ေဖ့ဘြတ္၊ ဘေလာ့၊ တြစ္တာ စတဲ့ social media ေတြရဲ႕ လူအမ်ားအေပၚ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က သုေတသန ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကရာမွာ မွတ္ခ်က္ (comment) ေတြေၾကာင့္ စိတ္က်ေရာဂါ ျဖစ္တာေတြ၊ စိတ္ ဆင္းရဲမႈျဖစ္တာေတြက အစျပဳလို႔ ေနာက္ဆံုး မိမိကိုယ္ကို အဆံုးစီရင္လိုက္တဲ့အထိ ျဖစ္သြားတာေတြ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ေလ့ လာေတြ႔ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီသုေတသန စာတမ္းကို ဖတ္ရေတာ့ ဒီေလာက္ေတာင္ပဲ ဆိုး၀ါးသလားလို႔
သံသယ၀င္ခဲ့မိပါ တယ္။ အြန္လိုင္း စာမ်က္ႏွာ အသာထားလို႔၊ ျပင္ပကမၻာမွာတင္ ေလာကဓံတရားမ်ဳိးစံုရဲ႕ ဒဏ္ကို ေအးေဆးတည္ၿငိမ္စြာ ေက်ာ္ျဖတ္လာခဲ့ၿပီးၿပီမို႔၊ social media က မွတ္ခ်က္ေလးေတြက က်မရဲ႕ စိတ္ကို တစံုတရာ ထိခိုက္ေစမွာ မဟုတ္ဘူး လို႔လဲ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ယံုၾကည္ထားခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္
အခုတေလာ ပုဂၢိဳလ္ေရးနဲ႔ လံုး၀မဆိုင္တဲ့၊ က်မ ရဲ႕ စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ လာတင္ထားတာလဲ မဟုတ္ဘဲ
တိုက္ တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ဖတ္မိသြားတဲ့ မွတ္ခ်က္ေလးေတြကေတာ့ က်မရဲ႕ ရင္ကို
ျမားခ်က္ေတြလို ထိမွန္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွတ္ ခ်က္ေလးေတြေၾကာင့္ ေမးခြန္းေတြလဲ အမ်ားႀကီး
ေပၚခဲ့သလို၊ ေတြးစရာေတြလဲ အမ်ားအျပား ရွိသြားခဲ့ပါေသးတယ္။ အဲဒီမွတ္ခ်က္ေလးေတြရဲ႕
မူလအစကေတာ့ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္၊ ေၾကးနီစီမံကိန္းမွာ ဆႏၵျပၾကတဲ့ ရြာသူ၊ ရြာသား ေတြကို
အြန္လိုင္းကေန ေပးထားၾကတဲ့ မွတ္ခ်က္တခ်ဳိ႕ပါ။ ေၾကးနီစီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး
တရားခံေတြ၊ ဓားစာခံေတြ၊ သားေကာင္ေတြ၊ ဓားခုတ္ရာ လက္၀င္လွ်ဳိမိသူေတြ အမ်ားအျပား
ျမန္မာျပည္မွာ ရွိေနခဲ့ပါၿပီ။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သံုးသပ္ မႈေတြကို ဒီစာစုေလးထဲမွာ
ေရးသားတင္ျပမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ မွတ္ခ်က္ေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေပၚထြက္လာတဲ့ အ ေတြးစေလးေတြကိုသာ
ေရးသားတင္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၁) သြဲ႔သြဲ႔၀င္းက
ဥပေဒစကား ေျပာရေအာင္ ဘယ္တကၠသိုလ္က ဆင္းလာတာလဲ။ ေအာက္စဖိုဒ့္၊ ကင္းဘရစ္ တကၠသိုလ္က
ဆင္းလာတာမို႔လား
ဒီမွတ္ခ်က္ကို
ဖတ္လိုက္မိခ်ိန္မွာ ကိုယ့္မ်က္စိကိုေတာင္ ကိုယ္မယံုႏိုင္ဘူး ျဖစ္သြားပါတယ္။
ေရးထားတဲ့ စာသြားစာလာ အရ တကၠသိုလ္ဘြဲ႔ရ တေယာက္က ေရးထားတာ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔
ယူဆရပါတယ္။ ဥပေဒစကားဆိုတာ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းထြက္မွ ေျပာရတဲ့ စကားလို႔ သူ႔ကို
ဘယ္တကၠသိုလ္ကမ်ား သင္ေပးလိုက္ပါလိမ့္လို႔ သံသယျဖစ္မိပါတယ္။ လူ တေယာက္မွာ
ေမြးဖြားလာကတည္းက ေမြးရာပါ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုလူ႔အခြင့္အေရးေတြနဲ႔
ေမြးဖြား ရွင္သန္လာတဲ့ တိုင္းျပည္မွာရွိတဲ့ အစိုးရက ဥပေဒမ်ားျပ႒ာန္းၿပီး
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းထြက္မွ မဟုတ္ပါဘူး။
လူသားမွန္ရင္ ဘယ္သူမဆို ဥပေဒစကား ေျပာခြင့္ရွိပါတယ္။ ဥပေဒကို နား လည္ေအာင္
ေလ့လာရပါတယ္။ နားမလည္သူရွိရင္လဲ အျခားႏိုင္ငံသားမ်ားက ရွင္းလင္း ေျပာၾကားေပးပါတယ္။
လူသား မဟုတ္တဲ့ တိရစာၦန္ေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကိုေတာင္ ဥပေဒအရ
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးေနၾကတဲ့ ေခတ္မွာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းထြက္မွပဲ ဥပေဒစကားေျပာခြင့္
ရွိရမယ္တဲ့လားရွင္။ မွတ္ခ်က္ေပးသူက ေအာက္စဖို႔ဒ္၊ ကင္းဘရစ္ တကၠသိုလ္ေတြကို အေတာ္လဲ
အထင္ႀကီးပံုရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီမွတ္ခ်က္အေၾကာင္းကို ေအာက္စဖို႔ဒ္၊ ကင္းဘရစ္ တကၠသိုလ္က
ဥပေဒပါေမာကၡေတြမ်ား သိသြားရင္ေတာ့၊ ဂုဏ္ယူဖို႔ေနေနသာသာ၊ ဘုရားသခင္လို႔
ထေရရြတ္ၾကမွာ မလြဲမေသြပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေအာက္စဖို႔ဒ္၊ ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္
အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံတကာတကၠသိုလ္မ်ားက ေက်ာင္းသားေတြကို ပညာေတြ၊ ဘြဲ႔လက္မွတ္ေတြကိုတင္
ေပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူသားအခ်င္းခ်င္း တန္ဖိုးထားမႈေတြ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈမရွိဘဲ တန္းတူရည္တူ
ဆက္ဆံမႈေတြ၊ စာနာနားလည္မႈေတြကိုပါ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ရင္ထဲမွာ ရွင္သန္ လာေစတဲ့
ပတ္၀န္းက်င္ေတြကို ဖန္တီးေပးထားၾကတာပါ။ ဥပေဒအေ၀းသင္ဘြဲ႔အတြက္ ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္က ဥပ
ေဒရက္တို သင္တန္းေတြကို က်မ သြားတက္ေနခဲ့တာ သံုးႏွစ္ရွိပါၿပီ။ ဥပေဒပညာကို
ေလ့လာဆည္းပူးျဖစ္ခဲ့တာလဲ ေလး ႏွစ္နီးပါးရွိေနပါၿပီ။ ဘယ္သင္႐ိုးမွာမွ၊ ဘယ္သင္တန္းပို႔ခ်မႈမွာမွ၊
ဘယ္စာအုပ္ထဲမွာမွ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းထြက္ကသာ ဥပေဒစကားေျပာရမယ္၊ အေျခခံလူတန္းစားက
ဥပေဒစကားေျပာခြင့္မရွိဘူးလို႔ မျပ႒ာန္းထားပါဘူး။
(၂)
ေအာက္တန္းစား လယ္သမားေတြ
ဒီမွတ္ခ်က္ေတြ
အမ်ားအျပား ဖတ္လိုက္ရပါတယ္။ ေရးသားသူေတြက ျမန္မာမွဟုတ္ရဲ႕လားလို႔ သံသယ
ျဖစ္မိပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ လူဦးေရရဲ႕ ဘယ္ႏွစ္ရာခိုင္ႏွဳန္းက လယ္သမားေတြကို
ကိုယ္စားျပဳေနပါသလဲ။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ၀င္ေငြ ကို ဘယ္သူေတြက ရွာေပးေနတာပါတဲ့လဲ။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တကၠသိုလ္ဆိုတာေတြ၊ ကုမၸဏီဆိုတာေတြ၊ စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းဆိုတာေတြ၊
စက္႐ံုအလုပ္႐ံုဆိုတာေတြ မရွိခင္တုန္းက ျမန္မာေတြ ဘာလုပ္ၿပီး စား၀တ္ေနေရးဖူလံုေအာင္
လုပ္ ေဆာင္ခဲ့ၾကပါသလဲ။ ခုလိုမွတ္ခ်က္ခ်သူေတြရဲ႕ ေဆြခုနစ္ဆက္၊ မ်ဳိးခုနစ္ဆက္မွာ
လယ္သမားလံုး၀ မရွိခဲ့ပါဘူးဆိုတာကို ေသခ်ာအာမခံႏိုင္ပါသတဲ့လား။ ကမၻာေပၚမွာေကာ
စားနပ္ရိကၡာထုတ္လုပ္ေရးကို ဘယ္သူေတြက လုပ္ေဆာင္ေနၾက တာပါလဲ။ ဘြဲ႔လက္မွတ္ေတြ၊
ဂုဏ္ပကာသနေတြ၊ စည္းစိမ္ဥစၥာ ရတနာေတြ၊ ရာထူးေတြကမွ အထက္တန္း က်တယ္လို႔ ယူဆၿပီး၊
ကိုယ္ကိုကိုယ္ အထက္တန္းစားလို႔ သတ္မွတ္ေနသူေတြဟာ အဲဒီ ေအာက္တန္းစား
လယ္သမားဆိုသူေတြ ထုတ္လုပ္ေပးထားတဲ့ စားေသာက္ကုန္ေတြကို မစားဘဲ ဘြဲ႔လက္မွတ္ေတြ၊
ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ၊ ဂုဏ္ေတြ၊ ေငြစကၠဴေတြကို ၀ါးစားၿပီး အသက္ရွင္သန္
ႏိုင္ၾကပါ့မလားလို႔ ေတြးေတာမိပါတယ္။
(၃)
စာမတတ္၊ ေပမတတ္ေတြ
လူေတြရဲ႕
ဘ၀ေပးအေျခအေနေတြက မတူညီၾကပါဘူး။ တခ်ဳိ႕က ေမြးကတည္းက ေရႊလင္ပန္းနဲ႔
အခ်င္းေဆးခြင့္ရၾက ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာမွာသာမက ကမၻာေပၚမွာ လူမွန္းသိတတ္စကတည္းက
ဘ၀အတြက္၊ ထမင္းတနပ္အတြက္၊ ေပါင္မုန္႔တဖဲ့အတြက္ ရုန္းကန္ေနၾကရၿပီး၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္
မရၾကတဲ့ ကေလးေတြ အမ်ားအျပားရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ၿပီး ေတာ့ ဒါကလဲ ဘ၀ေပးအေျခအေန တခုတည္းနဲ႔တင္
မဆိုင္ပါဘူး။ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းရတဲ့ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းျပည္က ႏိုင္ ငံေတာ္အစိုးရမ်ားရဲ႕
တာ၀န္ယူမႈ အရည္အေသြးေတြနဲ႔လဲ ဆိုင္ပါေသးတယ္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ႏိုင္ငံေတြမွာ အေျခခံပညာေရး
က အခမဲ့ျဖစ္ေပမယ့္၊ တခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈေႏွာင့္ေႏွးတာေၾကာင့္
မူလတန္းေက်ာင္းတက္ဖို႔ အေရး ကိုေတာင္ တေန႔ဆယ္မိုင္ေလာက္လမ္းေလွ်ာက္ၿပီး
ေက်ာင္းတက္ရတဲ့ ကေလးေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းစရိတ္ကလဲ မတတ္ႏိုင္၊ မိဘမွာလဲ
ကူေဖာ္ေလာင္ဖက္မရွိလို႔ မိသားစုတံပိုးကို ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ မႏိုင့္တႏိုင္
၀င္ေရာက္ထမ္းခဲ့ၾကရ သူေတြလဲ အမ်ားအျပားပါ။ ဒီလိုလူေတြရဲ႕ ဘ၀ကို စာနာမႈနဲ႔ ေဖးကူဖို႔
မစဥ္းစားရင္ေတာင္ သူတို႔ရဲ႕ ဘ၀ေပးအေျခအေန ကို ႏွိမ့္ခ်ေျပာဆိုဖို႔ မသင့္ပါဘူး။
ေျမနိမ့္ရာလွံစိုက္တာဟာ လွံကိုင္ထားသူရဲ႕ အရည္အခ်င္းကိုလဲ ေဖာ္ျပရာက်ပါတယ္။
ေလာကမွာ
စာေတြ၊ ေပေတြ ဆိုတာက ပညာေရးအခြင္အလမ္းရွိတယ္ဆိုရင္ သင္ယူလို႔ရပါတယ္။ စာေတြေပေတြ
တတ္ လို႔လဲ အထင္ႀကီးစရာ မလိုသလို၊ စာေတြေပေတြ မတတ္လို႔လဲ အထင္ေသးႏွိမ့္ခ်ဆက္ဆံဖို႔
မလိုအပ္ပါဘူး။ စာေတြေပ ေတြ ဆိုတာကလဲ လူသားေတြက အဆင့္ဆင့္တီထြင္ဆန္းသစ္လာၾကၿပီးမွ၊
အခ်င္းခ်င္းမွ်ေ၀လာခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ စာတတ္ေျမာက္ေရး လွဳပ္ရွားမႈဆိုတာ
စာတတ္ေပတတ္ေတြက ျပန္လည္အေကာင္အထည္ ေဖာ္လာခဲ့ၾကတာပါ။ ႏိုင္ငံ တကာမွာရွိတဲ့
ကမၻာ့အသိအမွတ္ျပဳ စာတတ္ေပတတ္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြကေတာင္ ကမၻာ့ျပည္သူ တရပ္လံုး စာတတ္ ေျမာက္ေရး၊
မူလတန္းပညာ သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ေရး၊ ပညာေရး အခြင့္အလမ္းမ်ား တိုးျမႇင့္ေရးေတြကို
အားတက္သ ေရာ လုပ္ေဆာင္ေနၾကခ်ိန္မွာ ဘ၀ေပးအေျခအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံအေျခအေနေၾကာင့္ ပညာေရးအခြင့္အလမ္း
ခံစားခြင့္မရခဲ့ရွာ သူေတြကို စာမတတ္၊ ေပမတတ္ ေတြလို႔ ႏွိမ့္ခ်သတ္မွတ္တဲ့
ျမန္မာ့စာတတ္ေပတတ္ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ႀကီးမ်ား ေပၚထြက္ လာတာဟာ အံ့ၾသဖြယ္
ေကာင္းလိုက္ပါဘိ။
(၄)
သူမ်ားေျမႇာက္ေပးတိုင္း အိုဗာအိုက္တင္ေတြ လုပ္ျပေနၾကတယ္။ ေျမေလးသိမ္းခံရတာမ်ား
ေလ်ာ္ေၾကးျပန္ေတာင္း လိုက္ရင္ ၿပီးတာပဲကိုး။
ဒီလို
မွတ္ခ်က္မ်ဳိး ေပးသူေတြဆီမွာ အိမ္ျခံေျမေတြ၊ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြမ်ား ရွိပါသလားလို႔ က်မ
႐ိုးသားစြာ သိခ်င္မိပါတယ္။ သူတို႔ အိမ္ျခံေျမေတြကို အစမ္းသေဘာနဲ႔
ခဏသြားသိမ္းၾကည့္ထားလိုက္ရင္ ဘယ္လိုမ်က္ႏွာမ်ဳိး ျဖစ္ေနၾကမလဲဆိုတာ ျမင္ဖူးၾကည့္ခ်င္လို႔ပါ။
ေျမဆိုတာကို အသာထားလို႔ ကိုယ့္အိတ္ထဲက ပိုက္ဆံအိတ္ေလးကို ခါးပိုက္ႏႈိက္သြားရင္ေတာင္
ဘယ္လိုခံစားရပါသတဲ့လဲ။ ကုန္ကားေတြေမွာက္၊ ပြဲ႐ံုေတြ မီးေလာင္လို႔ ႏွလံုးေရာဂါေဖာက္ၿပီး
ေသသြားတဲ့ သူေ႒းေတြ၊ စီးပြားပ်က္သြားလို႔ စိတ္ဓာတ္က်ဘ၀ပ်က္သြားတဲ့ လူေတြ၊ သူခိုးဓားျပဒဏ္ကို
ဖိန္႔ဖိန္႔တုန္ေအာင္ ေၾကာက္ေနတဲ့လူေတြ ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးမွာ ဒုနဲ႔ေဒးပါ။
ဒီလိုလူေတြေတာင္ ကိုယ့္ပိုင္ဆိုင္မႈေတြ ဆံုး႐ွံဳးသြားတဲ့အခါ ခံစားၾကရေသးရင္၊
ဓါးမဦးခ် လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနရတဲ့ လယ္ယာေျမေတြလဲ မတရားအသိမ္းခံရ၊
စား၀တ္ေနေရးျပႆနာေတြလဲ ၾကံဳေတြ႔ရ၊ အ ဆိပ္သင့္ေရေတြလဲ ေသာက္သံုးေနရတဲ့ လူေတြရဲ႕
ႏွလံုးအိမ္ထဲကို ခဏေလာက္၀င္ၿပီး ခံစားၾကည့္ၾကစမ္းပါ။ သူမ်ား ေျမႇာက္ေပးလို႔
မ်က္ရည္က်ရေအာင္ ဒီလူေတြဟာ ဇာတ္ခံုေပၚက ကၽြမ္းက်င္သဘင္သည္ေတြ မဟုတ္ဘူး။ ႏွလံုးအိမ္
ထဲက ခံစားခ်က္ေၾကာင့္ စီးဆင္းလာတဲ့ သူတို႔ မ်က္ရည္ေတြက မ်က္ရည္တုေတြ မဟုတ္ဘူး။
အထက္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့
မွတ္ခ်က္ေတြလို က်မရဲ႕ ရင္ကို ျမားခ်က္ေတြလို တိုက္႐ိုက္မထိမွန္ေပမယ့္ တစံုတရာ
ထိရွေစ ခဲ့တဲ့ တျခားမွတ္ခ်က္ေတြလဲ အမ်ားအျပားရွိပါေသးတယ္။ မွတ္ခ်က္ေတြကို ေတြ႔စမွာ
က်မ အံ့ၾသသြားမိတယ္။ ၿပီးေတာ့ စိတ္ထိခိုက္မိတယ္။ ေနာက္ေတာ့မွပဲ မ်က္ရည္ေတြ
အလိုအေလ်ာက္ က်ေနခဲ့တာကို ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ သတိထား လိုက္မိတယ္။ က်မဟာ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔
မ်က္ရည္က်တတ္တဲ့ မိန္းမတေယာက္မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္ပမွာေနတုန္းမွာ မွတ္မွတ္ရရဆိုလို႔
ဒီပဲယင္း လူသတ္ပြဲနဲ႔ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး ကာလေတြတုန္းကပဲ မ်က္ရည္က်ခဲ့ဖူးတာပါ။
၀မ္း သာလြန္းလို႔ မ်က္ရည္က်ခဲ့ရတာလဲ တခါကေတာ့ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တုန္းက က်မ
သိပ္တန္ဖိုးထားခဲ့ ဖူးသူ တေယာက္၊ ေလွာင္အိမ္ထဲက လြတ္ေျမာက္လာစဥ္ကပါ။ ဒါေပမယ့္ရွင္၊
က်မကိုယ္က်မေတာင္ သတိမထားမိေလာက္ ေအာင္ လက္သီးကို တင္းတင္းဆုပ္ရင္း
မ်က္ရည္က်ခဲ့မိတာကေတာ့ ဒီတႀကိမ္ ပထမဦးဆံုးပဲ ထင္ပါရဲ႕။ အရွိန္ျပင္းတဲ့
ျမားခ်က္ေတြက က်မရဲ႕ ရင္ထဲကို စူး၀င္သြားခဲ့တယ္။
ခင္မမမ်ဳိး
(၁၆၊ ၃၊ ၂၀၁၃)
(၁၆၊ ၃၊ ၂၀၁၃)
No comments:
Post a Comment