မုန္ညင္းျဖဴ မီးအိမ္ရွင္
“လက္ေခ်ာင္းကေလး ႏွစ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပတတ္ေသာ ဉာဏ္မ်ိဳးကေလးသာ ရွိသည့္ ဣတၳိယ ေခၚ မိန္းမတုိ႔သည္ ဤမွ် ခက္ခဲလွသည့္ သစၥာတရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ႏိုင္ဖို႔ရန္ မျဖစ္ႏိုင္” (မာရနတ္မင္း)
“အသိတရားကို မျပတ္ရွာမွီး၍
စိတ္ကို ေကာင္းစြာေစာင့္သိသူ အဖို႔
မိန္းမျဖစ္ျခင္းသည္
ဘာမ်ား အေရးပါပါ သလဲ
ေယာက်ၤားျဖစ္ျဖစ္ မိန္းမျဖစ္ျဖစ္
က်င့္ၾကံေစာင့္စည္းသူသည္
တရားဓမၼကို မွန္ကန္စြာ သိျမင္စျမဲ
ငါသည္ ေယာက်ၤား၊ ငါသည္ မိန္းမ
သို႔တည္းမဟုတ္…
ငါသည္ အႏွစ္သာရ ရွိသည့္ တစံုတေယာက္ ဟု
ၾကံစည္သိျမင္ေနသူကို သာလွ်င္
နင္ မာရမင္းသည္
သည္လို စကားမ်ိဳးႏွင့္ လာၿပီး
လိမ္ညာႏိုင္ပါသည္” — ဘိကၡဳနီ ရွင္ေသာမ (ဝါ) အရွင္မ စႏၶာ
ငါတို႔၏ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္လာမည့္ သုေမဓာ ရွင္ရေသ့သည္ ဘုရားျဖစ္ရန္ နိတယ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ ကို ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ပထမဆံုး ခံယူေတာ္မူခဲ့ရာ ဒီပကၤရာ ဘုရား ေရွ႕မတိုင္မီက ပြင့္ေတာ္မူေသာ ေရွးဘုရားတို႔ကို ဘြဲ႔ နာမည္မသိလွ်င္ “ပုရာဏ ျမတ္စြာဘုရား” — ေရွးေရွး မတိုင္မီက ျမတ္စြာဘုရားေဟာင္းမ်ား ဟု ညႊန္းဆိုသံုးႏူန္း တတ္ၾကပါသည္။ ခု ကၽြန္ေတာ္ ေျပာျပမည့္ ေရွးေဟာင္း ငါးရာ့ငါးဆယ္ နိပါတ္ေတာ္လာ “မင္းသမီး ဇာတက” ဇာတ္ေၾကာင္းသည္ အဆိုပါ ေရွးေရွး မတိုင္မီက ပုရာဏ ျမတ္စြာဘုရား တဆူ၊ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္ ရဟန္းအိုႀကီးတပါးႏွင့္ ငါတို႔၏ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္လာမည့္ ဘုရားေလာင္းမိန္းကေလး တဦး၊ ဤ သံုးဦးေသာသူတို႔ကို အေျခခံထားပါသတည္း။
တခါက ေရွးေရွးဘုရားေဟာင္း ပုရာဏ ျမတ္စြာဘုရား တဆူသည္ ဤေလာကတြင္ ပြင့္ေတာ္မူေလေသာ အခါ၊ ထိုဘုရား သာသနာတြင္ ရဟန္းအိုႀကီး တပါးသည္ ဆီမီးအိမ္တို႔ကို ထြန္းညႇိ လွဴဒါန္းရတာကို ဝါသနာ ပါေလ၏။ ပုရာဏ ျမတ္စြာဘုရားတြင္ လြန္စြာေခ်ာေမာ ေျပျပစ္ေသာ ညီမငယ္ မင္းသမီး ကေလး တဦးသည္လည္း ရွိရာ စင္စစ္ ဤ ေရွးဘုရားရွင္၏ ညီမကေလးသည္ ငါတို႔၏ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္လာမည့္ ဘုရားေလာင္း ပါတည္း။
တခါတြင္ မင္းသမီး ကေလးသည္ ရဟန္းအုိႀကီး မီးအိမ္ထြန္းညႇိဖို႔ရန္ လိုအပ္ေသာ မုန္ညင္းျဖဴဆီကို လွဴဒါန္းဖို႔ရန္ ၾကံဳႀကိဳက္သျဖင့္ ရဟန္းႀကီး အလိုရွိေသာ မုန္ညင္းဆီကို လွဴဒါန္းၿပီးလွ်င္
“ အရွင္ဘုရား၊ ဤတြင္ အရွင္ဘုရား အလုိရွိေသာ မုန္ညင္းဆီ ျဖစ္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္မ၏ အကို ျမတ္စြာဘုရားကိုလည္း အရွင္သည္ ဤ မုန္ညင္းဆီျဖင့္ ဆီမီးထြန္းညႇိ လွဴဒါန္းပါေလာ့။ ၿပီးေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို တပည့္ေတာ္မ၏ ေတာင္းဆုစကားကိုလည္း ေျပာၾကားေပးေတာ္ မူပါ…ဤသို႔ မီးထြန္းရန္ မုန္ညင္းျဖဴဆီကို လွဴဒါန္းရေသာ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ တပည့္ေတာ္မသည္ ေနာင္ခါတြင္ အကိုဘုရား နည္းတူ ဘုရားအျဖစ္ကို ေရာက္ရပါလိုသည္။ ဘုရား အျဖစ္သို႔ ေရာက္သည့္ ေနာက္ဆံုးဘဝတြင္လည္း တပည့္ေတာ္မ၏ အမည္သည္ ‘ထြန္းလင္းေသာ မုန္ညင္းျဖဴဆီ’ ဟု အဓိပၺာယ္ရသည့္ ‘မယ္ သိဒၶတၱ’ ဟူေသာ အမည္ကို ရရပါလိုသည္..”
