စာေပမိတ္ေဆြမ်ား၊ နိုင္ငံေရးရဲေဘာ္မ်ားခင္ဗ်ား
ယခုပြဲမွာ
ကိုမိုးသီးဇြန္မလာေရာက္နိုင္တဲ့အတြက္ ကိုမိုးသီးဇြန္ ကုိယ္စား က်ေနာ္ေျပာေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
အပိုင္း(၁)
ပဏာမအေနနဲ႔
သမိုင္းေၾကာင္းေလးနဲနဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္၊ ၁၉ရရမွ၁၉၈၈
အထိ ေျမေအာက္ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အသီးသီးမွာ
က်ေနာ္တို႔ စည္းရံုးလႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္၊ ကိုေဌးသိန္း၊ ကုိေန၀င္း၊ ကိုသီဟလတ္ တို႔ပါ၀င္တဲ့ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ကလပ္စုည္းကိုဖြဲ႔စည္းလႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ စည္းရံုးလႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္၊ ကိုေဌးသိန္း၊ ကုိေန၀င္း၊ ကိုသီဟလတ္ တို႔ပါ၀င္တဲ့ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ကလပ္စုည္းကိုဖြဲ႔စည္းလႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။
၁၉၈၅ မွာ
ကိုမိုးသီးဇြန္ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီး ေျမေအာက္ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမွာ ပါ၀င္လာခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၈၈ မွာ ကိုမင္းကိုနိုင္နဲ႔ ဆက္သြယ္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၈ရ ေငြစကၠဴအေရးအခင္း၊ ၁၉၈၈ မတ္လအေရးအခင္း၊ ၁၉၈၈
ဇြန္အေရး အခင္း၊ ရွစ္ေလးလံုးအေရးအခင္းမ်ားပါ၀င္လႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ရွစ္ေလးလံုးကာလအတြင္း ကိုမင္းကိုနိုင္က ဗကသ
ဥကၠ႒ အျဖစ္၎၊ ကိုမိုးသီးဇြန္ကအတြင္းေရးမႈးအျဖစ္၎၊ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။
၁၉၈၈ စက္တင္ဘာ
(၁၈) အာဏာသိမ္းအၿပီး လူ႔ေဘာင္သစ္ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ ဥကၠ႒အျဖစ္ ၎ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါ တယ္။ ၁၉၈၉
ဧၿပီမွာ ေတာခိုခဲ့ၿပီး ABSDF ဥကၠ႒အျဖစ္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၁ မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသို႔
ေရာက္ရိွခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၂ ေအာက္တိုဘာမွာ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ေခတၱျပန္လည္ေရာက္ရိွၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္စြာ
ျပန္ေပါင္းထုပ္ခဲ့ပါ တယ္။
ABSDF
နဲ႔ ပါတ္သက္တဲ့ က်ေနာ့္ေကာက္ခ်က္မ်ားကေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈမွာ
စစ္ေၾကာင္းႀကီး (၄) ေၾကာင္းရိွပါတယ္။ ေျမေပၚလႈပ္ရွားမႈ၊ ေျမေအာက္လႈပ္ရွားမႈ၊ လက္နက္ကိုင္လႈပ္ရွားမႈ၊
နိုင္ငံတကာ လႈပ္ရွားမႈတို႔ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဓိကလႈပ္ရွားမႈကေတာ့ ေျမေပၚလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ နိုင္ငံတကာလႈပ္ရွားမႈျဖစ္ၿပီး
က်န္လႈပ္ရွားမႈကေတာ့ အရံလႈပ္ရွားမႈ မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ABSDF လႈပ္ရွားမႈဟာ အရံလႈပ္ရွားမႈ
