိုင္မႈသေဘာတရားအေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ ဆိုရွယ္လစ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တည္ေဆာက္မႈနဲ႔ အစားထိုးေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ားကို အဓိက လႊမ္းမိုးႏိုင္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ေတြးေခၚပညာရွင္ကေတာ့ ကားလ္မာ့က္စ္ ဆိုသူျဖစ္ၿပီး၊ သူဟာ ႏွစ္ဆယ္ရာစုေခတ္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒကို မ်ဳိးေစ့ခ်ခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆယ့္ကိုးရာစုေႏွာင္းပိုင္းကာလမွာေတာ့ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရး ဆိုရွယ္လစ္အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီ (Reformist Socialism) ေတြ ထပ္မံေပၚထြက္လာပါတယ္။ ဒီအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီအရ အလုပ္သမားလူတန္းစားေတြရဲ႕ လုပ္ခလစာ၊ အလုပ္ခြင္အေျခအေန တိုးတက္ေရးမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းနဲ႔ အရင္းရွင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းသို႔ အလုပ္သမား လူတန္းစားမ်ားကို ေပါင္းစည္းေရး သေဘာတရားမ်ား ေပၚထြက္လာပါတယ္။ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားနဲ႔ ဆိုရွယ္လစ္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားလဲ ေပၚထြက္လာပါတယ္။ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရး ဆိုရွယ္လစ္အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီက ပါလီမန္ႏိုင္ငံေရးကို အသံုးျပဳၿပီး၊ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္သို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆင့္ကဲတိုးတက္ ေျပာင္းလဲျခင္းကို ေထာက္ခံအားေပးပါတယ္။ ဒီအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီက ႏိုင္ငံေရးေတြးေခၚပညာရွင္ Robert Owen (၁၇၇၁-၁၈၅၈)၊ Charles Fourier (၁၇၇၂-၁၈၃၇) နဲ႔ William Morris (၁၈၅၄-၁၈၉၆) တို႔ရဲ႕ အေတြးအေခၚမ်ားနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ ethical socialism ဆိုင္ရာ သေဘာတရား မ်ားနဲ႔ Eduard Bernstein ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ revisionist Marxism သေဘာတရားမ်ားကေန ျမစ္ဖ်ားခံ စီးဆင္းလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။

(၂ဝ) ရာစုကာလေရာက္ေတာ့ ဆိုရွယ္လစ္လႈပ္ရွားမႈမွာ အုပ္စုႏွစ္ခု ကြဲျပားလာပါတယ္။ ေတာ္လွန္ေသာ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ (revolutionary socialism) ယံုၾကည္လက္ခံသူမ်ားျဖစ္တတဲ့ လီနင္နဲ႔ ေဘာ္ရွီဗစ္ေတြက ကြန္ျမဴနစ္ေတြလို႔ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ သတ္မွတ္ၿပီး၊ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရး သမားမ်ားကေတာ့ reformist socialists ေတြလို႔ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးသမားေတြက ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံေသာ ႏိုင္ငံေရးကို သက္ဝင္ယံုၾကည္ၾကၿပီး၊ အဲဒီကေနတဆင့္ ဆိုရွယ္ဒီမိုကရက္တစ္ဝါဒ ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီတခု ထပ္မံေပၚထြက္လာပါတယ္။

ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ လူတန္းစားႏိုင္ငံေရး (class politics) နဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ႐ႈျမင္ရာမွာ ဆိုရွယ္လစ္ေတြက distribution of wealth ကို အေျခခံၿပီး သံုးသပ္ပါတယ္။ အစဥ္ အလာအရ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ ဖိႏွိပ္ခံရတဲ့ အလုပ္သမားလူတန္းစားေတြ၊ ေက်ာမြဲအေျခခံ လူတန္းစားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ အလုပ္သမားလူတန္းစားကို လူမႈေရးေျပာင္းလဲမႈကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္တဲ့ agents of social change အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒရဲ႕ အဓိကတန္ဖိုးက လူမႈတန္းတူညီမွ်မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒက ျပိဳင္ဆိုင္ျခင္း ထက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ဦးစားေပးပါတယ္။ တကိုယ္ေကာင္းစိတ္ထက္ အမ်ားအက်ဳိး ေဆာင္ရြက္စိတ္ကို ပိုမို ဦးစားေပးပါတယ္။