ထိုေန႔ ညခ်မ္းတြင္ ရဟန္းအဘိုးႀကီး သည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို မုန္ညင္းျဖဴ ဆီမီးအိမ္ျဖင့္ ထြန္းညႇိပူေဇာ္ ၿပီးလွ်င္ မိန္းကေလးက မွာလိုက္ေသာ ဆုေတာင္းကိုလည္း ဘုရားရွင္ကို ေလွ်ာက္ထား၍ “ေကာင္မကေလး၏ ဆုေတာင္း ျပည့္စံုအံ့မည္ေလာ” ဟု ဘုရားရွင္ကို စပ္စုေမးျမန္းပါသည္။ ဤတြင္ ပုရာဏ ျမတ္စြာဘုရားက “ဘုရားဆုေတာင္းလွ်င္ ျပည့္စံုဖို႔ရန္မွာ အယုတ္ဆံုးအားျဖင့္ အေျခခံ အခ်က္ရွစ္ခ်က္ လိုလိမ့္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မိန္းကေလးသည္ ဒုတိယအခ်က္ ျဖစ္ေသာ ဣတၳိယဇာတ္ မိန္းမျဖစ္တာႏွင့္ ၿငိေနသျဖင့္ သူမ၏ ဆုေတာင္း ျပည့္စံုလိမ့္မည္ မျပည့္စံုလိမ့္မည္ဟု ခုခါမွာ ဗ်ာဒိတ္ေဟာကိန္းထုတ္ဖို႔ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း” ဟု ျပန္ၾကားေတာ္ မူပါသည္။
ရဟန္းအိုႀကီးသည္ လြယ္လြယ္ႏွင့္ေတာ့ ဘုရားရွင္ကို အေလ်ာ့မေပး။ “ေကာင္မကေလး၏ ဆုေတာင္း ျပည့္စံုမလား ဆိုတာ ခုခါမွာ ေျပာဖို႔ ခက္ေနလွ်င္ မည္သို႔ေသာ အခ်ိန္အခါမ်ိဳးတြင္ ကေလးမသည္ အေသအခ်ာ ဗ်ာဒိတ္ေဟာကိန္ုးကို ေျပာျပႏိုင္သူ ႏွင့္ ၾကံဳႀကိဳက္ပါမည္နည္း” ဟု ထပ္ၿပီး စပ္စုေလ၏။ သည္ခါမွာေတာ့ ပုရာဏ ဘုရားရွင္သည္ မေနသာေတာ့ဘဲ ဘုရားရွင္၏ ဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ မိန္းကေလး၏ ပါလာခဲ့ေသာ ပုညကုသလ ပါရမီ အႏုအရင့္ ကိုလည္းေကာင္း ၊ မိန္းကေလး၏ ဘုရားေလာင္း ဆုပန္မႈဝယ္ စိတ္အားထက္သန္မႈ အျပင္းအေပ်ာ့ ကိုလည္းေကာင္း သံုးသပ္ေတာ္ မူပါသည္။ ထို႔ေနာက္ အနာဂါတ္ကို ဉာဏ္ေတာ္ကို လႊတ္၍ ၾကည့္ျမင္ေလသျဖင့္ ညီမငယ္သည္ ေနာင္တခ်ိန္တြင္ ဘုရားျဖစ္မည့္ အေျခခံ အခ်က္တို႔ ျပည့္စံုအံ့ေသာ အေၾကာင္းကို ပုရာဏ ဘုရားရွင္သည္ ျမင္ေတာ္မူပါသည္။
“ရဟန္းႀကီး၊ ခုမွစ၍ တဆယ့္ေျခာက္ အသေခ်ၤ ႏွင့္ ကမာၻတသိန္း ကာလကို လြန္ေလေသာ အခါတြင္ နင္သည္ ဒီပကၤရာ မည္ေသာ ဘြဲ႔ေတာ္ျဖင့္ ခု ငါဘုရားကဲ့သုိ႔ပင္ တရားမင္း ဗုဒၶဘုရားရွင္ အျဖစ္ကို ရလတၱံ႔၊ ထိုအခါမွာ နင္သည္ ငါ့ ညီမငယ္ကို ဘုရားျဖစ္မည္ေလာ ၊ မျဖစ္မည္ေလာ ဟု ဗ်ာဒိတ္ကို ေပးရလတၱံ႔။ ထိုခ်ိန္က်လွ်င္ နင္တုိ႔ ႏွစ္ဦးသားသည္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ျပန္ဆံုၾကရပါ လိမ့္မည္”
ဟုတ္ကဲ့၊ ပုရာဏ ဘုရားက ေျပာေသာ တဆယ့္ေျခာက္ အသေခ်ၤ ႏွင့္ ကမာၻတသိန္း လြန္ေျမာက္ေသာ ကာလတြင္ ရဟန္းအိုႀကီး ႏွင့္ ကေလးမကေလး မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ျပန္ဆံုေတြ႔ေသာ ဇာတ္ေပါင္းခန္း ကေတာ့ ပရိသတ္အမ်ား ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ရဟန္းအိုႀကီးသည္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္ေတာ္မူလာခဲ့ၿပီး ကေလးမကေလးကေတာ့ ငါတို႔၏ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သုေမဓာ ရွင္ရေသ့ ျဖစ္လာခဲ့ကာ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ေရွ႕ေမွာက္ေတာ္တြင္ ေရွးမင္းသမီး ဘဝက သူမ ဆုေတာင္းခဲ့သည့္ အတိုင္း “သိဒၶတၱေဂါတမ အမည္ရေသာ ဘုရားစင္စစ္ ျဖစ္လိမ့္မည္မွာ မုခ်” ဟူေသာ ဘုရားရွင္၏ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ကို ခံယူရရွိခဲ့ပါသည္။
မူလ က်မ္းဂန္တြင္ ထင္ရွားရွိသေလာက္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းႀကီးေတြ ေျပာေဟာေလ့ မရွိသည့္ ဤ ‘မင္းသမီး’ ေရွးဇာတက ပံုျပင္သည္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာတြင္ အစဥ္အဆက္ ပေဟဠိသဖြယ္ မသဲကြဲေသာ “မိန္းမဘုရား ၊ မရွိျငား” စသည့္ “မိန္းမသည္ ေယာက်ၤားေလာက္ ဘုန္းမရွိ ၊ မင္းေယာက်ၤားတို႔သည္သာ ဘုရား ျဖစ္ႏိုင္၍ ပိုမို မြန္ျမတ္သူတို႔ ျဖစ္သည္” ဆိုသည့္ အယူအစြဲႀကီးကို ျပန္လည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ဖို႔ရန္ ျမင္ကြင္းက်ယ္ တခု ျဖစ္ပါသည္။ သိ႐ိုးသိစဥ္ ငါတို႔ သိခဲ့ၾကသည့္ “ေယာက်ၤားသည္သာ ဘုရားဆုကို ဗ်ာဒိတ္ခံယူ ရရွိႏိုင္သည္” ဆိုေသာ ေတြးေခၚမႈမွသည္ ဘုရားဆုကို အမွန္တကယ္ ခံယူရရွိဖို႔ “တင္ႀကိဳေရွးဦး ဗ်ာဒိတ္ေနရာ” သည္ အမ်ိဳးသမီးတို႔တြင္ အထင္အရွား ရွိေနေၾကာင္း ေထရဝါဒ မူလ တရားက်မ္းဂန္တို႔သည္ ေကာင္းစြာ အသိေပးထားၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းကို (ဝီရသူ၊ သီတဂူ စေသာ ‘ဘုန္းကံပါရမီရွင္’ အမ်ိဳးသမီးေစာင့္ ဘုန္းႀကီး) ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ တံု႔ျပန္ ျငင္းခံုႏိုင္သည့္ အေကာင္းဆံုး သက္ေသႀကီးေတြထဲက တခုပါတည္း။