ျဖစ္ပါတယ္။
(၁) ေက်ာင္းသားတပ္မေတာ္ဆိုတာက
ဘယ္မွာမွမရိွ ျမန္မာမွာသာရိွပါတယ္။
(၂) ABSDF
ဟာ စစ္ေရးအရ significant မျဖစ္ပါဘူး။ နိုင္ငံေရးအရသာ significant ျဖစ္ပါတယ္။
(၃) လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေတာ့
ျဖစ္တယ္။ မေအာင္ျမင္ပါဘူး။
(၄) အခ်င္းခ်င္း
မွားယြင္းသတ္ျဖတ္မႈမ်ားဟာ စိတ္မေကာင္းစရာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာ္လွန္ေရးဒီေရက်ဆင္းျခင္း၊ နိုင္ငံေရး
အသိေရခ်ိန္က်ဆင္းျခင္း၊ ဂမူးရႈးထိုးျဖစ္ျခင္းတို႔ကို ေဖာ္ျပေနပါတယ္။
(၅) ေနာင္အခါ
ABSDF အဖြဲ႔၀င္မ်ားဟာ နိုင္ငံျခားသို႔ပညာသင္ၿပီး ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ျပန္လာအက်ဳိးျပဳျခင္းမ်ားရိွေနပါတယ္။
(၆) ABSDF
မွာ က်ေနာ့္ညီအပါအ၀င္ ရဲေဘာ္အမ်ားအျပား က်ဆံုးခဲ့တယ္။ ဘ၀ေတြေပးဆပ္ခဲ့ရတယ္။ ဘ၀ဒဏ္ရာ
ေတြ၊ ကိုယ္ခန္နာဒဏ္ရာေတြ၊ စိတ္ဒဏ္ရာေတြကို ျပန္လည္ကုသနွစ္သိမ့္ေပးျခင္းဟာ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ရင္ၾကား
ေစ့ေရး (national reconciliation) အတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္တရပ္အျဖစ္ တင္ျပလိုပါတယ္။
အပိုင္း
(၂)
ျမန္မာ့နိင္ငံေရး
ေရွ႕အလားအလာမ်ားကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းတင္ျပလိုပါတယ္။
နံပါတ္တစ္
ျဖစ္နိုင္ေျခကေတာ့ (၂၀၁၅) ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
အဓိက
ကေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
သမတ မျဖစ္ေအာင္တားထားတဲ့အပိုဒ္မ်ားကို ျပင္ရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ
၁၉၄ရ
ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ ထည့္သြင္းထားတဲ့အပိုဒ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
(၂၀၁၅) ေရြးေကာက္
ပြဲမွာ
(NLD) မဲအမ်ားစုနိုင္ဖို႔ ခန္႔မွန္းထားၾကပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္ၿပီးျဖစ္ပါက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
သမတ ျဖစ္လာ
နိုင္ပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမတ ျဖစ္ေရးဟာ ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြား (national
Interest) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ နိုင္ငံတကာရင္းနွီးျမႇဳပ္နွံမႈနဲ႔ ကုန္သြယ္မႈမ်ား တိုးတက္လာမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံေရွ႕ကို တိုး တက္ႀကီးပြားဖို႔ဟာ ဒီအခ်က္ေပၚမွာတည္ေနပါတယ္။
တပ္မေတာ္ရဲ့ အက်ဳိးစီးပြားလဲျဖစ္လို႔ တပ္မေတာ္နဲ႔ ၾကံ့ခိုင္ဖြံ႔ၿဖိဳး ေရးပါတီတို႔က
ေထာက္ခံသင့္ပါတယ္။
နံပါတ္နွစ္ျဖစ္နိုင္ေျခကေတာ့
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ (၂၀၁၅) ေရြးေကာက္ပြဲမွာႀကံ့ခိုင္ေရးပါတီက ဆက္နိုင္မယ္။ ဒီေနရာမွာ
လြတ္လပ္ၿပီးတရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲမဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ျပသနာရွိပါတယ္။ လက္ရိွ သမတ ပဲ သမတ
ဆက္ျဖစ္မယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဒုသမတ ျဖစ္မယ္။ ၂၀၂၀ က်မွ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမတ ျဖစ္မယ္။
နံပါတ္သံုး
ျဖစ္နိုင္ေျခကေတာ့ သူရဦးေရႊမန္း သမတ လုပ္ၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ ျဖစ္မယ္။
နံပါတ္ေလး
ျဖစ္နိုင္ေျခကေတာ့ အထက္ပါျဖစ္စဥ္အားလုံးထဲမွာ အက်ံဳး၀င္ေနတဲ့ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ပါ
စဥ္းစား ခ်က္ေတြဟာ တေျဖာင့္တည္း ဒီမိုကေရစီႀကီးထြားလာတဲ့ ျဖစ္စဥ္အျဖစ္စဥ္းစားထားတာ
ျဖစ္တယ္။ အေကြ႔အေကာက္ မ်ား၊ ရပ္တန္႔မႈမ်ား၊ ေနာက္ျပန္လွည့္မႈမ်ား၊ ရွိနိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံ
ဆင္းရဲေနတဲ့ျပႆနာ၊ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာ၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာကြာဟမႈျပႆနာ၊ လ်ွပ္စစ္ျပႆနာ၊ ဆက္သြယ္ေရးျပႆနာ၊
နိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားျပႆနာ၊ ျပႆနာ ေပါင္းမ်ားစြာ။ ဒါေတြကိုေျဖရွင္းဖို႔ ျပည္သူလူထု၊
အရပ္ဖက္လူ့အဖြဲ႔အစည္း၊ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ တပ္မေတာ္၊ အစိုးရ၊ အားလံုးညီညီညြတ္ညြတ္နဲ႔
၀ိုင္း၀န္းေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကာလႀကီး (Democratic
Reform) အျဖစ္ က်ေနာ္တို႔ႀကိဳဆိုပါတယ္။ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္တုန္းက တခါခံခဲ့ရၿပီးၿပီ။
အခုတခါ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ လာ ျပန္ၿပီလို႔ ေျပာေနသံၾကားရပါတယ္။ ၁၉၆၂ တုန္းက ဒီမိုကေရစီကိုဖ်က္သိမ္းတာျဖစ္ၿပီး
အခုကေတာ့ ဒီမိုကေရစီကို ျပန္ လည္တည္ေဆာက္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာင္းျပန္ပါ၊ လမ္းေၾကာင္းမွန္ပါ။
အပိုင္း(၃)
ေနာက္ဆံုး
က်ေနာ္ေျပာလိုတာက အမွန္တရားျပႆနာ (problem of truth) ျဖစ္ပါတယ္။ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာအမွန္တရား
(သို႔) သဘာ၀အမွန္တရား (natural truth) ေတြဟာ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ျပလို႔ရတယ္။ က်ေနာ္တို႔ေခါင္းထဲမွာ
ကမၻာ ႀကီးလံုးတယ္လို႔ ယူဆတယ္။ (concept) တကယ္လံုးသလား မလံုးဘူးလား သက္ေသျပလို႔ရတယ္။
(proof) လံုးတယ္ ဆိုရင္ (truth) ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူမႈအမွန္တရားမ်ား (social
truth) ေတြနဲ႔ပတ္သက္ရင္ အဲဒီလိုသက္ ေသျပလို႔ မရပါဘူး။ တန္းတူညီမ်ွျခင္း၊ လြတ္လပ္ျခင္း၊
တရားမ်ွတျခင္း၊ ညီရင္းအကို ခ်စ္ၾကည္ေသြးစည္းျခင္း၊ တို႔ဟာ (social truth) ျဖစ္တယ္။
မ်က္စိနဲ႔ၾကည့္လို႔မရ၊ ဓာတ္ပံုရိုက္ျပလို႔ မရပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ အိပ္မက္ေတြ၊ က်ေနာ္တို႔ရဲ့
စိတ္ကူးစံ (ideal) ေတြ။ က်ေနာ္တို႔ ျဖစ္ခ်င္တာေတြဟာ က်ေနာ္တို႔ရဲ့အမွန္တရားပါ။
ဲ
က်ေနာ္တို႔ရင္ထဲက
ဒီမိုကေရစီအမွန္တရားဟာ ရင္ထဲမွာ သိမ္းထားလို႔မရပါဘူး။ ကဗ်ာဆရာဟာ သူ႔အမွန္တရားကုိ စာလံုးေတြနဲ႔
အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္။ နိုင္ငံေရးသမားဟာ သူ႔အမွန္တရားကို လူေတြနဲ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သူလိုခ်င္တဲ့ လူေနမႈစံနစ္အေကာင္အထည္ေပၚေအာင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ရုန္းကန္တိုက္ပြဲ၀င္အ
ေကာင္အထည္ေဖာ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ (implementation of truth) အဲဒီအခါ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊
ျပည္သူမ်ား ရဲ့ အသက္ေသြးေခၽြး၊ ဘ၀ဆိုတဲ့အရင္းအနီွးေတြ ေပးဆပ္ၾကရတယ္။
မဆလ တပါတီအာဏာရွင္စံနစ္ေအာက္မွာ၊
န၀တ စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ေအာက္မွာ ျပည္သူအမ်ားစုဟာ မုသာ၀ါဒျဖင့္ ေနထိုင္တယ္။ (living
with lie) ရာထူးတက္ဖို႔အတြက္ မဆလပါတီ၀င္ၾကရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရင္ထဲမွာ မေက်နပ္ၾကဘူး။ အမွန္တရားရိွတယ္။
ရွစ္ေလးလံုးကာလမွာ၊ ၉၆မွာ၊ ၂၀၀ရ မွာ ျပည္သူေတြဟာ ရင္ထဲကအမွန္တရားကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾက
တယ္။ အမွန္တရားနဲ႔ ေနထိုင္လာၾကတယ္။ (living within truth-Valclav Havel) နိုင္ငံေရးသမားေတြကေတာ့ ထာ၀ စဥ္အမွန္တရားနဲ႔ ေနထိုင္တယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ေထာင္က်တယ္။ ေတာခိုရတယ္။ နိုင္ငံျခားကို ထြက္ေျပးရတယ္။
နွစ္ေပါင္းနွစ္ေထာင္ၾကာတဲ့အခါ
ကြ်န္စံနစ္ပ်က္သံုးသြားတယ္။ ကမၻာႀကီးမွာ ပိုၿပီးအမွန္တရားထြန္းကားလာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဆင္းရဲခ်မ္းသာကြာဟမႈေတြ၊
လူတစုကအာဏာကို ေနာက္ကြယ္ကႀကိဳးကိုင္မႈေတြ ရွိေနဆဲပါ၊ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးပါ၊ ေနာင္လူငယ္မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြဟာအမွန္တရားမီးရႈးတိုင္ကို
ဆက္လက္သယ္ေဆာင္ေနၾကတယ္။ အနာဂါတ္အတြက္ အားတက္မိတယ္။
ဒီမိုကေရစီဆိုတာ
နႈိင္းရအမွန္တရား (relative truth) သာလ်ွင္ျဖစ္တယ္။ ဆိုလိုတာက သူ႔ထက္ေကာင္းတဲ့ အမွန္တ
ရားမ်ား အယူအဆမ်ားေပၚေပါက္လာလိမ့္မယ္။ အမွွန္တရားေဟာင္းေတြဟာ အမွားတရားျဖစ္လိမ့္မယ္။
အႂကြင္းမဲ့ အမွန္တရား (Absolute Truth) ဆိုတာ ေလာကီေရးမွာ မရိွပါဘူး။ ေလာကွုတ္တရာမွာပဲ
ရိွပါတယ္။ ပရမတၱတရား ေလးပါး။ ဒဂုန္တာရာက နိုင္ငံေရးသမားနဲ႔ စာေရးဆရာဟာ မိမိနည္္းနဲ
မိမိအမွန္တရားကို ရွာေဖြေနၾကတယ္လို႔ ေျပာဖူးပါတယ္။ အမွန္တရားကိုရွာေဖြၾကဖို႔၊ အမွန္တရားကို
ဆုပ္ကိုင္ၾကဖို႔၊ အမွန္တရားကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကဖို႔ တိုက္တြန္းရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။
Note:
ေ၀မႈးသြင္ေရးတဲ့ မိုုးသီးဇြန္နဲ ့စကားစျမည္ စာအုုပ္မိတ္ဆက္ပြဲကိုု ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၁၈
ရက္ေန ့ ရန္ကုုန္ၿမိဳ႕ HOME မီဒီယာ ခန္းမမွာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ဒီပြဲမွာ
ဆရာသစၥာနီ၊ ကိုုေဇာ္မင္း၊ ကိုုျမေအး တို႔ အမွာစကားေျပာၾကၿပီး စာေပနဲ႔ နိင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာ
မိတ္ေဆြေတြ တက္ေရာက္ခဲ့ၾကပါတယ္။
No comments:
Post a Comment