(၂) လစ္ဘရယ္ဝါဒ

လစ္ဘရယ္ဝါဒဟာ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီတခုအျဖစ္ ဆယ့္ကိုးရာစုအေစာပိုင္း ကာလေရာက္မွ ေပၚထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ေပမယ့္ လစ္ဘရယ္သီအိုရီနဲ႔ အေျခခံသေဘာတရားေတြကေတာ့ ဥေရာပ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဆယ့္ေျခာက္ရာစု ကာလကတည္းက ေပၚထြက္ေနခဲ့ၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ အေစာပိုင္းကာလေတြမွာ လစ္ဘရယ္ဝါဒဟာ absolutism ကို တိုက္ခိုက္ေရးဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆ တခုအေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာခဲ့တာျဖစ္ၿပီး၊ ဆယ့္ကိုးရာစု အေစာပိုင္းကာလ မွာေတာ့ အစိုးရဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ျခင္း လံုးဝကင္းမဲ့ေသာ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားကို ေဖာ္ျပတဲ့ လစ္ဘရယ္ ေဘာဂေဗဒပညာရပ္ ေပၚထြက္လာပါတယ္။

ဒီအေတြးအေခၚေတြဟာ ဆယ့္ကိုးရာစု လစ္ဘရယ္ဝါဒရဲ႕ ဗဟိုခ်က္မ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဆယ့္ကိုးရာစုေႏွာင္းပိုင္းမွာေတာ့ စီးပြားေရးရာ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈ (economic intervention) နဲ႔ လူမႈဖူလံုေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ (social welfare reform) ကို ေထာက္ခံအားေပးတဲ့ ဆိုရွယ္လစ္ဘရယ္ ဝါဒ ထပ္မံေပၚထြက္လာခဲ့ၿပီး၊ ၂ဝရာစု လစ္ဘရယ္ဝါဒရဲ႕ အေျခခံ သြင္ျပင္လကၡဏာ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ လစ္ဘရယ္ဝါဒရဲ႕ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းက တဦးခ်င္းဝါဒ ျဖစ္ပါတယ္။ လူသားတဦးခ်င္းဟာ လူအုပ္စု ေတြထက္ ပိုမိုအေရးႀကီးၿပီး၊ လူသားေတြဆီမွာ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ သြင္ျပင္လကၡေတြနဲ႔ စြမ္းရည္ေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လစ္ဘရယ္ဝါဒရဲ႕ အဆံုးစြန္ရည္မွန္းခ်က္က လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ စြမ္းရည္ေတြကို အေကာင္းဆံုးေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခြင့္ရွိေသာ လူအမ်ားပါဝင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို တည္ေထာင္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။

လူတဦးခ်င္းလြတ္လပ္ခြင့္ဟာ လစ္ဘရယ္ဝါဒရဲ႕ အေျခခံတန္ဖိုးျဖစ္ၿပီး၊ ဒီတန္ဖိုးဟာ တန္းတူညီမွ်မႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈေတြထက္ ပိုၿပီးတန္ဖိုးရွိတယ္လို႔ လစ္ဘရယ္ဝါဒီမ်ားက ယူဆၾကပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ လြတ္လပ္ခြင့္ဟာ တရားဥပေဒေဘာင္အတြင္းက လြတ္လပ္ခြင့္ျဖစ္ၿပီး၊ လူတဦးရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ဟာ အျခားလူတဦးရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစရန္ ေစာင့္ထိန္းဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း လစ္ဘရယ္ဝါဒီေတြးေခၚပညာရွင္မ်ားက သတိေပးေျပာဆိုထားၾကပါတယ္။ လူအမ်ားရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေစေသာ လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ အျမင့္မားဆံုးလြတ္လပ္ခြင့္ဟာ လစ္ဘရယ္ဝါဒရဲ႕ တန္ဖိုးလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

လစ္ဘရယ္ဝါဒေတြးေခၚပညာရွင္ေတြက အစိုးရဆိုတာကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးနဲ႔ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးရွိဖို႔အတြက္ အေရးအႀကီးဆံုး အစုအဖြဲ႔လို႔ ႐ႈျမင္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစိုးရေတြဟာ လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ျခိမ္းေခ်ာက္တဲ့ အာဏာရွင္အစိုးရေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အႏၱရာယ္ရွိေၾကာင္းကိုလဲ တြက္ဆထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကန္႔သတ္အစိုးရ (limited government) ဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။ ဒီသေဘာတရားအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး အစိုးရရဲ႕ အာဏာပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈ (separation of powers)၊ ထိန္းေက်ာင္းမႈႏွင့္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ (Checks and Balances)၊ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ျပည္သူအၾကားက ဆက္ႏြယ္မႈမ်ားအား ေဖာ္ျပထားေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (constitution) ေရးဆြဲအတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းေရး စတဲ့ သေဘာတရားေတြ ထပ္မံေပၚထြက္လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။

(၃) ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒ

ဆယ့္ရွစ္ရာစုေႏွာင္းပိုင္းနဲ႔ ဆယ့္ကိုးရာစုအေစာပိုင္းကာလေတြမွာ ကြန္ဆာေဗးတစ္အေတြးအေခၚနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆေတြ စတင္ေပၚထြက္လာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးက စတင္ ေဖာ္က်ဴးလိုက္တဲ့ စီးပြားေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈေတြကို တုန္႔ျပန္ခ်က္အေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥေရာပတိုက္မွာ ေပၚထြက္လာခဲ့တဲ့ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒမွာ ႏိုင္ငံေရးေတြးေခၚပညာရွင္ Joseph de Maistre (၁၇၅၃-၁၈၂၁) သဏၭာန္ေဖာ္ခဲ့တဲ့ သြင္ျပင္လကၡဏာေတြ အမ်ားအျပား ပါဝင္လာပါတယ္။ ဒီသဏၭာန္မွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ဆန္႔က်င္ၿပီး၊ အစဥ္အလာဓေလ့ထံုးစံေတြကို တရားေသဆုပ္ကိုင္ထားမႈေတြ ပါဝင္ပါတယ္။

သို႔ေပမယ့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံတို႔မွာ ေပၚထြက္လာတဲ့ ကြန္ဆာေဗးတစ္ ဝါဒကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေတြးေခၚပညာရွင္ Edmund Burke (၁၇၂၉- ၉၇) ရဲ႕ ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ ေျပာင္းလဲေရးဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို အေျခခံထားခဲ့တာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္တဲ့ ကြန္ဆာေဗးတစ္ ဝါဒတရပ္အျဖစ္ ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၅ဝ) ေႏွာင္းပိုင္းကာလေတြမွာေတာ့ ျဗိတိန္ႏိုင္ငံက ကြန္ဆာေဗးတစ္ပါတီဟာ စစ္ပြဲၿပီးကာလ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ လူမႈျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကို စတင္လက္ခံလာခဲ့ၿပီး၊ ဆိုရွယ္ဒီမိုကေရတစ္ဝါဒထဲက သေဘာတရားအခ်ဳိ႕ကိုလဲ လက္ခံလာၾကပါတယ္။ (၁၉၇ဝ) ကာလေတြေရာက္ေတာ့ ဒီအေတြးအေခၚေတြကို အသစ္ထပ္မံေပၚထြက္လာတဲ့ လက္ယာသစ္ (New Right) ဝါဒက ဖိအားေပးမႈေတြ ရွိလာခဲ့ပါတယ္။

ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒရဲ႕ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းကေတာ့ အစဥ္အလာ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။ အစဥ္အလာေတြဟာ ေခတ္သမိုင္းအဆက္ဆက္မွာ ျဖတ္သန္းေပၚထြက္ လာခဲ့တဲ့ ဉာဏ္ပညာေတြကို ေပါင္းစုထားတာျဖစ္ၿပီး၊ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့လာစမ္းသပ္ထားၿပီး ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေနာင္မ်ဳိးဆက္ေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားေတြအတြက္ လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ သင့္ေၾကာင္း ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒီေတြက ယူဆၾကပါတယ္။ ကြန္ဆာေဗးတစ္ေတြက သူတို႔ရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြဟာ လက္ေတြ႔က်ေသာ အေျခအေန၊ လက္ေတြ႔က်ေသာ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားနဲ႔ အညီေပးထြက္လာတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒကို ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီအျဖစ္ မသတ္မွတ္ပဲ ဘဝခ်ဥ္းကပ္မႈတခုအေနနဲ႔ ႐ႈျမင္ဖို႔ ျငင္းဆိုခ်က္ေတြ ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။

ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒအရ လူသားေတြဟာ မွီခိုတတ္တဲ့ သေဘာသဘာဝရွိတဲ့အတြက္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လူသားေတြကို တကိုယ္ေကာင္းစိတ္ေတြ၊ ေလာဘေတြနဲ႔ အာဏာရူးသြပ္စိတ္ေတြက လႊမ္းမိုးထားတဲ့အတြက္ လူသားေတြဟာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရ ပ်က္ယြင္းေနသူမ်ားလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရာဇဝတ္မႈမ်ား၊ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး ပ်က္စီးမႈမ်ား ေပၚထြက္လာရျခင္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ အင္အားႀကီးမားေသာ ႏိုင္ငံေတာ္၊ တင္းၾကပ္တဲ့ ဥပေဒ၊ ျပင္းထန္ေသာ ျပစ္ဒဏ္ေပးမႈမ်ားနဲ႔ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရးကို တည္ေဆာက္ဖို႔လိုတယ္လို႔ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒီမ်ားက ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။

ဒါတင္မကပဲ အခ်ဳိ႕လူေတြဟာ ကိုယ္ပိုင္အက်ဳိးစီးပြားကို ရယူခံစားဖို႔အတြက္ ဗဟုသုတ၊ အေတြ႔အၾကံဳနဲ႔ ပညာေရးေတြမွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနတာေၾကာင့္ ဦးေဆာင္မႈ၊ လမ္းညြန္မႈနဲ႔ ပံ့ပိုးမႈေတြကို မိဘက သားသမီးေတြကို ေပးအပ္သလိုပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္းနဲ႔ အထက္မွ အာဏာက်င့္သံုးမႈ ရွိရမွာျဖစ္ေၾကာင္း ကြန္ဆာေဗးတစ္မ်ားက ယံုၾကည္လက္ခံၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ authority ဟာ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒရဲ႕ အဓိက တန္ဖိုးျဖစ္ၿပီး၊ လြတ္လပ္မႈဟာလဲ တာဝန္ဝတၱရားနဲ႔ ပူးတြဲတည္ရွိေၾကာင္း အဆိုျပဳထားၾကပါတယ္။

ဒီလို ႏိုင္ငံေတာ္မွ ျပည္သူအား မိဘမွ သားသမီးကို ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းကဲ့သို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာသဏၭာန္၊ တာဝန္ဝတၱရား၊ hierarchy စတဲ့ သေဘာတရားမ်ားအေပၚ အေျခခံထားတဲ့ ကြန္ဆာေဗးတစ္ဝါဒကို paternalistic conservatism လို႔ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ၾကပါတယ္။

ဥေရာပကြန္ဆာေဗးတစ္မ်ားက ေနာက္ထပ္ေဖာ္ထုတ္ထားတဲ့ အေျခခံသေဘာတရားတရပ္ကေတာ့ ခရစ္ယန္ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသေဘာတရားကို ဂ်ာမန္ ခရစ္ယန္ ဒီမိုကရက္မ်ားရဲ႕ လူမႈေစ်းကြက္ ဒႆနိကေဗဒ (social market philosophy) မွာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဒႆနိကေဗဒရဲ႕ အေျခခံတန္ဖိုးကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔ ျပိဳင္ဆိုင္မ်ားျပဳလုပ္ရာမွာ ေစ်းကြက္မဟာဗ်ဴဟာ မ်ားကို အသံုးျပဳရာက ရရွိလာတဲ့ အျမတ္အစြန္းမ်ားကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ျပန္လည္အသံုးျပဳမႈျဖစ္ပါတယ္။ ခရစ္ယန္ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားက ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းမ်ား၊ သမဂၢမ်ားနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား အၾကားမွာ လူမႈေရးေပါင္းစည္းမႈ (social partnership) ကို အေရးႀကီးတန္ဖိုး တခုအေနနဲ႔ သတ္္မွတ္ထားပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ေတြးေခၚပညာရွင္ မ်ားကေတာ့ ဒါကို compassionate conservatism လို႔ ဖြင့္ဆိုေဖာ္ျပၾကပါတယ္။