ဗမာ ဗုဒၶဘာသာ ေကာင္မကေလးေတြ ႏုံနဲ႔အတ၊ အေတြးအေခၚ နိမ့္က်ေသာေၾကာင့္ “အရွည္ကို ေကာင္းစြာ ေတြးေမွ်ာ္ဆင္ျခင္ႏိုင္ေသာ ငါတို႔လို ဗမာ လူ႔ေဘာင္၏ ေရွ႕ေဆာင္ သက္ႀကီးဝါႀကီးတို႔က မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒကို လုပ္ရပါသည္” ဆိုေသာ အမ်ိဳးေကာင္းသား ဘဒၵႏၲ ဝံသပါလ ဘဘုန္း တို႔၏ ‘ေယာက်ၤား ပညာမာန’ ကို အေသအခ်ာ ခ်ပစ္ဖို႔ ဇာတ္လမ္းတြင္ က်န္ခဲ့ေသာ ဇာတ္ကြက္တကြက္ကို ထပ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ ေဖာ္ျပပါမည္။ ရဟန္းအိုႀကီးက မုန္ညင္းျဖဴဆီကို လာၿပီး အလွဴခံေလေသာ အခါ ပုရာဏ ဘုရား၏ ညီမကေလးသည္ သူမတြင္ ပညာဉာဏ္ ၿပိဳးျပက္ေပၚထြန္းလာၿပီး ေရရြတ္ေလသည္မွာ
“အဆူဆူေသာ ေရွးဘုရားရွင္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ေနာင္ပြင့္ေတာ္မူမည့္ ဗုဒၶဘုရားရွင္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ဘုရားမျဖစ္မီက နင္တို႔ ငါတို႔လို ‘သာမန္လူ’ တို႔သာ ျဖစ္ၾကကုန္ၿပီး ၎ (သာမန္လူ) တို႔သည္ ဥစၥာဓန၊ ဇနီးမယား၊ သမီးသား၊ ကိုယ္လက္အဂၤါ၊ အသက္ ဟူသည့္ စြန္႔ျခင္းႀကီး ငါးပါးကို မျဖည့္က်င့္ပါဘဲ ဘုရား ဘယ္လိုမွ ျဖစ္လာလိမ့္မည္ မဟုတ္။ (ငါစြဲ အတၱကို တိုက္ဖ်က္ရန္) ဥစၥာဓန ကို စြန္႔လႊတ္လွဴဒါန္းျခင္း မရွိ၊ ကိုယ့္က်င့္သီလကို ေစာင့္ေရွာက္မႈ မရွိဘဲ ႏွင့္ ငါသည္ အသို႔မ်ား (သံသရာမွ) ထြက္ရပ္လမ္းကို ရွာေတြ႔ႏိုင္ပါမည္နည္း”
မူလက်မ္းဂန္ အရ ေကာင္မကေလး၏ ေဝဖန္ေရရြတ္သံသည္ ရဟန္းအိုႀကီး၏ ႏွလံုးသားကို ႐ိုက္ခတ္သြားခဲ့ၿပီး ပုရာဏ ဘုရားရွင္ႏွင့္ ေတြ႔ေသာအခါ ရဟန္းႀကီး ကိုယ္တိုင္လည္း ဘုရားဆုကုိ ပန္ပါေတာ့သတည္း။ ကၽြန္ေတာ့္ အေနျဖင့္္ ဗုဒၶက်မ္းဂန္တို႔ကို ႏွစ္ပရိေဒစၦမ်ားစြာ ေလ့လာကၽြမ္းဝင္သူ တဦးျဖစ္ရကား မူလက်မ္းဂန္တြင္ တုိက္႐ိုက္ မပါေသာ္ျငားလည္း မိန္းကေလးထံမွ ရဟန္းႀကီး ရယူခဲ့ေသာ သင္ခန္းစာကို ကၽြန္ေတာ္ ဇာတ္ကြက္ ျဖည့္စြက္ ျပသႏိုင္ပါသည္။
ရဟန္းအိုႀကီးသည္ မင္းသမီး၏ ေရရြတ္ေသာ စကားကိုၾကားေလေသာ အခါ အိပ္မက္မွ လႈပ္ႏိုးခံရသူကဲ့သို႔ ျဖစ္ၿပီးလွ်င္
“ငါသည္ အသက္သာႀကီး၍ အခ်ိန္မစီး၊ ဆီမီးအလွဴကို ျပဳခ်င္ေသာ ဆႏၵရွိ၍သာ အျမဲ အလွဴလုပ္ေနေသာ ငါသည္ ဤကေလးမကဲ့သို႔ ကြဲျပားလင္းခ်င္းေသာ ပညာဉာဏ္ျဖင့္ (အလွဴျပဳျခင္းဟူသည္ မိမိ၏ အတၱကို ေခ်မႈန္းဆုတ္နစ္ပစ္ေသာ လက္နက္ ျဖစ္ေၾကာင္း) ဒါနအလွဴ၏ အျမတ္ဆံုး အရင္း ဦးတည္ခ်က္ကို မသိမလင္း ႏိုင္ခဲ့။ ရွက္စရာေကာင္းေသာ ငါသည္ ကေလးမ ကေလးကို အတုယူသျဖင့္ ငါသည္လည္း ေကာင္မေလးကဲ့သို႔ ဘုရားဆုကို ပန္ရပါအံ့”
အလြန္ ဆန္းၾကယ္လွပါသည္။ ဝီရိယ ဓိက ဘုရားေလာင္းျဖစ္ေသာ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္ ရဟန္းအိုႀကီး ၏ ပထမဆံုးအၾကိမ္ ဘုရားဆုပန္ရန္ စိတ္အားထက္သန္ၿပီး တဆက္တည္း (ညခ်မ္းအခါတြင္) ၎၏ ဘုရားဆုပန္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျပည့္စံုေၾကာင္း ပုရာဏ ဘုရားရွင္ထံမွ ဗ်ာဒိတ္ကို ရရွိခဲ့ျခင္း ဆုလာဘထူးႀကီး သည္ ေနာင္ခါတြင္ ပညာဓိက ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားေလာင္းေတာ္ ျဖစ္လာမည့္ ကေလးမကေလး တဦး၏ “နင္တို႔ငါတို႔ အားလံုးဟာ သာမန္လူေတြပါပဲ” (The rule of law ၏ အေျခခံ အက်ဆံုး နိယာမတရား) ဆိုတာႏွင့္ “မယ္သိဒၶတၱ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ သေဗၺညဳတ ျမတ္ဗုဒၶ ျဖစ္ရပါလို၏” ( Extensive Order- ပိုပုိၿပီး လူစံုတက္စံု ေနရာစံုမွာ ပါဝင္လာေသာ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္) ကို ေတြးေခၚျပခဲ့သည့္ မိန္းမဉာဏ္ ကေလးကို နမူနာ ယူ၍သာ ျဖစ္လာရေၾကာင္း ကို ပါတည္း။
တကယ္ေတာ့ အာက်ယ္မကေလး၏ “မယ္သိဒၶတၱ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ဘုရားျဖစ္ရပါလို၏” ဟူသည့္ မိန္းမဆုေတာင္းသည္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ႏွင့္ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား ဟူေသာ ဘုရားႏွစ္ဆူ ေလာကတြင္ ေပၚထြန္းလာခဲ့ရျခင္း၏ အရင္းမူလ အေၾကာင္း၊ အျမတ္တကကာ့ အျမတ္ဆံုး ဆုေတာင္း ပါတည္း။ သည္တြင္ ငါတို႔ အထင္အရွား ျမင္အပ္သည္မွာ ဆုႀကီးပန္ သတို႔သမီးငယ္သည္ မည္သည့္ ပါရမီရွင္ ဘုန္းဘုန္းဘုရား၊ ရဟန္း မင္းေယာက်ၤားမွ မဟုတ္သလို ၊ သူမသည္ မည္သူ တဦးတေယာက္ကိုမွလည္း သာလြန္ထူးျခားသူ ပါရမီရွင္တုိ႔ အျဖစ္ မယူဆထားေၾကာင္းကို ျဖစ္ပါ၏ – “အဆူဆူေသာ ေရွးဘုရားရွင္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ေနာင္ပြင့္ေတာ္မူမည့္ ဗုဒၶဘုရားရွင္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ဘုရားမျဖစ္မီက နင္တို႔ငါတို႔လို ‘သာမန္လူ’ တို႔သာ ျဖစ္ၾကကုန္ၿပီး…”။
ေရွ႕ဖက္ ေဆာင္းပါးတို႔တြင္ ဝီရသူ၊ အင္းစိန္ရြာမ၊ သီတဂူ စေသာသူတို႔သည္ “ဘာေၾကာင့္မ်ား ဤသို႔ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ စသည့္ ေဖာက္ျပန္မွားယြင္းေသာ အၾကံအစည္၊ အျပဳအမူတို႔ကို လုပ္ကုန္ရပါသနည္း” ဆိုတာႏွင့္ စပ္၍ “၎တို႔၏ ေလာကအျမင္သည္ မွားယြင္း၊ ဤသူတို႔၏ ကိစၥတြင္ ေဖာက္ျပန္သည့္ အဆင့္သို႔တိုင္ ေရာက္ေနလို႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္ ။ တကယ္ေတာ့လည္း ေလာကအျမင္ မွားယြင္းမႈ ဆိုေသာ သေဘာတြင္၊ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ ယဥ္ေက်းမႈ “သမိုင္း” လႊမ္းမိုးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ၊ “သမိုင္း” ထဲမွာမွ အထူးသျဖင့္ ဘုန္းကံရွင္ အမ်ိဳးသားတို႔တြင္၊ အမ်ိဳးသားတို႔ထဲမွာမွ သာသနာ့ အေမြဆက္ခံသူ ဆိုသည့္ ဘုန္းႀကီးတို႔တြင္၊ ထုိဘုန္းႀကီးတို႔ထဲမွာမွ အထူးသျဖင့္ ဉာဏ္ပိုႀကီး ကံပုိႀကီး ဆိုသူ ဘုန္းႀကီးေခါင္းေဆာင္ တို႔တြင္ “ငါသည္ အမ်ားတကာ သာမန္လူေတြထက္ အလြန္ သာလြန္ထူးျမတ္ေသာ အႏွစ္သာရႀကီး တခု” ဟူေသာ စိတ္ကူးမာန တို႔သည္ သူတို႔၏ အေတြးအာ႐ံုျပင္ဝယ္ ထုႏွင့္ထည္ႏွင့္ လႊမ္းမိုးခံထားရတတ္ ပါသည္။
သည္တြင္ ကၽြန္ေတာ္ အထူး စိုးရိမ္မိသည္မွာ ဤ ဘုန္းႀကီးေခါင္းေဆာင္တို႔သည္ သူတို႔ဘာသာ သူတို႔ “ငါသည္ မဟိႏၶိ လူထူးလူဆန္း၊ ဘာသာ သာသာနာကို ေစာင့္ေရွာက္သူ အႏွစ္သာရ ပါရမီရွင္ႀကီးမ်ား ျဖစ္သည္” ဆိုၿပီး ဝက္လူးတဲ့ ရႊံ႕အိုင္မွာ သူ႔ဟာသူ လူးလြန္႔ ညစ္ပတ္ေနတာက အေၾကာင္းမဟုတ္၊ အမ်ားျပည္သူ၏ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ အထူးသျဖင့္ ပတၱျမား ေရႊဂူႏွင့္ တူသည့္ ဘုရားအဆံုးအမ သာသနာကိုပါ ၎ဝက္မင္းတို႔သည္ သူတို႔၏ ေပက်ံေနေသာ အတၱ အညစ္အေၾကးေတြနဲ႔ လာလူးပြတ္တိုက္ ညစ္ပတ္ေစသည့္ ကိစၥကို ျဖစ္ပါသည္။
မည္သည့္အခါကမွ ေျခေလးေခ်ာင္းေထာက္ ဝက္ေကာင္ဟူသည္ လင္းယုန္ဌက္လို ေကာင္းကင္တြင္ ပ်ံသန္းၿပီး ေျမျပင္အဝန္းကို စူးရဲက်ယ္ျပန္႔စြာ ျခံဳငံုၾကည့္႐ွဳႏိုင္စြမ္း မရွိသလို မိမိကိုယ္ကုိ အထူး အႏွစ္သာရႀကီး တခု အျဖစ္ ၾကည့္ျမင္ေနသူ တဦးသည္ ဗုဒၶတရားေတာ္ကို အမွန္တကယ္ စူးရဲက်ယ္ျပန္႔ေသာ ပရိယာယ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္နားလည္ႏုိင္စြမ္း မရွိပါ။ ဆိုးသည္မွာ ဗုဒၶတရားကို ဤဘုန္းႀကီးမိုက္တို႔သည္ ၎တို႔၏ က်ဥ္းၾကဳတ္သိမ္ငယ္ေသာ အတၱစြဲ မာနစြဲေတြ နဲ႔ ျပန္ဆိုနားလည္ၾကသေလာက္ သူတို႔ မွားယြင္းေဖာက္ျပန္စြာ နားလည္ေနေသာ တရားတု တရားေယာင္ေတြကို တရားစစ္ အျဖစ္၊ ဘုရင္လုပ္သူကလည္း ေျမွာက္ေပးရင္ ေျမွာက္ေပးသလို မ႑ပ္တုိင္တက္လာကာ အမ်ားျပည္သူကို ျဖန္႔ေဝ ေဟာၾကားေနေသာ ကိစၥမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ထပ္လည္း ဆိုးလွသည္မွာ ဤသို႔ တရားတု တရားေယာင္ေတြကို တရားစစ္အျဖစ္ ျဖန္႔ေဝျခင္းဟာ တကယ္ေတာ့ မြန္ျမတ္လွေသာ ဗုဒၶသာသနာကို ဖ်က္ဆီးေနျခင္း စင္စစ္ ျဖစ္ပါလ်က္ မိုက္မဲလွသည့္ ဤသူတို႔သည္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ သာသနာေတာ္ေစာင့္ ရဟန္းေကာင္းႀကီးမ်ားဟု မွတ္ယူ ေႂကြးေၾကာ္ေနျခင္း ပါတည္း။
“ဤ ျမတ္ေသာ သာသနာကို မည္သည့္ ႐ုပ္ဝတၳဳ ခြန္အားတို႔ကမွ အႏိုင္ယူ မဖ်က္ဆီးႏိုင္။ တရားတု တရားေယာင္တို႔က တရားစစ္၏ ေနရာတြင္ အစားထိုး ေယာင္ေဆာင္ ဝင္လာျခင္းသည္ သာလွ်င္ ဤသာသနာ၏ ပ်က္ဆီးေၾကာင္း ေပတည္း” – ရွင္မဟာကႆပ ေမး၍ ဗုဒၶေျဖ ၊ သံယုတၱနိကာယ္
ဘုရား သာသနာကို စစ္အာဏာ သံုးျခင္း၊ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းျခင္း ၊ ေမြးဇာတ္ ခြဲျခားကန္႔သတ္ျခင္း နဲ႔ ေစာင့္ေရွာက္လိုတဲ့ သည္ဘုန္းႀကီးေတြဟာ တကယ္ေကာ ဘုရားစာကို ေသေသခ်ာခ်ာ ဖတ္မွတ္ေလ့လာခဲ့တဲ့လူေတြမွ ဟုတ္ရဲ႕လား ဆိုတာ ငါတို႔ အင္မတန္မွကို ေမးခ်င္စရာပါပဲ။
“အာဖဂန္နစၥတန္၊ အင္ဒိုနီးရွား စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ ဗုဒၶဘာသာ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းရင္းဟာ မြတ္စလင္မ္ လူဦးေရက လႊမ္းမိုးသြားလုိ႔” လို႔ ဗမာျပည္အႏွံ႔မွာ လုိက္ေျပာေနတဲ့ ဝီရသူဟာ ဗုဒၶကိုယ္တိုင္ ေျဖၾကားခဲ့တဲ့ မူလက်မ္းဂန္လာ အေျဖကို ေတြ႔လို္က္ရၿပီျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ ပရိသတ္ေရွ႕ ေမွာက္မွာ ၎၏ အေၾကာင္းျပခ်က္ မွန္တယ္ဆိုၿပီး ဆက္ေျပာဝံ့ေသးသလား ဆိုတာ ငါတုိ႔ သင္းကို ေမးရပါလိမ့္မည္။ အဲသလို ဆက္္ေျပာဝ့ံေသးတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သည္သတၱဝါဟာ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ျမတ္ဗုဒၶ နဲ႔ ရွင္မဟာကႆပထက္ ပိုၿပီး သိျမင္ႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆေနတဲ့ ဘဝင္႐ူး တေယာက္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါရဲ႕၊ ဝီရသူလို အစစ္အမွန္ သဒၶါတရား မရွိတဲ့ ရဟန္းတု ရဟန္းေယာင္ အတြက္ ဘုရားေဟာ တရားထက္ ေမာင္သိန္းစိန္ရဲ႔ ေသနတ္ေျပာင္းဝက အာဏာဟာ ပိုေကာင္းတဲ့ အမွန္တရားအျဖစ္ သူ႔အတြက္ ရွိခိုးေကာ္ေရာ္ရာ ျဖစ္ေနမွာပါပဲ။
တဆက္တည္းမွာပဲ “အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ” ဆိုတဲ့ အယူအဆကို ေထရဝါဒ ပါဠိဘာသာ ဗုဒၶ ေရွးေဟာင္း က်မ္းဂန္ေတြကေကာ၊ ပါဠိနိကာယ္က်မ္းေတြနဲ႔ အလားတူ ဘက္တူ ေရွးေဟာင္း
သကၠတအဂၢမ ဗုဒၶက်မ္းဂန္ေတြကေကာ လံုးဝ လက္မခံေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ ဖြင့္ျပေဆြးေႏြးပါမယ္။ သည္လို ေဆြးေႏြးရင္းနဲ႔ ပဲ “အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ” လို႔ စြဲယူေႂကြးေၾကာ္သူ တဦးဟာ “ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္း” ဟူေသာ ဂုဏ္ျဒပ္ကို အမွန္တကယ္ ခံယူပိုင္ခြင့္ ရွိမရွိ ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေစာေၾကာဖို႔ လိုတယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္လာပါလိမ့္မယ္။
တေလာက ကိုညီညီလြင္ (ရွင္ဂမီၻ႐) နဲ႔ ဒီမုိကရက္တစ္ ျမန္မာ့အသံ အင္တာဗ်ဳးမွာ ၎က ေဆြးေႏြးရာမွာ ရဟန္းသံဃာဟာ ရဟန္းဝတ္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ “သံသရာ ဝဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ က်င့္ၾကံပါမယ္” ဆိုတဲ့ ပဋိဥာဥ္ကို ခံယူရပါတယ္။ ဒါကို နည္းစနစ္သေဘာအားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ေသကၡပုဂၢိဳလ္ (က်င့္ဆဲ ႏွင့္ လြတ္ေျမာက္စျပဳလာသူ) ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ ရပါတယ္။ ရဟန္းသံဃာရဲ႕ အလုပ္ဟာ အဲသည္ အလုပ္သက္သက္ ပါပဲ။ တကယ္ကေတာ့ ဒါကလြဲၿပီး ရဟန္းသံဃာဆိုတာ ဘာမွ လုပ္ဖို႔ မလိုပါ။
ကိုညီညီလြင္က လူမႈေရးေလာက္ေတာ့ လုပ္ေပါ့၊ ႏိုင္ငံေရးမွာ ပါဝင္တာမ်ိဳးကေတာ့ ေသကၡျဖစ္ဖို႔ အလြန္ေဝးသြားၿပီ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ “က်င့္ၾကံအားထုတ္ပါ့မယ္” ဆိုတဲ့ ပဋိဥာဥ္လည္း ခံထားတာေၾကာင့္ ရဟန္းတို႔နဲ႔ မသင့္ေလ်ာ္ပါလို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ေသကၡျဖစ္ေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္မႈ မရွိဘဲ ‘ရဟန္း’ လုပ္ေနတဲ့ ‘ရဟန္း’ ဟာ ‘ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္း’ အျဖစ္ ငါတို႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔၏ လွဴဒါန္းပူေဇာ္မႈကို ခံယူပိုင္ခြင့္ အမွန္တကယ္ ရွိမရွိ ဆိုတာကို ငါတို႔ေမးရပါလိမ့္မယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလြန္ အေရးႀကီးစြာ သိမွတ္ထားအပ္ေသာ အခ်က္တခ်က္မွာလည္း ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ ရည္ရြယ္စံထားရမည့္ ေသကၡပုဂၢိဳလ္ ၏ ေလာကအျမင္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ေျပာဆိုျပဳမူလာေသာ ‘ရဟန္း’ ဆိုသူတို႔ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေနျဖင့္ “ဗုဒၶဘာသာ” ဟု လက္ခံ၍ မရေၾကာင္းကို ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသူတို႔ကို ‘ဗုဒၶဘာသာဝင္’ ဟူၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ခံလိုက္ပါလွ်င္ သံယုတၱနိကာယ္တြင္ ဗုဒၶက ရွင္မဟာကႆပကို ေျဖၾကားခဲ့သလို ‘ဗုဒၶတရား အမည္ခံ’ ဆန္႔က်င္ဘက္ တရားအတုတို႔သည္ တရားအစစ္ေနရာကို ဝင္ယူလာပါလိမ့္မည္။ ဗုဒၶဘာသာသည္ ေနာက္ဆံုး ဤ တရားတု တရားေယာင္ေတြကို ကိုးကြယ္ေနေသာ ဗုဒၶဘာသာ အေယာင္ေဆာင္ မိစၦာဒိဌိပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဝါးမ်ိဳစီးနင္းမႈကို ခံသြားရမည္ ျဖစ္ၿပီး တရားစစ္တရားမွန္တုိ႔ ကြယ္ေပ်ာက္ကုန္ကာ နာမည္အားျဖင့္သာ ဗုဒၶဘာသာ၊ အယူမွား အျမင္မွားေတြကို ကိုးကြယ္ေနေသာ မိစာၦဒိဌိ ဂိုဏ္းႀကီး သက္သက္ ေနာက္ဆံုး ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။
ေရွ႕စကားဦးမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့သလို ပါဠိနိကာယ္ ဗုဒၶက်မ္းဂန္ဘက္ကေရာ၊ ဘက္တူ ေရွးေဟာင္း သကၠတအဂၢမ ဗုဒၶက်မ္းဂန္ဘက္ကေကာ ‘အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ’ ဆိုတာကို လံုးဝ လက္မခံပါ။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ ဒါဟာ ေသကၡပုဂၢိဳလ္ (အရိယာ ခုႏွစ္ပါး) က လက္မခံတဲ့ သေဘာတရား စင္စစ္ ျဖစ္လို႔ပါပဲ။ လက္မခံတာ သက္သက္ေတာင္ မဟုတ္ပါဘူး၊ သည္ ‘အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ’ ဆိုတာဟာ က်င့္ၾကံသိျမင္ရမယ့္ ဗုဒၶတရားနဲ႔ လံုးဝဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မြန္ျမတ္သည့္ ေသကၡပုဂၢိဳလ္တို႔က အၿပီးတိုင္ ပယ္ခ်ထားေသာ အယုတ္အညံ့ ဝါဒသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ပါဠိေတာ္ ဗဟုဓာတုက သုတၱန္မွာ ဗုဒၶဟာ ရွင္အာနႏၵာကို ေသကၡပုဂၢိဳလ္သည္ “ဘယ္ေတာ့မွ သည္လိုလူမ်ိဳး ျဖစ္လာလိမ့္မည္ မဟုတ္” ဆိုၿပီး ငါတို႔ရဲ႕ သည္ေန႔ ဝီရသူ၊ သီတဂူ တို႔ကို တိုက္႐ိုက္ပင္ ေျပာေနသည့္ အလား ဆံုးမထား ပါသည္။
“အာနႏၵာ၊ ေသကၡပုဂၢိဳလ္ - က်င့္ဆဲ (ဝါ) အမွန္တကယ္ မျပတ္ က်င့္ၾကံကာ တရားဓမၼကို သိျမင္စျပဳလာသူသည္ ဘယ္ေတာ့မွ ဤသို႔ေသာ ေလာကအျမင္မ်ိဳးတို႔သည္ မရွိႏိုင္။
(၁) သဏၭာန္မ်ား (အာ႐ံုပုံရိပ္မ်ား) မွ်သာ ျဖစ္သည္တို႔ကုိ ျမဲျမံသည့္ အရာမ်ား ဟူ၍ လည္းေကာင္း
(၂) သဏၭာန္မ်ား (အာ႐ံုပုံရိပ္မ်ား) မွ်သာ ျဖစ္သည္တို႔ကို ေက်နပ္စရာ ျဖစ္သည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း
(၃) သဏၭာန္မ်ား (အာ႐ံုပုံရိပ္မ်ား) မွ်သာ ျဖစ္သည္တို႔ကို အႏွစ္သာရရွိသည့္ တစံုတခု ျဖစ္သည္
ဟူ၍လည္းေကာင္း
(၄) ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ ဆံုးမခ်က္မွ အပ တျခားကိုးကြယ္ရာကို ရွာေဖြရန္ လိုသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း
ဗမာလူမ်ိဳး၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဗုဒၶသာသနာ (အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ) ဆိုတာ သဏၭာန္မ်ားမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ သင္ၾကားမွတ္သားမိျခင္း ဆိုတဲ့ ဘဝ အေတြ႔အၾကံဳေနာက္ကို လိုက္ၿပီး တကယ္ ရွိေနတယ္လို႔ ခန္႔မွန္း ခံစားၾကည့္ေနတဲ့ အာ႐ံုပုံရိပ္ေတြ သက္သက္သာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗုဒၶတရားကို အမွန္ ၾကည္ညိဳျမတ္ႏိုးသူ၊ ရဟန္းတရားကို အမွန္က်င့္ၾကံအားထုတ္သူ တဦးအတြက္ သည္ အာ႐ံုပံုရိပ္ေတြဟာ ျမဲျမံသည့္ အရာေတြ မဟုတ္ဘူး၊ ေက်နပ္စရာေတြ မဟုတ္ဘူး၊ အႏွစ္သာရေတြ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာကိုပဲ ေျပာပါတယ္။ ဒါေတြဟာ ယုတ္ညံ့တဲ့ အစြဲအလမ္းေတြ အျဖစ္ ပစ္ခြာဖို႔ပဲ ေျပာပါလိမ့္မယ္။ မ်ိဳးေစာင့္ဘုန္းႀကီးေတြလို “ငါတုိ႔ အမ်ိဳးဘာသာဟာ သီးသန္႔ ျမဲျမံ ေက်နပ္စရာ အႏွစ္သာရ ျဖစ္လို႔ သီးသန္႔ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ လိုတယ္” ဆိုတဲ့ ေျပာင္းျပန္တရားမ်ိဳးကို ေျပာလိမ့္မွာ မဟုတ္ပါ။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ ဆံုးမခ်က္ မဟုတ္တဲ့ “ဥပေဒ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊ အာဏာ အေဆာက္အဦ၊ လူမႈအစဥ္ ပံုစံဒီဇိုင္း” စတဲ့ ျပင္ပအရာေတြကို အျမတ္တရားလုပ္ၿပီး ကိုးကြယ္လိမ့္မွာလည္း မဟုတ္ပါ။
တကယ္ေတာ့ သည္ေလးခ်က္နဲ႔တင္ မ်ိဳးေစာင့္ဂိုဏ္းဝင္ ရဟန္းအားလံုးဟာ ဗုဒၶတရား နဲ႔ လံုးဝ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္သလို ဗုဒၶတရားကို အမွန္တကယ္ က်င့္ၾကံသူဆိုရင္ လံုးဝ ပယ္ခ်ပစ္ရမယ့္ မိစၧာဝါဒကို ကိုးကြယ္ေနတဲ့ ‘ရဟန္း’ အမည္ခံ ပုဂၢိဳလ္တို႔သာ ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ အသိေပး ေၾကျငာအပ္ပါတယ္။
ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္း အေယာင္ေဆာင္၊ ၎ မိစၦာဒိဌိမ်ား တကယ္ မိုက္ရဲတယ္ဆိုရင္ “ျမတ္စြာဘုရားဟာ ‘အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ’ ဆိုတာဟာ ျမဲျမံတဲ့ အရာေတြ ျဖစ္တယ္၊ ေက်နပ္စရာေတြ ျဖစ္တယ္၊ အႏွစ္သာရ ရွိသည့္ အရာေတြ ျဖစ္သည္၊ ကိုးကြယ္ရာ ျဖစ္သည္ ဟု တေနရာရာမွာ ဘုရားေဟာခဲ့တယ္” ဆိုၿပီး ေၾကျငာလိုက္စမ္းပါ။ ငါတို႔ကေတာ့ တိုေတာင္းလွတဲ့ ေရပြက္ပမာ တဘဝတာမွာ ဒါကို သည္းခံႏိုင္ပါသည္။ ဒါေပမယ့္ နင္တို႔၏ ဘုရားသာသနာ အေပၚ သစၥာမဲ့ခဲ့တဲ့ အကုသိုလ္ကေတာ့ ဘုရား အေရျခံဳခဲ့ေသာ နင္တို႔ေနာက္ကို သံသရာတခုလံုး လိုက္ေနပါလိမ့္မည္။
တကယ္ေတာ့လည္း ဗုဒၶအေရျခံဳ မ်ိဳးေစာင့္ဘုန္းႀကီးေတြရဲ႕ မ်ိဳးေစာင့္ လႈပ္ရွားမႈေတြဆိုတာဟာ ဗုဒၶဘာသာ လႈပ္ရွားမႈ လံုးဝမဟုတ္ပါ။ ဟိႏၵဴဘာသာကို တေခတ္တခါမွာ အင္မတန္ ညစ္ေထးစြန္းထင္းေစခဲ့တဲ့ ျဗဟၼဏဇာတ္ဝါဒကို ေကာက္က်စ္ေအာက္တန္းက်လွတဲ့ ဟိႏၵဴဘုန္းႀကီးပ်က္ေတြကေနၿပီး ေရွးေခတ္ အိႏၵိယ လူ႔ေဘာင္တခုလံုးကို သြပ္သြင္းခဲ့မႈနဲ႔ သည္ လႈပ္ရွားမႈေတြဟာ ထပ္တူပါပဲ။ “ျဗဟၼာႀကီး” ေနရာမွာ “ဗုဒၶ သိဒၶတၱေဂါတမ” လို႔ နာမည္ေျပာင္းတတ္လိုက္တာပဲ ကြာပါတယ္။
သည္ ျဗဟၼဏ ဇာတ္ဝါဒ (Caste Sytstem) ဟာ ဆိုရွယ္လစ္-ကြန္ျမဴနစ္၊ ဖက္ဆစ္၊ အမ်ိဳးသားေရး၊ မ်ိဳးခ်စ္၊ မ်ိဳးေစာင့္ စေသာ လံုးစည္း လႈပ္ရွားမႈ အားလံုးတို႔ရဲ႕ အေျခခံ ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ ေရွ႕မွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ သည္ အေၾကာင္းရင္းျမစ္ကို ရွင္းျပဖို႔က စာမ်က္ႏွာေတြ အမ်ားႀကီး ယူရမွာ ျဖစ္လို႔ ေျဖးေျဖးခ်င္းပဲ သည္ ပရိယာယ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ မိတ္ဆက္ေပးသြားပါမည္။
အခုလည္းဘဲ ျဗဟၼဏဇာတ္ဝါဒ၏ သေဘာ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ အနည္းငယ္မွ် ေျပာျပပါမည္။ ျဗဟၼဏဇာတ္ဝါဒ၏ အႏွစ္သာရကို နားလည္ဖို႔ရန္မွာ အလြန္ လြယ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဗမာစကားမွာ ေျပာေလ့ေျပာထရွိတဲ့ “ဒူးေနရာဒူး ေတာ္ေနရာေတာ္” ဆိုတာဟာ ျဗဟၼဏဇာတ္ဝါဒ ရဲ႕ ပင္ရင္းလိုလားခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ဆိုလိုတာက “ဒူးေထာက္ခစားတဲ့သူက အျမဲခစားေစ၊ ျမင့္ျမတ္ေတာ္ဝင္လို႔ အေပၚက အဖူးေမွ်ာ္ခံရသူက အျမဲ အဖူးေမွ်ာ္ခံရေစ” ဆိုတဲ့ သေဘာျဖစ္ပါတယ္။
ငါတို႔ ဗမာျပည္မွာ “ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ျငိမ္ေရးကို တာဝန္ယူေနရတဲ့ ငါတို႔ စစ္သားလူတန္းစား ဟာ ထာဝရ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ေနရာယူ စံစား ပိုင္ခြင့္ရွိသည္၊ နင္တို႔ မိလကၡဴျပည္သူ သာမန္ လူတန္းစား ဟာ အျမဲတမ္းထာဝရ အုပ္ခ်ဳပ္ခံ လူတန္းစား သက္သက္သာ ျဖစ္သည္” ဆိုတာဟာ “ဒူးေနရာဒူး၊ေတာ္ေနရာေတာ္” ဆိုတဲ့ အဲသည္ ျဗဟၼဇာတ္ဝါဒ အျမင္ပါပဲ။
“သခင္ လူတန္းစားဟာ အျမဲထာဝရ သခင္ လူတန္းစား၊ ကၽြန္ လူတန္းစားဟာ အျမဲထာဝရ ကၽြန္လူတန္းစား၊ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္လူတန္းစားကို ေနရာေပးဖို႔ မလိုဘူး” လို႔ ျမင္တာဟာ သည္ ေကာက္က်စ္တဲ့ ျဗဟၼဏ ဝါဒရဲ႕႕ လက္ေတြ႔လိုလားခ်က္ ပါပဲ။
ကေန႔ ဗမာျပည္ အေျခခံဥပေဒ ရဲ႕ အဓိက ပရိယာယ္ဟာလည္း အဲသည္ “ဒူးေနရာဒူး ၊ေတာ္ေနရာေတာ္” ၊ “သခင္ဟာ သခင္၊ ကၽြန္ဟာကၽြန္” ဆိုတာသာ လိုရင္းျဖစ္ၿပီး ဒါကို “သမိုင္းစဥ္လာႀကီးမားခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံ့တပ္မေတာ္” ၊ “ႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑” စသျဖင့္ စကားလံုးေတြ လွယ္ၿပီး သံုးထားလိုက္တာပါပဲ။
မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ ရဲ႕ အႏုမာနကို သ႐ုပ္ခြဲမယ္ ဆိုရင္လည္းပဲ ဗမာ လူမ်ိဳးစုဟာ က်က္သေရရွိတဲ့ လူမ်ိဳး၊ က်န္လူမ်ိဳးစုေတြဟာ က်က္သေရမရွိ ယုတ္ညံ့တဲ့ လူမ်ိဳး၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ဗမာ အမ်ိဳးသား (national) ဟာ ျမင့္ျမတ္သန္႔ရွင္း ယံုၾကည္ကိုးစားထိုက္တဲ့ လူအုပ္စု၊ က်န္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသား (foreigner) ဟာ ေကာက္က်စ္ယုတ္ညံ့ သံသယဝင္ထိုက္တဲ့ လူအုပ္စု၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ဗုဒၶဘာသာဟာ ဗမာျပည္ႀကီးရဲ႕ အႏွစ္သာရ တန္ဖိုးႀကီး သမိုင္းစဥ္လာ လကၡဏာ၊ က်န္ဘာသာတရားေတြဟာ အေသးပါမႊား တန္ဖိုးေသးသိမ္ သမိုင္းစဥ္လာ မဟုတ္တဲ့ တစိမ္း လကၡဏာေတြ စသျဖင့္ “ဒူးေနရာဒူး၊ ေတာ္ေနရာေတာ္” ဆိုတဲ့ ျဗဟၼဇာတ္ဝါဒ ရဲ႕ “ျခေသၤ့ဆီ ဆိုတာ သိဂႌေရႊခြက္နဲ႔သာ တန္တယ္” ဆိုတဲ့ သေဘာကို ဆုပ္ကိုင္ထားတာကို အထင္အရွား သိျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
“ျခေသၤ့ဆီ ဆိုတာ သိဂႌေရႊခြက္နဲ႔သာ တန္တယ္” ဆိုတဲ့ သေဘာဟာ ေပါ့ေသးေသးလို႔ မထင္လိုက္ပါနဲ႔။ ျခေသၤ့ဆီဆိုတာ စစ္ေသြးမ်ိဳး႐ိုးကို ဆိုလိုတာပါ။ စစ္ေသြးမ်ိဳး႐ိုး (ဝါ) စစ္သား (ဝါ) စစ္အာဏာရွင္ဟာ ရာဇပလႅင္ေပၚမွာ စံစားဖို႔ လံုးဝထိုက္တန္တယ္လို႔ ဆင္ေျခညႊန္းေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ျဗဟၼဇာတ္ဝါဒကို အႏုမာန အေျခခံခဲ့တဲ့ ဆိုရွယ္လစ္-ကြန္ျမဴနစ္၊ ဖက္ဆစ္၊ အမ်ိဳးသားေရး၊ မ်ိဳးခ်စ္၊ မ်ိဳးေစာင့္ စေသာ လံုးစည္း လႈပ္ရွားမႈ အားလံုးဟာ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္နဲ႔သာ အဆံုးသတ္သြားရပါတယ္။
သည္ ျဗဟၼဏဇာတ္ဝါဒ ရဲ႕ ေကာက္က်စ္ယုတ္မာတဲ့ ေလာကအျမင္ (ဝါ) “ဒူးေနရာဒူး ေတာ္ေနရာေတာ္” ဆုိတာကို ေနာက္စာတပုဒ္မွာ ပါဠိိေတာ္ မူရင္းမွ ထင္ရွားလွေသာ ပံုဇာတ္လမ္းတခုကို အသံုးျပဳၿပီး ကၽြန္ေတာ္ လံုးဝ ပယ္ခ်ျပပါဦးမည္။ ခုေနခါမွာေတာ့ ကေန႔ေခတ္ ဗမာဘုရင္ စစ္သားေတြနဲ႔ ဗမာလူ႔မလိုင္ ဘုန္းႀကီးေတြဆိုတာ ဗုဒၶဝါဒကို ျမတ္ႏိုးကိုးကြယ္သူတို႔ မဟုတ္၊ ဗုဒၶဘာသာ အမည္ခံၿပီး စဥ္းလဲတဲ့ ဇာတ္ဝါဒကို ငါတို႔ လူ႔ေဘာင္တြင္ ေပၚေပါက္လာေစရန္ က်ံဳးခတ္သိမ္းသြင္း သူတို႔သာ ျဖစ္ေၾကာင္းမွ် သိလွ်င္ လံုေလာက္ပါၿပီ။
၎တို႔၏ ေလာကအျမင္မွာ အရာရာဟာ “ဒူးေနရာဒူး ေတာ္ေနရာေတာ္” လို႔ ျမင္ေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ အမည္ခံ ၊ သကၤန္းျခံဳ ျဗဟၼဏ ဘုန္းႀကီးေတြဟာ “လက္ေခ်ာင္းကေလး ႏွစ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပတတ္ေသာ ဉာဏ္မ်ိဳးကေလးသာ ရွိသည့္ ဣတၳိယ ေခၚ မိန္းမတုိ႔သည္ မွန္ကန္စြာ ေရြးခ်ယ္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္း မရွိလို႔ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းဖို႔ အေရးတႀကီး လိုအပ္လာသည္” ဆိုတဲ့ အျမင္မ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာတာဟာ မဆန္းပါဘူး။
တကယ္ေတာ့ သည္ဘုန္းႀကီးေတြဟာ “ငါတို႔လို ပါရမီရွင္ ေယာက်ၤားေကာင္းတို႔သည္သာလွ်င္ အနာဂါတ္ ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းကို ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္တတ္သူတို႔ ျဖစ္သည္၊ အမ်ိဳးသမီးငယ္တို႔ဟူသည္ ဒို႔လို ပါရမီရွင္ေတြလိုမ်ိဳး ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္ႏိုင္ေသာ ဉာဏ္မ်ိဳးမရွိ” ဆိုကာ ဘဝင္႐ူးထၿပီး ဗုဒၶဘာသာ အမ်ိဳးသမီးထု တရပ္လံုးကို လာခြဲျခမ္း ေစာ္ကားေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါ၏ ။
အႏွစ္ခ်ဳပ္ျပမည္ ဆိုလွ်င္ သည္ဘုန္းႀကီးေတြ၏ အဓိကက်ေသာ အေတြးအေခၚမွာ ‘အနိမ့္’ လိင္ျဖစ္သူသည္ အနိမ့္လိင္ ျဖစ္သည္ႏွင့္ အညီ အသိေကာင္း အသိျမတ္ မရွိ ၊ ထို႔ေၾကာင့္ အျမင့္လိင္ျဖစ္လို႔ ‘အသိေကာင္း အသိျမတ္’ ရွိေသာ ငါတို႔က ဆံုးျဖတ္ညႊန္ၾကားတာကို ဘုန္းကံမရွိေသာ နင္တို႔က လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမည္။ အရင္းအားျဖင့္ ၎ဘုန္းႀကီးတို႔၏ “ဒူးေနရာဒူး ေတာ္ေနရာေတာ္” ဟူေသာ စဥ္းလဲသေလာက္ ေသးသိမ္သည့္ ေလာကအျမင္သည္ ဤ မ်ိဳးေစာင့္ ဥပေဒ လုပ္ရပ္တို႔တြင္ ဘူးေပၚသလို ေပၚေနပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္ ညီမငယ္ အမ်ိဳးေကာင္း သမီးအေပါင္းတို႔၊ နင္တို႔၏ ဘဝကို လာၿပီး တု႔ံေႏွာင္သည့္ ဘဝင္႐ူး ဘုန္းႀကီးေတြကို သူတို႔ လြတ္ၿပီဟု ထင္ေနသည့္ ပိဋကႀကိဳးနဲ႔ပဲ ျပန္ၿပီး တုပ္ေႏွာင္လိုက္ၾကပါစို႔။
မ်ိဳးေစာင့္တရားႏွင့္ လာညာသည့္ ဘယ္သေကာင့္သား ရဟန္းလိမ္ကို မဆို အရွင္မ စႏၵာ၏ “ငါသည္ ေယာက်ၤား၊ ငါသည္ မိန္းမ သို႔တည္းမဟုတ္… ငါသည္ အႏွစ္သာရ ရွိသည့္ တစံုတေယာက္ ဟု ၾကံစည္သိျမင္ေနသူကို သာလွ်င္ နင္သည္လို စကားမ်ိဳးႏွင့္ လာၿပီး လိမ္ညာႏိုင္ပါသည္” ဟု အရွက္ရေစပါေလာ့။
ဗုဒၶဘာသာဝင္ အေပါင္း သက္ဝင္ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ေနသူဟု ကိုယ့္ကိုကိုယ္ အမွတ္မွားေနသည့္ ဝီရသူ၊ သီတဂူ စေသာ အခ်ိန္မစီးသည့္ ရဟန္းမိုက္တို႔ကို
“ငါတို႔ မိန္းမမ်ိဳး႐ိုးဟူသည္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ေလာကတြင္ ေပၚထြန္းလာေစရန္ အဘိဥာဥ္ သမာပတ္ရွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီး ရဟန္းေတာ္ကိုပင္ အဦးဆံုး လမ္းညႊန္ျပႏိုင္ခဲ့သူတို႔ ျဖစ္သည္”
“ငါတို႔ မိန္းမ မ်ိဳး႐ိုးဟူသည္ ဘုရားဆုပန္ မ်ိဳး႐ိုး၊ ဘုရား ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ကို ခံယူရန္ က်င့္ၾကံေသာ ျမတ္သည့္ မ်ိဳး႐ိုး ျဖစ္သည္”
“ငါတို႔ဟာ ‘လူတိုင္းလူတိုင္းသည္ သူလုိငါလို သာမန္လူေတြသာ ျဖစ္သည္’ ဟူေသာ တရားဓမၼ သေဘာကို ေယာက်ၤားတို႔ ေရွ႕ဦး သိျမင္ခဲ့သည့္ ပညာဉာဏ္ ႀကီးမားသည့္ မ်ိဳး႐ိုးျဖစ္သည္”
“သည္လုိ ျမတ္ေသာ မိ်ဳး႐ိုးဝင္ ဗုဒၶဘာသာ မိန္းမျမတ္တို႔မွ လူအခ်င္းခ်င္း ဇာတ္ခြဲျခားသည့္ ျဗဟၼဏဇာတ္ဝါဒကို ကိုးကြယ္ေကာ္ေရာ္ေနသည့္ နင္တို႔လို ဘုန္းႀကီးမိုက္ေတြကို ၾကည္ညိဳစရာ အေၾကာင္း စိုးစဥ္းမွ်ပင္ မရွိ”
“ငါတို႔ကသာလွ်င္ နင္တို႔လို ရဟန္း အေယာင္ေဆာင္ ပုဏၰား လူမိုက္ေတြကို အျမင္မွန္ရလာေစရန္ ဆံုးမညႊန္ၾကားရလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္”
ဟု တံု႔ျပန္ ေျပာဆိုၾကပါေလာ့။
မယ္တို႔ ဤဘုန္းႀကီးမိုက္ေတြကို ဘယ္ေတာ့မွ မ႐ႈံးႏိုင္ပါ။ ဘုန္းႀကီးမိုက္ေတြ၏ တရားဝင္ ဆရာ၊ ငါတို႔၏ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေသာ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားသည္ မုန္ညင္းျဖဴ မီးအိမ္ရွင္မ ၏ “မယ္သိဒၶတၱ” ျဖစ္ရပါလို၏ ဟူေသာ ဆုေတာင္းေၾကာင့္သာလွ်င္ ေမြးဖြားေပၚထြန္းလာခဲ့ေပသည္ မဟုတ္လား။ မိန္းကေလးတို႔သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ သေကၤတျဖင့္ လက္ေခ်ာင္းကေလး ႏွစ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပတတ္ပါ၏။ တကယ္ကေတာ့ ဒါဟာ ညီမတို႔သည္ နင္တို႔ ဣတၳိယေခၚ မိန္းမတုိ႔သည္ အစမထင္ေသာ ေလာကသံသရာ၏ ေရွးတခ်ိန္တခါဝယ္ ဗုဒၶဘုရားႏွစ္ဆူကို စဦး ေမြးဖြားေပးခဲ့သူတို႔ ျဖစ္ေၾကာင္း အမွတ္ျပဳေနသည့္ သေဘာပါတည္း။
ညိဳထြန္း
No comments:
Post a Comment