Monday, February 3, 2014
ဝိနယ ပိဋက ပါဠိေတာ္ ဒုတိယပိုင္းလာ သံဃေဘဒ (ဝါ) သံဃာကို သင္းခြဲေသာကံ (အပိုင္း ၂)
3 Feb 2014 | ညိဳထြန္း | ေန႔သစ္
အစြဲထပ္ထပ္ မခြဲကပ္၊ မ်ားေကာင္းစားခ်စ္ ‘ေဗာဓိသတ္’၊ လံုးစည္းယုတ္ပတ္ သူစြန္႔ျပတ္၊ ဆင္ျခင္ဆတ္ဆတ္ သူေတာ္တတ္၊ ‘ရွင္ျမတ္’ ကိုလည္း ‘သတ္’ ရမည္
ဝဇိရ သုတၱန္။ ဗုဒၶ ႏွင့္ သုဗုဒၶိရဟန္း
စိတၱေလာကုတၱရာ ယထာဘူတ ဒႆန ပင္လယ္ထဲသို႔ ကၽြန္ေတာ့္လူမ်ား ေရငုတ္မဆင္းခင္မွာ လူ႔ေဘာင္တခုတြင္ လံုးစည္းစနစ္ ေပၚေပါက္လာေသာ လူမႈျဖစ္စဥ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အရင္ သ႐ုပ္ခြဲစူးစမ္း ၾကည့္ပါဦးမည္။ ခုအခါ အသက္ အေတာ္အတန္ ေထာက္လာၿပီ ျဖစ္ေသာ ကၽြန္ေတာ့္ အသက္ပိုင္းမွ မိတ္ေဆြမ်ားအေနျဖင့္ ကိုယ္ေတြ႔ ၾကံဳခဲ့ရေသာ လံုးစည္းဝါဒနဲ႔ လံုးစည္းအစိုးရဆိုတာ
ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ဆိုးေၾကာင္း သိၾကပါသည္။
ဒါေပမယ့္လည္း လံုးစည္းဝါဒတို႔၏ ေရႊ႕လ်ားျဖစ္စဥ္ေတြဟာ ဘဝ အေတြ႔အၾကံဳ စခါစ လူငယ္လူရြယ္မ်ားကိုသာ စည္း႐ုံးအေျခခံတတ္ၾကရာ ၎လူငယ္လူရြယ္တို႔သည္ လံုးစည္းအစိုးရ ေပမယ္လို႔ “ေကာင္းတဲ့လူတက္လာရင္ တို႔ႏုိင္ငံ ေကာင္းတာပါပဲ” ဟု ခပ္ရိုးရိုးပဲ စဥ္းစားတတ္ၾကပါသည္။ ထိုသို႔ စဥ္းစားသေဘာပိုက္မိျခင္းသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ ကေန႔ေခတ္ လူငယ္လူရြယ္မ်ား မိမိတို႔သည္ ရိုးသားထက္ျမက္သူတို႔ ျဖစ္ပါလ်က္ႏွင့္ လံုးစည္းဝါဒ သူတို႔ေရွ႕မွာတင္ တေန႔တျခား ႀကီးထြားအားေကာင္းလာသည့္ တိုင္ေအာင္ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနမိတတ္ ေစပါသည္။
ဒါေၾကာင့္ လံုးစည္းျဖစ္စဥ္ (Totalitarianism) ေပၚေပါက္လာပံု အဆင့္ဆင့္ကို ေလ့လာရာတြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ အဘယ္ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒ၊ ဖက္ဆစ္ဝါဒ၊ ကြန္ျမဳနစ္ဝါဒ၊ ေမာ္ဒန္ေခတ္ ျမန္မာဘုန္းႀကီးတို႔၏ သာသနာ့ပါလဝါဒ စေသာ လံုးစည္းဝါဒ စနစ္တို႔တြင္ “ယုတ္မာေသာသူတို႔သာ သူေကာင္းျပဳခံရသည္ ၊ ထိပ္တန္းသို႔ေရာက္သည္ ဆိုေသာ သေဘာသဘာဝ” ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာပါမည္။ ဟုတ္ပါ၏၊ “ယုတ္မာေသာ သူတို႔သာ ထိပ္ဆံုးသို႔ ေရာက္သည္” ဟု ဆိုပါလွ်င္ “လံုးစည္းအစိုးရစနစ္ တခုတြင္ လူေကာင္းလူေတာ္ တဦးမွ တက္မလာႏိုင္” ဟု နင္ေျပာေနတာ ျဖစ္ပါသည္။ “ဒါဆို ငါတို႔ ဗမာျပည္တြင္ လံုးစည္းအစိုးရစနစ္ ျဖစ္လာခဲ့ေသာ္ လူေကာင္းလူေတာ္ တဦးျဖစ္ေသာ အေမစုသည္ ေခါင္းေဆာင္ တက္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား” ဟူသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တန္ျပန္ စစ္ၾကည့္သင့္ေသာ ေမးခြန္းပါတည္း။
အေျဖကား “Absolutely, No” ― လံုးစည္းစနစ္ မင္းမူ ထြန္းကားေသာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတြင္ အေမစုသည္ ဘယ္ေတာ့မွ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ လံုးစည္း လူအုပ္က ဖုႆရထားလႊတ္ပင့္ၿပီး မင္းဝတ္တန္ဆာ ငါးပါးႏွင့္ မင္းေျမႇာက္လွ်င္လည္း အေမစု လက္ခံလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။