(၄) ဖက္ဆစ္ဝါဒ

ဖက္ဆစ္ဝါဒရဲ႕ အေတြးအေခၚ အစအနေတြကို ဆယ့္ကိုးရာစုေႏွာင္းပိုင္းမွာ ေလ့လာေတြ႔ရွိႏိုင္ေပမယ့္၊ ဖက္ဆစ္ဝါဒေပၚထြက္လာေအာင္ အစပ်ဳိးေပးလိုက္တာကေတာ့ ၂ဝရာစုအေစာပိုင္းကာလ၊ ပထမ ကမၻာစစ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္မ်ားက ေဖာ္ျပထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဖက္ဆစ္ဝါဒကို ၂ဝရာစု ကမၻာစစ္က ေမြးဖြားေပးလိုက္တဲ့ ကေလးငယ္အျဖစ္လဲ တင္စားေခၚဆိုၾကပါတယ္။ ဖက္ဆစ္ဝါဒရဲ႕ manifestation ေတြကို အီတလီဖက္ဆစ္ေခါင္းေဆာင္ မူဆိုလီနီနဲ႔ ဂ်ာမဏီ နာဇီဖက္ဆစ္ေခါင္းေဆာင္ ဟစ္တလာတို႔ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ေတြမွာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံႀကီး ျပိဳက်သြားၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာလဲ နီယိုဖက္ဆစ္ဝါဒနဲ႔ နီယိုနာဇီဝါဒေတြ ျပန္လည္ေခါင္းေထာင္ လာမႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။

ဖက္ဆစ္ဝါဒဟာ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးေႏွာင္းပိုင္းကာလမွာ အေနာက္ကမၻာရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးကို လႊမ္းမိုး လာတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚမ်ားကို ဆန္႔က်င္တဲ့အေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အီတလီ ဖက္ဆစ္ဝါဒီမ်ားက " ၁၇၈၉ ဟာ ေသဆံုးသြားၿပီ “ ဆိုတဲ့ ေႂကြးေၾကာ္သံကို ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးေႏွာင္းပိုင္းကာလ ႏိုင္ငံေရးတန္ဖိုးေတြျဖစ္တဲ့ တိုးတက္မႈ၊ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ တန္းတူညီမွ်မႈ စတဲ့ သေဘာတရားေတြကို ဖက္ဆစ္ဝါဒီေတြက ေခါင္းေဆာင္၊ အာဏာ၊ ဟီး႐ိုးဝါဒ၊ စစ္ပြဲ၊ အာဏာ စတာေတြနဲ႔ အစားထိုးခဲ့ပါတယ္။ ဖက္ဆစ္ဝါဒကို အရင္းရွင္ဝါဒ၊ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒ၊ ကြန္ဆာေဗးတစ္ ဝါဒနဲ႔ လစ္ဘရယ္ဝါဒ စတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမ်ား အားလံုးကို ဆန္႔က်င္ေသာ ဝါဒတခုအျဖစ္ ပံုေဖာ္ထားၾကပါတယ္။

ဖက္ဆစ္ဝါဒရဲ႕ အဓိကယံုၾကည္ခ်က္ကေတာ့ ညီညြတ္ျခင္းအင္အား (strength through unity) ျဖစ္ပါတယ္။ ဖက္ဆစ္ႏို္င္ငံေတာ္ရဲ႕ သားေကာင္းဆိုတာကို တာဝန္၊ သစၥာရွိမႈနဲ႔ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔မႈ ဆိုတာ ေတြနဲ႔ ပံုေဖာ္ထားၿပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သားေကာင္းဟာ သူ႔ႏိုင္ငံနဲ႔ လူမ်ဳိးအတြက္ အထက္က ေပးအပ္လာတဲ့ တာဝန္ကို ျပန္လွန္ ေမးခြန္း ထုတ္ျခင္း၊ စဥ္းစားသံုးသပ္ျခင္းမရွိဘဲ အသက္ေပး ထမ္းေဆာင္ျခင္းဆိုတာက ဖက္ဆစ္ဝါဒရဲ႕ ideal ျဖစ္ပါတယ္။

ဖက္ဆစ္ဝါဒီေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚေတြ အားလံုးကေတာ့ တထပ္တည္း မတူညီပါဘူး။ အီတလီ ဖက္ဆစ္ဝါဒက အစြန္းေရာက္ ႏိုင္ငံေတာ္ဝါဒ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံသားေတြဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ အေပၚမွာ ျပန္လွန္ေမးခြန္းမထုတ္တဲ့ အလံုးစံုေလးစားမႈနဲ႔ သစၥာရွိမႈ ရွိရပါတယ္။ ဖက္ဆစ္ေတြးေခၚ ပညာရွင္ Gentile (၁၈၇၅-၁၉၄၄) က "အစစအရာရာဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကို မဆန္႔က်င္ရဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ျပင္ပမွာ မဟုတ္ရဘူး" ဆိုၿပီး ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ဂ်ာမန္ဖက္ဆစ္ဝါဒ ကက်ေတာ့ လူမ်ဳိးေရး ခြဲျခားမႈအေပၚမွာ အေျခတည္တဲ့ ဂ်ာမန္အမ်ဳိးသားေရး ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ အေပၚမွာ အေျခခံထားပါတယ္။ ဂ်ာမန္ဖက္ဆစ္ဝါဒဟာ သီအိုရီႏွစ္ခုအေပၚမွာ အေျခခံ ထားပါတယ္။ ပထမသီအိုရီကေတာ့ ဂ်ာမန္အမ်ဳိးသားေတြဟာ သခင္လူမ်ဳိျဖစ္ၿပီး၊ ကမၻာကို စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ ရမယ္လို႔ ယံုၾကည္တဲ့ Aryanism သီအိုရီျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယသီအိုရီကေတာ့ ဂ်ဴးေတြဟာ ဂ်ာမန္လူမ်ဳိးေတြကို ဖ်က္ဆီးဖို႔ ေပၚထြက္လာတဲ့ မေကာင္းဆိုးဝါးေတြျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ anti-Semitism သီအိုရီ အမ်ဳိးအစား တမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီ အမ်ဳိးအစားမ်ားကို အထက္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ linear spectrum၊ သဏၭာန္နဲ႔ ခြဲျခားဆန္းစစ္ေလ့လာျခင္းမ်ားသာမကပဲ ဆိုရွယ္ဒီမိုကေရစီ၊ လက္ယာသစ္၊ လက္ဝဲသစ္နဲ႔ မင္းမဲ့ဝါဒ စတာေတြ ပါဝင္တဲ့ alternative spectrum၊ အမ်ဳိးသားကြန္ျမဴနစ္ဝါဒ၊ ႏိုင္ငံတကာကြန္ျမဴနစ္ဝါဒ၊ အမ်ဳိးသားဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ၊ ႏိုင္ငံတကာ ဆိုရွယ္လစ္ ဝါဒ၊ ဆိုရွယ္ဒီမိုကရက္တစ္ဝါဒ၊ ဆိုရွယ္ရီပတ္ပလီကန္ ဝါဒ၊ အရင္းရွင္ဒီမိုကရက္တစ္ဝါဒ၊ အရင္းရွင္ ရီပတ္ပလီကန္ဝါဒ၊ တိုးတက္ေသာနီ႐ိုလီဘရယ္ဝါဒ၊ ကြန္ဆာေဗးတစ္ နီ႐ိုလစ္ဘရယ္ဝါဒ၊ နီ႐ိုလစ္ဘရယ္ ဝါဒ၊ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒ စတာေတြ ပါဝင္တဲ့ Moral Matrix သဏၭာန္ စသည္မ်ားျဖင့္လဲ ေလ့လာသံုးသပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါတယ္။

ခင္မမမ်ဳိး

(စက္တင္ဘာ ၅ ရက္ေန႔ထုတ္ ပဲ့တင္သံ ဂ်ာနယ္နဲ႔ စက္တင္ဘာ ၁၂ ရက္ေန႔ထုတ္ ပဲ့တင္သံ ဂ်ာနယ္မ်ားမွာ အပိုင္း (၁)၊ (၂) ခြဲၿပီး ေဖာ္ျပထားေသာ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါတယ္)

No comments: