ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရား၊ သီအိုရီႏွင့္ ပါရာဒိုင္းမ်ား
ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရား၊ သီအိုရီနဲ႔ ပါရာဒိုင္းေတြကို ႏိုင္ငံေရးေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္ေတြမွာ အသံုးျပဳ ၾကပါတယ္။ သေဘာ တရားဆိုတာက တစံုတရာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြးအေခၚတခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစံုတရာရဲ႕ အမည္နာမေတာ့ မ ဟုတ္ပါဘူး။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Andrew Heywood က ေၾကာင္တေကာင္နဲ႔ ခိုင္းႏႈိင္းၿပီး ဥပမာေပးထား ပါတယ္။ တကယ့္ေၾကာင္နဲ႔ ေၾကာင္တေကာင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့
သေဘာတရားနဲ႔ ျခားနားမႈ ရွိခ်င္လဲ ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ေၾကာင္တေကာင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သေဘာတရားဆိုတာ အေတြးအေခၚ (အိုင္ဒီယာ) တခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေတြးအေခၚ ထဲမွာ ေၾကာင္တေကာင္ရဲ႕ ထူးျခားေသာ လကၡဏာေတြျဖစ္တဲ့ ေသးငယ္တာ၊ အိမ္ေမြးတိရစာၦန္ျဖစ္တာ၊ အေမြးအမွ်င္ထူ တာ၊ ႂကြက္ခုတ္တာ စတာေတြ ေပါင္းစပ္ပါ၀င္ပါတယ္။ တန္းတူညီမွ်မႈ (equality) ဆိုတဲ့ သေဘာတရားေတြ၊ presidency ဆိုတဲ့ သေဘာတရားေတြကလဲ ဒီအတိုင္းပါပဲ။ လူတေယာက္၊ အရာ၀တၳဳ တခုကို ရည္ညႊန္းျခင္း မဟုတ္ဘဲ ၀ိေသသလကၡဏာေတြ ပါ၀င္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
လူေတြရဲ႕ ေတြးေခၚမွု၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားမွု၊ ဆန္းစစ္မႈေတြကို သေဘာတရားေတြက လႊမ္းမိုးထားပါတယ္။ ကေလးဆိုတာကို ကေလးလို႔ သတ္မွတ္ဖို႔အတြက္ အသက္အရြယ္ ဘယ္ေလာက္ရွိရင္ သတ္မွတ္မယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာတရားတခု ရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလဲ ဗမာေတြက ကေလးလို႔ သတ္မွတ္ ေခၚေ၀ၚတာကို အျခားလူမ်ဳိးေတြက ေနာက္ထပ္သ ေဘာတရားတခုအေနနဲ႔ သတ္မွတ္ေခၚတြင္တာလဲ ရွိတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သေဘာတရား (concept) ဆိုတာကို စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ တည္ေဆာက္ထားမႈ (mental construct) အေနနဲ႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
လူတေယာက္ ရွင္သန္ျဖတ္သန္းေနရတဲ့ ကမၻာေလာကႀကီးမွာ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရား (political concept) မ်ားစြာက လႊမ္းမိုးထားပါတယ္။ ေ၀းလံေခါင္ဖ်ားတဲ့ ကၽြန္းတကၽြန္းမွာ တေယာက္တည္း ေနတာ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရး သေဘာတရားေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈနဲ႔ ကင္းေ၀းေနတဲ့ လူဆိုတာ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ လူမွာေမြးရာပါ အခြင့္အေရးရွိတယ္ဆိုတဲ့ အ ဆိုတရပ္ကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ေမြးကင္းစ လူ႔ဘ၀ကစၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားက လႊမ္းမိုးထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ေမြးစာရင္းမွတ္ပံုတင္ၿပီ ဆိုတဲ့အခါမွာလဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ယႏၲရားတခုမွာ မွတ္ပံုတင္ရတာ ျဖစ္တဲ့အ တြက္ အာဏာဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားက လႊမ္းမိုးထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေမြးကင္းစကစၿပီး၊ လူ႔ဘ၀သက္ တမ္းကုန္ခ်ိန္အထိ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားတခုခုရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈေတြကို လူသားေတြ ၾကံဳေတြ႔ၾကရပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေရး သေဘာတရားေတြက သိသာထင္ရွားျခင္း မရွိပဲ၊ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားေတြးေခၚယူရပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေရး သ ေဘာတရားေတြက်ေတာ့ ထင္သာျမင္သာ ရွိပါတယ္။ လူအမ်ားၾကားမွာ ေရပန္းစားေလ့ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရား ေတြကေတာ့ ဒီမိုကေရစီ၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊ လြတ္ေျမာက္မႈ (freedom) စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အခ်ဳိ႕သေဘာတရားေတြက်ေတာ့လဲ အခ်ိန္အခါနဲ႔အညီ ေျပာင္းလဲမႈေတြ ရွိေနၿပီး၊ ႐ႈပ္ေထြးမႈေတြ ရွိပါတယ္။ ဥပမာ- ဒီမို ကေရစီဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ေလ့လာထားတဲ့ စာအုပ္စာေပေတြ၊ ခ်ဲ႕ထြင္ေလ့လာထားတဲ့ စာတမ္းေတြ၊ သေဘာတ ရားနဲ႔ လက္ေတြ႔အသံုးခ်မႈ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာခ်က္ ေတြဟာ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိလာတာေၾကာင့္ တစထက္တစ က်ယ္ ျပန္႔နက္နဲၿပီး ရွဳပ္ေထြးလာပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ လိုခ်င္တယ္လို႔ ေျပာရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ဘာဒီမိုကေရစီဆိုတာက ျပန္ လည္ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က စစ္မွန္ေသာဒီမိုကေရစီလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီအခါမွာ စစ္မွန္ေသာ ဒီမို ကေရစီဆိုတာ classical democracy ၊ protective democracy ၊ developmental democracy နဲ႔ people's democracy ေတြထဲက ဘာကို ဆိုလိုတာလဲ၊ ဘာေၾကာင့္ စစ္မွန္တယ္လို႔ သတ္မွတ္ရတာလဲဆိုတာ ျပန္လည္ေမးခြန္း ထုတ္ရမလို ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါက ဘာကို ညြန္ျပေနသလဲ ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားေတြဟာ လူအမ်ဳိးမ်ဳိးအတြက္ ျခားနားတဲ့ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြ ျဖစ္ေနေစတယ္ ဆိုတာပါပဲ။
ႏိုင္ငံေရးသီအိုရီေတြကေတာ့ သေဘာတရားေတြထက္ ပိုၿပီးက်ယ္ျပန္႔ပါတယ္။ အိုင္ဒီယာတခုတည္းကို အေျခမခံဘဲ အိုင္ ဒီယာေတြအမ်ားအျပား ေပါင္းစပ္ပါ၀င္ေနႏိုင္ပါတယ္။ သီအိုရီေတြဟာ အခ်က္အလက္ေတြကို စနစ္တက်ေလ့လာဆန္း စစ္ၿပီး၊ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ဖြယ္ရာရွိေသာ ဗဟုသုတ (reliable knowledge) အျဖစ္ ျပန္လည္တင္ျပထားခ်က္ေတြ ျဖစ္ပါ တယ္။ သီအိုရီဆိုရာမွာလဲ စနစ္မ်ားအားေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္ (systems analysis)၊ ျပည္သူ႔ေရြးခ်ယ္မႈသီအိုရီ (public choice theory)၊ ဂိမ္းသီအိုရီစတဲ့ mircrotheories ေတြ ရွိသလို၊ pluralism, elitism စတဲ့ macrotheories ေတြလဲ ရွိပါ တယ္။ ဒီသီအိုရီေတြကလဲ ပါရာဒိုင္းတခုခုရဲ႕ assumptions နဲ႔ beliefs ေတြအေပၚမွာ ျမစ္ဖ်ားခံေနပါတယ္။ အမ်ားသိၿပီး ျဖစ္တဲ့ လစ္ဘရယ္၀ါဒ (liberalism)၊ မတ္စ္၀ါဒ (Marxism)၊ အမ်ဳိးသမီး၀ါဒ (Feminism) စတာေတြက ပါရာဒိုင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
နိဂံုး
လူဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးသတၱ၀ါျဖစ္ပါတယ္။ ေမြးဖြားစကေန ေသဆံုးခ်ိန္အထိ လူ႔ဘ၀ကို ႏိုင္ငံေရး သေဘာတရားေတြက လႊမ္းမိုးထားပါတယ္။ ဘယ္လိုမွ ေရွာင္လႊဲလို႔ မရတဲ့ ကြဲျပားျခားနားမႈ (diversity) နဲ႔ ရွားပါးမႈ (scarcity) ေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ ငံေရးဆိုတာဟာ လူသားျဖစ္တည္မႈရဲ႕ သြင္ျပင္လကၡဏာအျဖစ္ ဆက္လက္တည္ရွိေနဦးမွာလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတာကို လူအမ်ားက သိနားလည္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားတဲ့ political joke ေလးတခုကို တင္ျပလိုပါတယ္။
တခါက ကေလးငယ္တေယာက္က သူ႔အေဖကုိ ေမးပါတယ္။ " ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ဘာလဲ" ဆိုၿပီးေတာ့ပါ။ သူ႔အေဖက ျပန္ ေျဖလိုက္ပါတယ္။
"သားနားလည္ေအာင္ ဒီလိုအေဖရွင္းျပမယ္။ အေဖက မိသားစုကို လုပ္ကိုင္ေကၽြးေမြးသူျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ အေဖက အ ရင္းရွင္စနစ္ (capitalism) ေပါ့။ မင္းအေမကေတာ့ ေငြေၾကးစီမံခန္႔ခြဲသူျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ သူ႔ကို အစိုးရလို႔ သတ္မွတ္ရ ေအာင္။ မင္းရဲ႕လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ဒို႔က ျဖည့္ဆည္းေပးတယ္။ ဒီေတာ့ မင္းကို ျပည္သူလို႔ သတ္မွတ္ရေအာင္။ ကေလး ထိန္း အမ်ဳိးသမီးကိုေတာ့ အလုပ္သမား လူတန္းစား အေနနဲ႔ စဥ္းစားၾကည့္။ မင္းရဲ႕ ညီငယ္ေလးကေတာ့ ေဘဘီေလး ဆိုေတာ့ အနာဂတ္ ေပါ့ကြာ။ အဲလိုေလးစဥ္းစားလိုက္ရင္ မင္းနားလည္လာမွာပါ" တဲ့။
ကေလးငယ္က သူ႔အေဖေျပာတာကို စဥ္းစားရင္း အိပ္ယာ၀င္သြားခဲ့တယ္။
ညဥ့္နက္ပိုင္းေရာက္ေတာ့ သူ႔ညီေလး ငိုေနတာကို သူၾကားရတယ္။ ဒါနဲ႔ သူ႔ညီေလးကို သြားၾကည့္ေတာ့ ကေလးရဲ႕ အႏွီး ထုပ္ထဲမွာ မစင္ေတြအမ်ားႀကီး ျပည့္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔မိဘအခန္းကို သြားၾကည့္ေတာ့ သူ႔အေမက အိပ္ေမာက်ေန တယ္။ အေမ့ကို မႏႈိးခ်င္တာနဲ႔ ကေလးထိန္းအခန္းကို ထပ္သြားပါေလေရာ။ အခန္းတံခါးက ပိတ္ထားတာေၾကာင့္၊ တံခါး ေသာ့ေပါက္ေလးကေန ေခ်ာင္းၾကည့္ ေတာ့ သူ႔အေဖက ကေလးထိန္းနဲ႔ တူတူအိပ္ေနတယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ သူလဲ လက္ေလွ်ာ့ၿပီး၊ အခန္းထဲကို ျပန္လာခဲ့တယ္။
ေနာက္ေန႔ နံနက္က်ေတာ့ သူ႔အေဖကို ေျပာရွာတယ္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာ သားနားလည္သြားၿပီ တဲ့။
အေဖက ခ်ီးက်ဴးစကားဆိုၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာကို နားလည္သလို ျပန္ေျပာျပခိုင္းတယ္။
အဲဒီမွာ ကေလးငယ္ ေျပာလိုက္တာက
"အရင္းရွင္စနစ္က အလုပ္သမားလူတန္းစားကို အျမတ္ထုတ္ေနတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အစိုးရက အိပ္ေပ်ာ္ေနတယ္။ ျပည္ သူေတြက လ်စ္လ်ဴ႐ႈခံထားရၿပီး၊ အနာဂတ္ကေတာ့ deep poo ပါ" တဲ့။
ၿပီးပါၿပီ။
ခင္မမမ်ဳိး
(၂၀၊ ၉၊ ၂၀၁၂)
ရည္ညႊန္းကိုးကား …
Aristotle (1962[350BC]) The Politics, Middlesex, Penguin Books
Bentham, J. (1789) An Introduction to the Principles of Morals and Legislation, Oxford, Clarendon Press
Crick, B. (2000) In Defence of Politics, Harmondsworth and New York, Penguin
Ferns, H.S. & Watkins, K. W. (1985) 'Politics is about People' in What Politics is about, London, Sherwood
ံHeywood, A. (2007) Politics, 3rd edition, London, Palgrave Macmillan
Leftwich, A. (ed.) (2004) What is Politics? The Activity and Its Study, Cambridge, Polity Press
No comments:
Post a Comment