ဤသေဘာကို အျမင္လင္းခ်င္းေအာင္ ဥပမာျပရမည္ ဆိုလွ်င္ အေမစုလို မြန္ျမတ္ ထက္ျမက္သူ တဦးအတြက္ လံုးစည္းအစိုးရ၏ အေရးပါေသာ ရာထူးဌာနႏၲရ တေနရာမွာ အလုပ္လုပ္တယ္ ဆိုတာဟာ အင္မတန္မွ ႏူးညံ့ညင္သာေသာ ႏွလံုးသားရွိသူ လံုမငယ္ တဦးကို လယ္စိုက္ကြင္းေတြမွာ ကၽြန္ေတြကို က်ာပြတ္နဲ႔ ႐ုိက္ၿပီး ခိုင္းရတဲ့ ကၽြန္ထိန္းအလုပ္ကို ဝင္လုပ္ခိုင္းတာမ်ဳိးနဲ႔ အတူတူ ပါပဲ။ အေမစု တင္လား မဟုတ္ပါဘူး။ ဗမာ လူေတာ္လူေကာင္း ဟူသမွ်ဟာ ကေန႔ ဗမာျပည္မွာ အဓမၼ အေျခခံဥပေဒ တည္ျမဲေနသေရႊ႕၊ ဗမာႏိုင္ငံေရးဟာ လံုးစည္းအစိုးရ စနစ္ကို ေရႊ႕လ်ားေန သေရြ႕ သူတို႔ဟာ က်ာပြတ္ကိုင္ကၽြန္ထိန္း တေနရာဝင္လုပ္လို႔ ခ်ီးျမႇင့္ခံရမယ့္ အခြင့္အေရးေတြထက္ ကိုယ့္ထမင္းၾကမ္း ကိုယ္ယပ္ခတ္စားၿပီးေတာ့ပဲ ေနခ်င္ပါသည္။ ဤ အေျခခံသေဘာကို နားလည္ေပးပါ၊ လံုးစည္းလူေတြကို တရေဟာ သူေကာင္းျပဳထားတဲ့ ဗမာလႊတ္ေတာ္မွာ မ်က္ရည္က်မလို ခဏခဏ ျဖစ္ရတဲ့ အေမစုကို စာနာပါလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာလိုပါတယ္။
အေမစုလို လူေတာ္လူေကာင္းေတြဟာ လံုးစည္းစနစ္မွာ ေနရာယူလိုစိတ္ အလွ်င္း မရွိဘူးဆိုရင္ လံုးစည္းစနစ္ တခုမွာ ေနရာယူထားတဲ့ လူေတြဟာ ဘယ္လိုမ်ဳိးပါလိမ့္။ ဟုတ္ကဲ့၊ အဖြဲ႔အစည္း အေဆာက္အဦတခုမွာ အဖြဲ႔အစည္း၏ သစၥာကို ေစာင့္သိရိုေသသူတို႔ သည္သာ ထိပ္ေနရာသို႔ ေရာက္လာၾကရပါသည္။ ထို႔အတူသာပင္ လံုးစည္းစနစ္၏ ထိပ္ေခါင္းေနရာကသူတို႔ ဆိုသည္မွာ လံုးစည္းစနစ္အေပၚ အတိုင္းထက္အလြန္ တံခြန္ထက္ကုကၠား သစၥာေတာ္ႀကီးကို ေစာင့္သိသူမ်ားသာ ျဖစ္ၾကပါသည္။
ဤ လံုးေခါင္းလူတို႔၏ အံမခန္း သစၥာရွိမႈကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ျမင္ေအာင္ ဥပမာ ျပရမည္ဆိုလွ်င္ လံုးစည္းေခါင္းေဆာင္ ေနရာရ ငလြန္မတို႔ ဟူသည္ ၎တို႔ သစၥာခံေသာ လံုးစည္းစနစ္၏ ‘အသက္ဝိညာဥ္’ အတြက္ဆို မိမိေရွ႕တြင္ ကိုယ့္သားငယ္ကို ေျမဘုတ္ဘီလူးက အရွင္လတ္လတ္ ရင္ခြဲသတ္၍ ႏွလံုးသားကို စိမ့္စိမ့္စား၍ ဝါးမ်ဳိသည့္တိုင္ သူ႔သားအသက္ကို စေတးရဲသည့္ လူစြန္႔လႊတ္တို႔ ပါတည္း။
ဖက္ဆစ္စနစ္ စေသာ လံုးစည္းဝါဒ အေၾကာင္း ေျပာမည္ဆိုလွ်င္ “စြန္႔လႊတ္စေတးျခင္း” ဆိုေသာ သေဘာသည္ ဤဝါဒ၏ ပင္မလကၡဏာအျဖစ္ မၾကာမၾကာ ပါလာတတ္ေၾကာင္း စာဖတ္ပရိသတ္တို႔ သတိထားမိပါလိမ့္မည္။ သည္တြင္ ႐ွဳပ္ေထြးေသာ အဓိကျပႆနာ တခုမွာ ‘စြန္႔လႊတ္စေတးျခင္း’ ဆိုေသာ သေဘာသည္ လူမႈေရး နယ္ပယ္၊ အထူးသျဖင့္ ဘာသာေရးနယ္ပယ္ တို႔တြင္ ကိုယ္က်ဳိးမငဲ့သူ တို႔သာ လုပ္ေဆာင္ဝ့ံေသာ မြန္ျမတ္သည့္ အလုပ္အျဖစ္ ေယ်ဘုယ် မွတ္ယူၾကေလ့ရွိရာ အဲဒီကိစၥဟာ လူေတြကို အထူးကို ေရာေထြးေစေသာ သေဘာပါတည္း။
တျခား မၾကည့္ပါနဲ႔။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗမာျပည္တြင္ “ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ စြန္႔လႊတ္ရဲသူေတြရဲ႕ အလုပ္၊ ဘုရားေလာင္းေတြသာ လုပ္တဲ့အလုပ္” ဟု ႏိုင္ငံေရးသမားက ေျပာလိုေျပာ၊ “စစ္တိုက္တယ္ဆိုတာ အိုးပစ္အိမ္ပစ္ စြန႔္လႊတ္ရဲတဲ့၊ အသက္စြန္႔ ေသရဲတဲ့ ပုရိသ ေယာက်ၤားေကာင္းေတြရဲ႕ အလုပ္” ဟု စစ္သားက ေျပာလိုေျပာနဲ႔ က်န္ေသာ လယ္သမား အလုပ္သမား ပါေမာကၡ ဆရာဝန္ အင္ဂ်င္နီယာ ရဟန္းသံဃာ ပါမက်န္ ႏိုင္ငံေရးသမားနဲ႔ စစ္သားဆိုလွ်င္ ကိုးကြယ္ရွိခိုးရေတာ့ မလိုမ်ဳိး တို႔လည္း ျဖစ္လာတတ္ပါသည္။ တကယ္ေတာ့လည္း လူ႔သမိုင္း၏ အဆိုးဝါးဆံုး ျဖစ္စဥ္မ်ားဟာ အဲသလိုမ်ဳိး ဘုရားေလာင္း သူရဲေကာင္းဝါဒ (Heroism) “စြန္႔လႊတ္သူဟာ အမြန္ျမတ္ဆံုး သူရဲေကာင္းပဲ” ဆိုတာကို စြဲကိုင္လုပ္တဲ့ လူလြန္မေတြေၾကာင့္ ေပၚေပါက္ခဲ့ရပါသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ႏွစ္က ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ဆိုထားေသာ ကၽြန္ျဖစ္ရာလမ္းတြင္လည္း ဤ “ဘုရားေလာင္း သူရဲေကာင္း ဝါဒ” ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗမာလူ႔ေဘာင္အတြက္ အင္မတန္ အႏၲရာယ္ႀကီးမားေသာ ဝါဒ၊ ကၽြန္ေတာ္တု႔ိ လံုးဝ ပယ္ခ်ရမယ့္ ဝါဒ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ကၽြန္ေတာ့္စာမ်ားတြင္ ဆက္လက္၍ သည္ဝါဒ ၏ အႏၲရာယ္ ႏွင့္ ပယ္ခ်ဖို႔ စဥ္းစားပံုတို႔ကို ကၽြန္ေတာ္ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း အဲသည္တုန္းက ကၽြန္ေတာ္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ခုစာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဤကိစၥကို စကားစပ္မိလာၿပီ ျဖစ္၏။
ဘုရားေလာင္းသူရဲေကာင္း ဝါဒကို ယုတၱိသေဘာအားျဖင့္ ပယ္ခ်ဖို႔ရန္ေတာ့ အလြယ္ေလး ျဖစ္ပါ၏။ ကၽြန္ေတာ္ ယုတၱိဝါက် ႏွစ္ေၾကာင္း ေရးျပပါအံ့။
(က) ငန္းတိုင္းသည္ ေရကူးသည္
(ခ) ေရကူးသူတိုင္းသည္ ငန္းျဖစ္သည္
ေရွ႕ (က) က မွန္ေနတာကို ၾကည့္ၿပီး ေနာက္ (ခ) ကို ေကာက္ခ်က္ဆြဲလို႔ ရပါသလား။
ခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘုရားေလာင္း သူရဲေကာင္း ဝါဒ၏ အႏုမာန အယူအဆကို အလားတူ ယုတၱိဝါက် ႏွစ္ေၾကာင္း ေရးၾကည့္ၾကပါ စို႔လား။
(က) ဘုရားေလာင္းတိုင္းသည္ စြန္႔လႊတ္သည္
(ခ) စြန္႔လႊတ္သူတို႔သည္ ဘုရားေလာင္း ျဖစ္သည္
ငန္းတိုင္း ေရကူးတာကို ၾကည့္ၿပီး ေရကူးသူတိုင္း ငန္းျဖစ္သည္ဟု ေျပာလို႔ မရသလို ဘုရားေလာင္းတိုင္းဟာ စြန္႔လႊတ္တာ မွန္႐ုံနဲ႔ စြန္႔လႊတ္သူတို႔သည္ ဘုရားေလာင္းဟူ၍ ဆြဲၿပီး ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ မရသည္မွာ အထင္း ပါတည္း။
ယုတၱိေဗဒ သ႐ုပ္ျပတြင္ ဤ အေတြးအေခၚမ်ဳိး “အားလံုး” ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလြယ္ေလး ပယ္ခ်ႏိုင္ေသာ္လည္း ၎ အေတြးအေခၚမ်ဳိးသည္ လူမ်ားစုတြင္ အလြယ္ေလးပင္ စြဲထင္တတ္ၾကၿပီး ဘယ္ေတာ့မွ ျပဳျပင္မရလည္း ရွိတတ္ပါသည္။ ေနာက္ထပ္ အလားတူ ဝါက်ႏွစ္ခုကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆက္ေလ့လာၾကပါစို႔လား။
(က) အၾကမ္းဖက္ ဗံုးခြဲသူတို႔ သည္ မူဆလင္ ျဖစ္သည္
(ခ) မူဆလင္ ဆိုလွ်င္ အၾကမ္းဖက္ ဗံုးခြဲသည္
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထင္လင္းႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ကမာၻႀကီးမွာ လူမ်ဳိးေရးခြဲျခားမႈ ဘာသာေရးခြဲျခားမႈ စတဲ့ ျပႆနာေတြ အပ္ေၾကာင္းထပ္ခဲ့တာ၊ မေျဖရွင္းႏိုင္တာဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေတြးေခၚမႈ အေျခခံမွာကိုက အမ်ားႀကီး မွားယြင္းေနလို႔ပါ။ အၾကမ္းဖက္ ဗံုးခြဲသူဟာ မူဆလင္ ျဖစ္႐ုံနဲ႔ မူဆလင္မွန္ရင္ အၾကမ္းဖက္ ဗံုးခြဲတယ္လို႔ သတ္မွတ္ခ်င္တာကိုက ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အေတြ႔အၾကံဳကို မွားယြင္းမြဲေတစြာ ေရာင္ျပန္ဟပ္တတ္ေလၿပီး အသိတရား အမွားေတြကို ကိုင္စြဲေလကာ မူဝါဒ အမွားေတြ၊ အလုပ္ အမွားေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ မဆံုးတမ္း ျဖစ္လာေလေတာ့တဲ့ သေဘာပါပဲ။
ဒါမ်ဳိး “သည္ပုတ္ထဲက သည္ပဲ” ဆိုကာ လံုးၿပီး ျမင္တတ္တယ္ ဆိုတာ ပညာသင္ၾကားခြင့္ ေကာင္းေကာင္း မရခဲ့သူေတြဆို ခြင့္လႊတ္ ႏိုင္ပါေသးသည္။ ခြင့္မလႊတ္ႏိုင္တာက ထိပ္တန္း ပညာတတ္ေတြ ကိုယ္တိုင္က သည္လုိမ်ဳိး လံုးလံုး မွားယြင္းေနတဲ့ အေျခခံေတြနဲ႔ ကိန္းခန္းႀကီးတဲ့ သီအိုရီေတြ ထုတ္လာတာမ်ဳိးပါ။
ဟားဗတ္ပါေမာကၡ တဦးျဖစ္တဲ့ ဆန္မ်ဳိး ဟန႔္တင္တန္ဟာ သည္လုိ လံုးလံုး မွားယြင္းေနတဲ့ အႏုမာန အယူအဆေတြနဲ႔ ေနာင္ ကမာၻ႔သမိုင္းဆိုတာ “မူဆလင္ ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ အေနာက္ကမာၻ ယဥ္ေက်းမႈ ထိပ္တုိက္ေတြ႔ လတၱံ႔” ဆိုၿပီး သူရဲ႕ သိပၸံေယာင္ေဆာင္ ေဟာကိန္းကို ထုတ္ခဲ့သလို သည္ဝါဒဟာ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံႀကီးေတြရဲ႕ စစ္ေရးဗ်ဳဟာေပၚမွာ လႊမ္းမိုးသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ခုလိုမ်ဳိး ျပႆနာတရပ္ကို အရပ္လူၿပိန္း နားလည္သလို နားလည္ျခင္းမ်ဳိးဟာ ဘယ္ေလာက္ အႏၲရာယ္မ်ားလာတတ္ သလဲ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္ သတိထားၾကပါစို႔။
အမားတီးယားဆင္းက အေယာင္ေဆာင္ ပညာရွင္ ဟန္႔တင္တန္ ကို ဘယ္လို ေဝဖန္သလဲဆို “အရပ္ထဲက လူၿပိန္းသိ သိတဲ့ဟာကို အားလံုးအတြက္ သမိုင္းသက္ေသ မွန္ကန္ေသာ ေယ်ဘုယ် သိပၺံ သီအိုရီဆိုၿပီး ဆင္ထုတ္ျပတာဟာ သင္းမို႔လို႔ မရွက္တယ္” ဟု ဆဲပါသတည္း။
ခု တစ္ခါတည္း စကားစပ္သျဖင့္ ‘၉၆၉’ ဆိုတာ အျမတ္ဆံုး ဘုရား၊ တရား ၊ သံဃာ လို႔ လူတကာကို လိုက္ေျပာေနတဲ့ ေရႊညဝါ စတဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြကို မိမိ၏ ေျခာက္ႏွစ္သား သားငယ္သည္ပင္ ဘယ္လိုမွ မရူံးႏိုင္တဲ့ ယုတၱိဝါက် ႏွစ္ေၾကာင္းကို ေရးျပပါမယ္။
(က) I think that is ငါေတြးမိတာက ဒါဟာ…
(ခ) That is I think ဒါကေတာ့ ငါေတြးမိတာပါ။
သည္ဝါက် ႏွစ္ေၾကာင္းဟာ ကၽြန္ေတာ္ အေမရိကမွာ အမ်ားျပည္သူေရွ႕ တင္ဆက္မႈထဲက တခုပါ။ သည္ ႏွစ္ေၾကာင္းကို ဆလိုက္ထိုးၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ပရိသတ္ကို ေမးပါတယ္။ “သည္ ဝါက်ႏွစ္ေၾကာင္း ၊ ဘယ္ဝါက်က မွန္ပါသလဲ”။
ပရိသတ္ဟာ ၿငိမ္သက္မွင္ေသ သြားပါတယ္။ အေတာ္ေလး ၾကာေတာ့ ပါေမာကၡ တစ္ဦးက တံု႔ျပန္ရာမွာ “ႏွစ္ခုလံုး မွန္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္”။ ဘြဲ႔ႀကိဳ ဒႆန ေက်ာင္းသား တဦးက “ဒုတိယဝါက် ပဲ မွန္ပါတယ္”။ ပရိသတ္က ၾသခ်ၿပီး လိုက္လာရာမွာ “ဟုတ္ပါရဲ႕ ၊ ဒုတိယ ဝါက်ပဲ မွန္ပါတယ္”။
ဒုတိယ ဝါက်ပဲ မွန္တယ္လို႔ ဘာလို႔မို႔ ေျပာနိုင္ရပါလိမ့္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆက္ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႔။
(က) ငါ ေတြးမိတာက ဘုရားတရားသံဃာ ဆိုတာ…၉၆၉ ပဲ
(ခ) “ဘုရားတရားသံဃာဟာ ၉၆၉ ပဲ” ဆိုတာကေတာ့ ငါ ေတြးမိတာပါ
ပထမ ဝါက်ရဲ႕ သေဘာမွာ “ငါေတြးမိတာက” ရဲ႕ ေနာက္မွာ ဘာမဆို လိုက္လုိ႔ ရပါတယ္။ ‘ငါ’ ဆိုတဲ့ အာ႐ုံက ျဖစ္စဥ္(အေတြးစဥ္) ရဲ႕ ေရွ႕မွာ အရင္ေပၚေနၿပီး ကတၱားျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္သာ ပဓာနလို႔ အရင္ ပိုင္းျဖတ္ထားပါတယ္။ အဲသလို ကတၱား = ငါ ရဲ႕ သတၱိစြမ္းပကားသာ ပဓာနလို႔ ယူတဲ့အတြက္ သူ ေတြးေခၚေနတဲ့ ျဖစ္စဥ္ = ကံ ေတြဟာ ေနာက္ကေန ဘာပဲဆက္လာလာ အမွန္တရားပဲ လို႔ ေတြးသူဟာ ယူဆေန ပါတယ္။
အႏွစ္ခ်ဳပ္မယ္ဆိုရင္ သူေတြးတာ မွန္သမွ် “အမွန္” လို႔ ပထမဝါက်က လူဟာ ထင္ေနပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပထမဝါက် သေဘာ အတိုင္း ေတြးေခၚသူဟာ အမွန္တရားနဲ႔ တအား အလွမ္းေဝးၿပီး ဝါးလံုးေခါင္းထဲ ပိတ္ၿပီး လသာေနတာကို ျပတာပါ (paradoxically closed system)။
ဒုတိယ ဝါက်မွာေတာ့ ေတြးလိုက္မိတဲ့ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္စဥ္ That ဒါ ကို ျဖစ္စဥ္အတိုင္း ေဖာ္ျပမႈက ကနဦးဆံုး လာပါတယ္။ ပထမလူကဲ့သို႔ သတၱိစြမ္းပကားကို ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ‘ငါ’ ရွိတယ္လို႔ ႀကိဳတင္ ရမ္းမွန္းၿပီး မစဥ္းထားတာက အဓိက ထူးျခားခ်က္ ပါပဲ။ ေသခ်ာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒုတိယလူအဖို႔ ကံ = ေတြးေခၚေနတဲ့ ျဖစ္စဥ္ ဟာ ကတၱား ‘ငါ’ နဲ႔ မကြဲျပားေၾကာင္း အရွိကိုအရွိအတိုင္း ၊ ျဖစ္စဥ္ကို ျဖစ္စဥ္အတိုင္း ႏွိမ့္ခ် ဝန္ခံထားပါတယ္။
ျဖစ္စဥ္ (အေတြးစဥ္အတိုင္း) ေဖာ္ျပဝန္ခံတဲ့ အတြက္ ပထမလူလို “ငါ ေတြးမိတာက…” ဆိုၿပီး ေနာက္က ေတြးမိတဲ့အရာ (ဝါ) ကံက ဘာမဆို လိုက္လာလို႔ရ ၊ စိတ္လိုသလို ျပင္လို႔ေျပာင္းလို႔ အစားထိုးလို႔ မရ ပါဘူး။
အႏွစ္ခ်ဳပ္မယ္ဆိုရင္ ကတၱားကို ေဖ်ာက္ထားတဲ့၊ ကံသေဘာအတိုင္းၾကည့္ၿပီး ေျပာဆိုေနတဲ့ ဒုတိယလူအတြက္ ေတြးေခၚမိတဲ့ ျဖစ္စဥ္မွာ ေပၚလာတဲ့ မည္သည့္အရာကမွ ခုထိ မမွန္ေသး ပါဘူး။ သည္လို လူမ်ဳိးဟာ အမွန္တရားကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ျမင္ေတြ႔ဖို႔ အလြန္နီးစပ္ေနတဲ့ ကံပြင့္ဉာဏ္ပြင့္ လူပါ (paradoxically open system)။
သည္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သိမ္ေမြ႔ခက္ခဲတဲ့ သေဘာတရားကို ျမင္ႏိုင္တာဟာ “ငါေတြးမိတာက…” ဆိုၿပီး ဘာမဆို လိုက္လာလုိ႔ရတဲ့ ပထမဝါက်က အတင္းေျပးေနတဲ့ လူဟာ ဘာမွ အသိတရားတိုးတက္ ရစရာမရွိ၊ လံုးဝပိတ္ေနတဲ့ စနစ္ (closed system) ထဲမွာ ေနေနတာ ျဖစ္ၿပီး “ဒါဟာေတာ့ စဥ္းစားထားမိ သေလာက္ပါ” လို႔ ရပ္ၿပီးသိတဲ့ ဒုတိယဝါက်က လူ အတြက္ ဗဟိႏၶျပင္ပ ေလာကႀကီး တခုလံုးက ဘယ္အသိတရားကို မဆို လက္လွမ္းရယူဖို႔ တံခါးဟင္းလင္းပြင့္ ေနတယ္ ဆုိတာပါပဲ (open system)။
႐ုတ္တရက္ ၾကည့္ရင္ ပထမဝါက်က လူဟာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ေတြးေခၚႏိုင္သူ ၊ ဒုတိယ ဝါက်က လူက က်ဥ္းက်ဥ္းၾကဳတ္ၾကဳတ္ ေႏွးေႏွးေကြးေကြး ေတြးေခၚေနသူ လို႔ ထင္ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ပထမဝါက်က ‘လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚေနသူ’ ဆိုတဲ့ လူဟာ အသိတရား ဆုတ္ယုတ္ေအာက္က်သည္ထက္ ေအာက္က်လာတဲ့ ေဒဝဒတ္ျဖစ္ၿပီး ဒုတိယဝါက်က ‘ဝန္ခံရွက္ေၾကာက္ ေတြးေခၚသူ’ ဟာ အသိတရား တိုးတက္သည္ထက္ တိုးတက္ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္တဲ့လူ၊ ဘုရားေလာင္း ပါပဲ။
Freedom of thought - အေတြးအေခၚ လြတ္လပ္မႈ လို႔ ခုအခါမွာ အမ်ား နားလည္ေနၾက ပါတယ္။ အေတြးအေခၚ လြတ္လပ္မႈဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူမ်ား “ပထမလူ” လို က်င့္သံုးရင္ အႏၲရာယ္ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ တကယ္က Freedom of argument - အျငင္းအခံု လြတ္လပ္မႈ = အေျခခံ အႏုမာနေတြကို စစ္တမ္းထုတ္ ေဝဖန္စမ္းသပ္မႈ ဆိုတဲ့ “ဒုတိယလူ” ကိုယ့္လူေတြမွာ မေမြးဖြားခဲ့ပါရင္ ငါတို႔ ဗမာျပည္မွာ ဝီရသူ ေရႊညဝါတို႔လို ခုေနာက္ဆံုး သီတဂူ တိပိဋကတ္ကိုယ္ေတာ္ စသျဖင့္ ေဒဝဒတ္ေတြ ေတာမသတ္ေအာင္ ထြက္ေပၚလာႏိုင္ ပါတယ္။
ဟုတ္ကဲ့၊ ဗမာျပည္ တကယ္ လြတ္ေျမာက္တဲ့ေန႔ဟာ ေရႊညဝါလို စိတ္အားလည္း ထက္သန္ ၊ တရားေဟာလည္း ေကာင္းတဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြ ေလာကအျမင္ မွန္ကန္လာၿပီး “၉၆၉ ဆိုတာ ဘုရားတရားသံဃာ ပဲ ဆိုတာ (ငါ?) ေတြးမိတာပါ” လို႔ စၿပီး ေျပာေဟာလာတဲ့ ေန႔ ၊ ေရႊညဝါကိုယ္ေတာ္ရဲ႕ ေလာကအျမင္ထဲမွာ “အနဳိင္းမဲ့ ပညာပါရမီရွင္ ဘုရားေလာင္း” ဒုတိယလူ စတင္ ေမြးဖြားလာတဲ့ ေန႔ပါပဲ။
တကယ္ေတာ့ လံုးစည္းစနစ္ တခုလံုးရဲ႕ အသက္ဝိညာဥ္ဟာ ပထမလူ ရဲ႕ အသက္ဝိညာဥ္ေပၚမွာပဲ မူတည္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ငါတုိ႔ဟာ လံုးစည္းဝါဒ ကို ငါတို႔ တိုင္းျပည္မွာ ေနာင္ ဘယ္ေတာ့မွ မေပၚေပါက္ ေစခ်င္ဘူး ဆိုရင္ ‘ပထမလူ’ ကို သတ္ပစ္ရပါလိမ့္မယ္။ သည္လုိမွ သတ္မပစ္ဘူးဆုိရင္ ေတာမသတ္ အက်ဳိးအေၾကာင္း ဆက္စပ္ျပမႈ (infinite regress) ေတြကို ပထမလူဟာ မရပ္တန္း လုပ္လာပါလိမ့္မယ္။ သည္အကိ်ဳးသည္ အဲသည္(အေျခခံ)အေၾကာင္း ေၾကာင့္ … အဲသည္အေၾကာင္းသည္ အဲဒါ(မူလ)အေၾကာင္းေၾကာင့္ …အဲဒါအေၾကာင္းသည္ …အဲသလို(အရင္းအျမစ္) အေၾကာင္းေၾကာင့္… စသျဖင့္ ‘ဆင္ျခင္တံုတရား အတိႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ’ ရဟန္း မင္းတရားႀကီးေတြနဲ႔ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မင္းတရားႀကီးေတြ ေပါင္းၿပီး ေျဗာင္လိမ္ေျဗာင္ညာ ဖာခ်တာကို ခံရတဲ့ တိုင္းျပည္ ဘဝကို ငါတို႔လူေတြ အေႏွးနဲ႔ အျမန္ ေရာက္သြားပါလိမ့္မယ္။
infinite regress (ေတာမသတ္ က်ဳိးေၾကာင္း ဆက္စပ္ျပမႈ) ဟာ ေတာမသတ္ စြန္႔ဝ့ံစြန္႔စား လူယုတ္မာေတြနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ လံုးစည္းစနစ္ကို ဘယ္လို ေမြးဖြားေပးလိုက္ပံုကို သိခ်င္သပဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တေတြ I think that is ဆိုတဲ့ ပထမလူရဲ႕ ေတြးေခၚပံုကို ဥပမာကေလး တခုနဲ႔ သ႐ုပ္ခြဲၾကည့္ၾက ပါစို႔လား။
ပထမလူ ေထာင္ဝါဒါက ခိုင္းေစသည့္အတိုင္းပဲ ပံုစံထိုင္တတ္၊ ေလာကအျမင္ ပံုစံေခါက္ရိုးကိ်ဳး ေနေသာ အေတြးအက်ဥ္းသား ေရႊညဝါ ဘုန္းႀကီး၏ ေတြးေခၚေသာ ပံုစံကို ဥပမာ ေပးပါမည္။ အထင္အျမင္ အက်ဥ္းက်ႀကီး ေရႊညဝါသည္ ကလို စေတြးလိုက္ပါ သတတ္…
ငါထင္တာက ဒါဟာ…
ငါထင္တာက ...
က်ဳးေက်ာ္သူမ်ားသည္ ဘဂၤလီျဖစ္သည္…
ဘဂၤလီ ဆိုလွ်င္ မူဆလင္ ျဖစ္သည္…
မူဆလင္တို႔သည္ ဘာသာျခားျဖစ္သည္…
ဘာသာျခားေတြထဲမွာ မူဆလင္တို႔သည္ ဆိုးသူမ်ားျဖစ္သည္…
မူဆလင္တို႔ ဆိုးပံုမွာ ယုန္ေတြလို အုပ္လိုက္အုပ္လိုက္ မ်ဳိးပြားသည္ …
မ်ဳိးပြားႏႈန္း ျမန္လွ်င္ မူဆလင္ ဦးေရ မ်ားမည္…
မူဆလင္ဦးေရ မ်ားလွ်င္ ဗမာလူမ်ဳိးကို မ်ဳိမည္ ၊ ဗုဒၶဘာသာ ဆုတ္ယုတ္မည္…
ဒါေၾကာင့္ မူဆလင္သည္ တိုင္းျပည္အတြက္ အႏၲရာယ္ေကာင္ ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ ရန္သူျဖစ္သည္…
တိုင္းျပည္အတြက္ အႏၲရာယ္ေကာင္ ႏွင့္ သာသာနာ့ရန္သူ ကို ႏွိမ္နင္းျခင္းသည္ အျပစ္မရွိ…
တိုင္းျပည္အႏၲရာယ္ကို ႏွိမ္နင္းႏိုင္လွ်င္ တိုင္းျပည္ သူရဲေကာင္း၊ သာသနာ သူရဲေကာင္း အျဖစ္ ငါ ဂုဏ္ယူလို႔ ရသည္…
အစိုးရသည္ မူဆလင္ကို မုန္းသည္၊ အစိုးရက မူဆလင္ေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ထားဖို႔ အစဥ္တစိုက္ ႀကိဳးစားသည္…
ငါကိုယ္တိုင္ ခံခဲ့ရေသာ အေတြ႔အၾကံဳအရ အာဏာပိုင္အစိုးရသည္ သူမႀကိဳက္တာလုပ္လွ်င္ ဒုကၡအရမ္းေပးၿပီး သူႀကိဳက္တာ လိုက္လုပ္လွ်င္ သူေကာင္း အႀကီးအက်ယ္ ျပဳသည္…
ဒါေၾကာင့္ ငါသည္ အာဏာပိုင္တို႔ နဲ႔ ေပါင္းၿပီး မူဆလင္ကို ႏွိပ္ကြပ္လွ်င္ နာမည္ႀကီး သာသနာ့ သူရဲေကာင္းလည္းျဖစ္၊ ဘုရင္က လာဘ္လာဘ ႏွင့္ ေျမွာက္စားတာကိုလည္း တဝႀကီး ခံစားရမည္….
ဒါေၾကာင့္ (ငါ့ကို တစ္ခါက ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့သည့္ သံဃနာယက အဖြဲ႔ေတြလိုပဲ အခြင့္အေရး အသာယူရန္) ငါသည္ အာဏာပိုင္ အစိုးရ ႏွင့္ ေပါင္းမည္…
ငါတပါးထဲ သည္ နာမည္ဆိုးရွိတဲ့ လူေတြနဲ႔ သြားၿပီး ေပါင္းလို႔ေတာ့ မျဖစ္…
ဒါေၾကာင့္ က်န္တဲ့ သံဃာေတြ နဲ႔ လူထုကိုပါ ငါ့အဖြဲ႔ထဲဝင္ေအာင္ စည္း႐ုံးရမည္…
ဒါေၾကာင့္ ငါ့ကိစၥထဲ ကိုယ္ေတာ္ေတြ ပါလာေစရန္ ငါလုပ္ေဆာင္မည္…
ဒါမ်ဳိး လုပ္တာသည္ ငါက သာသနာ ေကာင္းေစလိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေစတနာေကာင္းနဲ႔ လုပ္တာျဖစ္သည္…
ဒါေၾကာင့္ သံဃာကို ငါ့ကိစၥထဲ ပါလာရန္ ဖဲ့ထုတ္ျခင္းသည္ သင္းခြဲျခင္း မဟုတ္ ၊ ငါသည္ အျပစ္မရွိ၊ ကုသိုလ္လုပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေနေသးသည္…
“သာသနာေရး ကုသိုလ္ေရးကို ေဆာင္ရြက္လွ်င္ အသက္ပင္ ဆံုးေစအံုး” လို႔ လြန္ေလသူ မဟာဂႏၶာ႐ုံ ဆရာေတာ္ႀကီးက ကဗ်ာစပ္၍ပင္ ဆိုထားေသးသည္…
ဒါေၾကာင့္ ‘သာသာနာေရး၊ တိုင္းျပည္အေရး၊ အမ်ားေကာင္းစားေရး’ အတြက္ဆို ငါ ဘာလုပ္လုပ္ တင့္တယ္သည္…
ငါ ဘာလုပ္လုပ္ တင့္တယ္သည့္ အတြက္….
ဟုတ္ကဲ့၊ ငါ ေတြးမိတာက ဒါဟာ ဟာ “က်ဳးေက်ာ္သူမ်ားသည္ ဘဂၤလီျဖစ္သည္…” ကေန စလိုက္တာ “ငါ ဘာလုပ္လုပ္ တင့္တယ္သည္” မွာ ဆံုးေနပါလား အရပ္ကတို႔။ ဘုန္းႀကီးေကာင္း ကေန အယုတ္ပတ္ဆံုး ဘုန္းႀကီး တစ္ခါတည္း ျဖစ္လာပါေရာ့လား။ ပထမလူရဲ႕ အဲသလို ေတာမသတ္ဆင္ေျခ (infinte regress) ေတြေပးၿပီး ေတာမသတ္ ယုတ္ပတ္လာမႈ ဟာ သူ႔ရဲ႕ အေျခခံ ေလာကအျမင္ (ဝါ) ေလာကကို တင္ၾကည့္တဲ့ စနစ္ေဘာင္ framework လြဲေနရာကေန ေတာက္ေလွ်ာက္ လိုက္လာတာ ပါပဲ။
ေတာမသတ္ ယုတ္မာလာမယ့္ ပထမလူ ရဲ႕ တပင္တပန္း ေတာမသတ္ က်ဳိးေၾကာင္း ဆက္စပ္ေနမႈ နဲ႔ ကြာျခားလွစြာ ဒုတိယလူဟာ ဘယ္ေနရာမွာ မဆို သတိနဲ႔ ရပ္တန္႔သြားမယ္ ဆိုတာ သိသာပါတယ္။ အနဳိင္းမဲ့ ပညာပါရမီရွင္ ျဖစ္လာမယ့္ ဒုတိယလူ ရဲ႕ ေတြးေခၚပံုကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သ႐ုပ္ခြဲၾကည့္ ၾကပါအံုးစို႔။
က်ဳးေက်ာ္သူမ်ားသည္ ဘဂၤလီျဖစ္သည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
ဘဂၤလီ ဆိုလွ်င္ မူဆလင္ ျဖစ္သည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
မူဆလင္တို႔သည္ ဘာသာျခားျဖစ္သည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
ဘာသာျခားေတြထဲမွာ မူဆလင္တို႔သည္ ဆိုးသူမ်ားျဖစ္သည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
မူဆလင္တို႔ ဆိုးပံုမွာ ယုန္ေတြလို အုပ္လိုက္အုပ္လိုက္ မ်ဳိးပြားသည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မခ်)
မ်ဳိးပြားႏႈန္းျမန္လွ်င္ မူဆလင္ ဦးေရ မ်ားမည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
မူဆလင္ဦးေရ မ်ားလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာ ဆုတ္ယုတ္မည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
(စသျဖင့္ ေနာက္ဆံုး…)
ဒါေၾကာင့္ ‘သာသာနာေရး၊ တိုင္းျပည္အေရး၊ အမ်ားေကာင္းစားေရး’ အတြက္ဆို ငါဘာလုပ္လုပ္ တင့္တယ္သည္ ဆိုတာ (ငါ) ေတြးမိတာပါ။ (ပုဒ္မ)
ဟုတ္ကဲ့၊ ဒုတိယလူအတြက္ ‘က်ဳးေက်ာ္သူ’မ်ားသည္ ‘ဘဂၤလီ’ ျဖစ္သည္ ဆိုတဲ့ အဆင့္ကို ေက်ာ္ဖို႔ေတာင္ အင္မတန္ ခဲယဥ္းပါတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ‘က်ဳးေက်ာ္သူ’ နဲ႔ ‘ဘဂၤလီ’ ဆိုတဲ့ ကတၱားေတြ ကိုေရာ ၊ ကတၱားႏွစ္ခုကို ထပ္တူျပဳထားတဲ့ ‘ျဖစ္သည္’ ဆိုတဲ့ ဝါစဂၤ ကိုပါ သူ ေတြးမိ သေလာက္သာ ဆိုတာ သူသိေနပါတယ္။ “က်ဳးေက်ာ္သူ” ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရကို ဘယ္လို အဓိပၺာယ္သတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ဖြင့္မွာပါလဲ။ ‘က်ဳးေက်ာ္သူ’ လို႔ သိမွတ္ေနတဲ့ ေဝါဟာရကိုက အဓိပၺာယ္ မမွန္ဘူးဆိုရင္ ‘ဘဂၤလီ’ ဆိုတာကို ထည့္စဥ္းစားစရာ လိုပါသလား။
သို႔မို႔ေၾကာင့္လို႔ “ငါဘာလုပ္လုပ္ တင့္တယ္တယ္” ဆိုတဲ့ လံုးဝ ေဖာက္ျပန္ မုိက္မွားေနတဲ့ ေနာက္ဆံုး အဆင့္ကို ေရာက္လာဖို႔ ဆိုတာ ဒုတိယလူ တဦး အတြက္ အင္မတန္ ခဲယဥ္းလွသလို သူ ကေပလို႔ ေရာက္ခဲ့လွ်င္လည္း သည္ ေနာက္ဆံုး (အယုတ္မာဆံုး) အဆင့္မွာ သူ႔အတြက္ ေရွ႕ဆက္တိုး ဖုိ႔ရာ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါ။
ဒုတိယလူေတြဟာ အေတြးစဥ္ရဲ႕ ဘယ္ေနရာမွာ မဆို သူတို႔ရဲ႕ အသိဥာဏ္အား ဗဟုသုတဗလ ကြဲျပားမႈ အလိုက္ သတိတရားဝင္လာ ရပ္တန႔္စဥ္းစား၊ လမ္းေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ခြဲထြက္သြားၿပီး အေတြးအေခၚ ကြဲျပားဆန္႔က်င္ စံုလင္ေနတဲ့ လူစံုေတြ ျဖစ္ထြန္းလာပါလိမ့္မယ္။ လူ႔ေဘာင္တခုမွာ ဒုတိယလူရဲ႕ ဝိညာဥ္ ရွင္သန္ေနသေရြ႕ လြတ္လပ္မႈ Freedom နဲ႔ ကြဲျပားစံုလင္မႈ Diversity ဟာ တည္ျမဲရွင္သန္ ပါလိမ့္မယ္။
ပထမလူေတြ အကုန္လံုးဟာ "ငါ ဘာလုပ္လုပ္ တင့္တယ္တယ္” ဆိုတာမွာ မလြဲေသခ်ာ ရပ္ပါတယ္။ “လူအမ်ား အေရးသာ ပဓာန” ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ပန္းတိုင္၊ “စြန္႔လႊတ္စေတးမႈ” ဆိုတဲ့ အစြန္းေရာက္ လုပ္ရပ္၊ “အမ်ားေကာင္းက်ဳိး အတြက္ဆို ဘယ္သူ႔မ်က္ႏွာကိုမွ ေထာက္ေနစရာ မလို” ဆိုၿပီး ဇြတ္ျငင္း ပိုင္းျဖတ္မႈ စတဲ့ လကၡဏာဆိုးေတြနဲ႔ အဲသည္လူေတြ “အကုန္လံုး” ဟာ ဘံုတူ အဆံုးသတ္ တတ္ၾကၿပီး ပထမလူရဲ႕ ဝိညာဥ္ဆိုးက ေတာမသတ္ ခ်ဳပ္ကိုင္ပူးဝင္ေနတဲ့ (infinite regress) လူ႔ေဘာင္တခုဟာ အယုတ္မာဆံုး လူေတြသာ ေခါင္းေဆာင္ တက္ျဖစ္တဲ့ လံုးစည္းစနစ္ (Totalitarianism) ေအာက္ကို က်ေရာက္သြားရ တာခ်ည္း ပါပဲ။
ညိဳထြန္း
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment