ငါတုိ႔ ေသခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္ၾကပါစို႔၊ “မေဝဖန္ရဘူး”၊ “မျငင္းခံုရဘူး”၊ “ဆရာဟာ ဘဝအရွင္သခင္”၊ “ငါတို႔ေျပာတာ ၏သည္မေရြးမွတ္” ဟူေသာ သေဘာအယူတို႔ လႊမ္းမိုးေနေသာ ဗမာျပည္က အစိုးရဘုန္းႀကီးစာ ပညာေရးတြင္ ဝင္ေရာက္ၿပီး ေခါင္းေဆာင္ေနရာယူသူတို႔သည္
ဘယ္လိုလူမ်ိဳးသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသနည္း။ ၎လူတို႔သည္ ေကာက္က်စ္စြာ ေအာက္တန္းတမင္က်ေအာင္လုပ္ထားေသာ ပညာေရးကို လိုက္နာ အတည္ျပဳေပးေနသည့္ ပုလင္းကြဲ ပုဂၢိဳလ္တို႔သာ ျဖစ္လိမ့္ေပမေပါ့။ ဤသို႔ေသာ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာမဲ့ ပညာေရးမ်ိဳးတြင္ မိမိသည္ အမ်ားအေပၚတက္၍ “ေအာက္တန္းစားပါေမာကၡ” ႀကီးလုပ္ကာ “ဘုန္းကံႀကီးသူ” ဟု သာယာေနသူသည္ ေအာက္တန္းစား အေျခခံစရုိက္ လႊမ္းမုိးသူတို႔သာ ျဖစ္လိမ့္ေပ မေပါ့။ ဟုတ္ကဲ့ ၊ ကၽြန္ေတာ္ေျပာလိုရင္းမွာ ဤသို႔ ေအာက္တန္းစားလူေတြကို ဘုန္းရွင္ကံရွင္ ပါေမာကၡႀကီးမ်ား အျဖစ္ ဒီဇိုင္းခ်ၾကံစည္ထားေသာ ပညာေရးမ်ိဳးကို အမွန္တကယ္ ပညာဉာဏ္ ထက္ျမက္ႏိုးၾကားသူတို႔ဟာ ဝင္ေရာက္ပူးေပါင္းလိမ့္မွာ မဟုတ္သလို၊ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဝင္ေရာက္ပူးေပါင္းမိျပန္လွ်င္လည္း လူေကာင္းလူေတာ္တို႔ မည္သည္ ဤပညာေရးမ်ိဳးကို အေႏွးနဲ႔ အျမန္ဖဲခြာဖို႔ ႀကိဳးစားပါလိမ့္မည္၊ ႀကိဳးကိုႀကိဳးစားလိမ့္မည္သာ ျဖစ္ပါ၏။
တနည္းတဖံုအားျဖင့္ စိတ္ပညာအလို လိင္စိတ္ကို အေျခခံေသာ၊ ငါႏွင့္ငါသာ ႏႈိင္းစရာဟု မေျပငမ္းငမ္း မာန္ႂကြေပ်ာ္ျမဴးျခင္း၊ အဂၤလိပ္အေခၚ lust ၊ ဗုဒၶဓမၼ အလိုအားျဖင့္ “အာသာေလာဘ” ဟူေသာ အဓမၼအေျခခံမူလစိတ္တို႔ ထင္းထင္းႀကီး ထင္ေပၚေနမႈသည္ သီတဂူေဟာၾကားေသာ တရားအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ အထင္အရွားေတြ႔ႏိုင္ပါ၏။ ၎ ပုဂၢိဳလ္ ေဟာၾကားသာ တရားအမ်ားစုသည္ “ငါတို႔ ဗုဒၶဘာသာက ဘယ္လိုဘယ္ဝါ သူမ်ားထက္ သာထူးျမင့္ျမတ္တာ = lust (ေလာဘ) ၊ ဘယ္လုိေကာင္ေတြကေတာ့ျဖင့္ ဘယ္လို နိမ့္က် ေအာက္တန္းက်တာ = hatred (ေဒါသ)” ၊ ဒါ့အျပင္ ၎ ေလာဘစိတ္ ေဒါသစိတ္တို႔ကို သာယာလ်က္ ေဟာေျပာေနျခင္းတို႔ဟာ ၾကားတတ္ၾကည့္တတ္သူတို႔ အတြက္ ေပၚလြင္လြန္းပါ၏။
ေနာက္ၿပီးလည္း ခက္သည္မွာ ဒါမ်ိဳး ဤပုဂၢိဳလ္သည္ ေလာဘ ေဒါသစိတ္တို႔ျဖင့္ ဝင့္ႂကြားမာန္ေျမာက္ေနျခင္းကို ရွက္ရေၾကာက္ရမွန္း မသိတာအျပင္၊ ေလာဘေဒါသကင္းၿငိမ္းေၾကာင္းကို ရည္ရြယ္ကာ ေပၚေပါက္လာေသာ — ၎လို မစင္ၾကယ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးမွ ေဟာဆိုဖို႔ရန္ မထိုက္တန္သည့္ ဗုဒၶတရားတို႔ျဖင့္ — ၎၏ အေျခခံ ေလာဘေဒါသစိတ္တို႔ကို ေရာပူူးလႊတ္ကာ ပရိသတ္ကို ျဖန္႔ျဖဴးေနျခင္း ေပတည္း။
ငါတုိ႔ ေသခ်ာ စဥ္းစားၾကပါစို႔ “ငါတို႔ဟာ ဗုဒၶတရားကို သိသည့္အတြက္ တျခားေကာင္ေတြထက္ ငါတို႔သည္ ပိုၿပီး ေလာဘေဒါသ ကင္းၿငိမ္း သာလြန္မြန္ျမတ္သူတို႔ျဖစ္သည္” ဟူေသာ တရားစကားမ်ိဳးသည္ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ တစံုတဦးကို ေလာဘ ေဒါသ ေလ်ာ့ပါးေစရန္ မရွိပါ။ “I desire peace” (ငါသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လုိလားသည္) ဟု ဆိုသူသည္ “လိုခ်င္ေနသေရြ႕” ဘယ္ေတာ့မွ မၿငိမ္းခ်မ္းႏိုင္၊ ဤသူသည္ လူလိမ္ေပတည္း။ ဒါ့အတူ “ငါဟာ အျမတ္ဆံုး ဗုဒၶတရားကို သိလို႔ တပါးသူေတြ အားလံုး ထက္ သာလြန္မြန္ျမတ္သူ”ဟု စြဲယူေနသည့္သူက ေဟာေသာ — ဤ စိတ္ေအာက္တန္းစားႏွင့္ lust ထန္ေသာလူက — လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီျပေသာ‘အျမတ္ဆံုး’ ဗုဒၶတရားဆိုတာသည္ — ေအာက္တန္းစား လူလိမ္တဦး၏ အတၱဖြင့္ထုတ္ တရားသာ ျဖစ္ပါ၏။
ဒလိုင္းလားမား၏ မည္သူတဦး တေယာက္ကမွ အႏွစ္မရွိျခင္း (သုညတာ) ကို ခံယူနားလည္ကာ ရင့္က်က္ျပည့္ဝၿငိမ္းခ်မ္းေသာ မ်က္ႏွာႏွင့္ ငါႏွင့္ငါသာ ႏႈိင္းစရာဟု မိုးမျမင္ေလမျမင္ ဘဝင္ဟပ္ေနေသာ သီတဂူပုဂၢိဳလ္ကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ပါ။ သကၤန္းဝတ္တာခ်င္း အတူတူ၊ ကတံုးတံုးထားတာခ်င္း အတူတူ၊ ဘုရားသားေတာ္လို႔ ခံယူထားတာခ်င္းအတူတူ၊ အသက္အရြယ္ ခုႏွစ္ဆယ့္ရွစ္ႏွစ္ခ်င္းလဲ အတူတူ ၾကည့္႐ႈမိသူတို႔မွာ ဘာမ်ားကြာပါသနည္း။ ဒလိုင္းလားမား၏ မ်က္ႏွာသည္ lust ကို ပယ္သတ္ထားေသာ မ်က္ႏွာခ်မ္းျမ ေရႊလဝန္းႀကီး ျဖစ္ပါ၏။ သီတဂူဘုန္းႀကီး၏ မ်က္ႏွာမွာ lust တြင္ ေပ်ာ္ရႊင္၊ ဘဝင္မွာ ဟုန္းဟုန္းမီးေတာက္ ေနေသာ မ်က္ႏွာမည္းမည္း ျပာပူခဲႀကီး ျဖစ္၏။ ထိုသူႏွစ္ဦးလံုးသည္ လူတုိင္းကို “အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ” လို႔ပဲ ေဟာေျပာမွာ ျဖစ္ပါ၏။ ဒါေပမယ့္ ဒလိုင္းလားမားက ေျပာေသာ “အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ” ဟာ ကိုယ္ေတာ္ႀကီး၏ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ မူလစိတ္အေျခခံေကာင္းမွ ထြက္ေသာ တရားဓမၼ၊ လူသားတို႔၏ အသိတရား ၿငိမ္းခ်မ္းဖို႔ရန္ လိုလားေသာ ေစတနာ အစစ္အမွန္ ျဖစ္၍ သီတဂူ ပုဂၢိဳလ္ယုတ္က ေျပာေနေသာ ‘အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ’ မွာမူ ၎၏ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ မူလစိတ္ကို အေျခခံကာ ၊ ဤသို႔ လကၡဏာေရးသံုးပါးကို အမ်ားကို ေဟာဆိုျပရျခင္းသည္ မိမိ၏ အမ်ားထက္ ျမင့္ျမတ္သာလြန္ေၾကာင္း ခုတံုးသက္ေသႀကီးအျဖစ္ မွတ္ကိုင္ မိန္႔ၾကားေနသည့္ မစင္ၾကယ္ေသာ တရားပါတည္း။
“ကုလားေတြကို သည္းခံၾကပါ၊ ဒါေပမယ့္” ဟူေသာ သီတဂူပုဂၢိဳလ္၏ စကားမွ “သည္းခံၾကပါ” ဟူေသာ စကားသည္ စာသားခ်င္းတူေပမယ့္ ဗုဒၶဝါစန မဟုတ္။ အစအလယ္အဆံုးေကာင္းေသာ ဗုဒၶဝါစန ဟူသည္ ႁခြင္းခ်က္မရွိ၊ “ကုလားေတြကို” ဆိုၿပီး သီးသန္႔ခြဲထုတ္ဖို႔လည္း မလို။ “ဒါေပမယ့္” ဟုလည္း ဆက္ရန္ မရွိ။ ပညာမဲ့သူ ၊ ေဖာက္ျပန္သူ၊ အေျခခံ သားရဲတိရစာၦန္စရုိက္ကို အမွန္တရားဟု အတည္ျပဳေပးလိုသူ၊ တရားဓမၼကို ေဟာဆိုရန္ မစင္ၾကယ္သူ က ၎၏ အေျခခံစိတ္ယုတ္မာေတြမွာ မင္းမူေနေသာ “တရားတု တရားမွား” (ေလာဘမူစိတ္ ၊ ေဒါသမူစိတ္၊ ေမာဟလႊမ္းစိတ္) ေတြကို တရားစစ္အျဖစ္ ေယာင္ေဆာင္ျဖန္႔ျဖဴးေနေသာ ျဖစ္စဥ္ဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ အေသအခ်ာ နားလည္သိျမင္ႏိုင္ပါ သတည္း။
[*မေထရ္* ဝႆကာရဟာ ဗုဒၶက အပါရိယာနိယ တရားခုႏွစ္ပါး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ဖူးတဲ႔ ျဗဟၼဏပုဏၰားနဲ႔ တေယာက္တည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ တခုရွိတာက ဝႆကာရ ပုဏၰားဟာ ရွင္မဟာ ကစၥည္းကို ေလွာင္ေျပာင္ခဲ့လို႔ ေမ်ာက္ျဖစ္သြားတယ္လို႔ တခ်ိဳ႕ပံုေတြက လာပါတယ္။ အဲသည္ ပံုေတြဟာ ယံုၾကည္ဖြယ္ရာေတာ့ မရွိဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ျမင္ပါတယ္။
ေနာက္တခု ျဖစ္ႏိုင္တာက မေထရ္ဝႆကာရ မဟုတ္ပဲနဲ႔ ဝႆကာရ ပုဏၰားႀကီးနဲ႔ ရွင္အာနႏၵာ ပထမသဂၤါယနာ ကိစၥ ေဆြးေႏြးေနတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ ဝႆကာရဟာ စာေရးသူ သိသေလာက္ ပထမသဂၤါယနာ အဇာတသတ္မင္းရဲ႔ လက္ရုံးအမတ္ႀကီးလို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒါက သံသယထား စဥ္းစားသင့္တဲ့ တခ်က္ပါ။
စာေရးသူ တုိက္ရိုက္ျပန္ဆိုတဲ့ ဆရာႀကီး နာလင္းမာဒုတၱရဲ႕ စာသြားပံုစံနဲ႔ အခန္းစီရင္ပံု အရေတာ့ မေထရ္ႏွစ္ပါး ေဆြးေႏြးေနပံုမ်ိဳးနဲ႔ပဲ တူပါတယ္။ ဆရာႀကီးဟာ အကယ္၍ လူပုဏၰားနဲ႔ အာနႏၶာ စကားေျပာေနတာဆိုရင္ ေရွ႕ကေန လူျဖစ္ေၾကာင္း "ျဗဟၼဏ ဝႆကာရ"လို႔ ထည့္ေလာက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မေထရ္လို႔ပဲ ေလာေလာဆယ္ ယူဆျပန္ဆိုထားလိုက္ပါတယ္။]
ခင္မင္စြာျဖင့္
ညိဳထြန္း
No comments:
Post a Comment