“သားလုတာ အေလ်ာ့ေပးလို႔ရတယ္၊ အေမလုတာ အေလ်ာ့ေပးလို႔ မရဘူး” (ဟံသာ၀တီ ဦး၀င္းတင္)
ဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္ကို ခမ္းခမ္းနားနား လူထုစ်ာပန ျဖစ္ေစခ်င္တာ က်ေနာ့္ဆႏၵပါ။ တတ္ႏိုင္ရင္ သူ႔ခႏၶာကို ယုဒသန္ခန္းမမွာ လူထုစ်ာပနအျဖစ္ က်င္းပခ်င္ပါတယ္။ ယုဒသန္ခန္းမက သိကၡာေတာ္ရ ဆရာေတာ္ကလဲ ခြင့္ျပဳပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ့္ဆႏၵ မျပည့္ဝခဲ့ဘူးေပါ့ေနာ္။ တကယ္က ဆရာႀကီးရဲ႕ ႐ုပ္အေလာင္းကို မိုးျပာေရာင္ပိတ္စပတ္ၿပီး ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းပါးမွာ စ်ာပနအခမ္းအနား က်င္းပခ်င္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးအတြက္ အမွတ္တရဂူဗိမာန္ကိုလဲ တေန႔ေန႔ တေနရာမွာေတာ့ ျဖစ္ေအာင္ က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးပမ္းရပါမယ္။
(၁) ေရျဖင့္ကန္ေတာ့ျခင္း
က်ေနာ္ ဆရာ့႐ုပ္ကလာပ္ကို ေရေဝးက ေရခဲတိုက္သြင္းေတာ့ က်ေနာ္ လုိက္ဝင္သြားမိတယ္။ က်ေနာ့္ရင္ထဲက ဆရာႀကီးကို ဂါရဝျပဳ ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ဆႏၵေတြက လႊမ္းမိုးေနပါတယ္။ ပူေလာင္ေနပါတယ္။ ေဆြမ်ိဳးေတြ ေနာက္ဆံုးဂါရဝျပဳ ၿပီး၊ ဝန္ထမ္းေတြက ေရခ်ိဳးေပးဖို႔ စီစဥ္ေတာ့ အားလံုးထြက္သြားၾကပါတယ္။ ေရခ်ိဳးခန္းမွာ ဘယ္သူမွ မရိွေတာ့ပါ။ က်ေနာ္ထင္တာက တမ်ိဳးပါ။ က်ေနာ္တို႔ရဲေဘာ္ေတြက ေရးခ်ိဳး အေမြးနံ႔သာလိမ္းက်ံေပးၾကမယ္လို႔
လူေတြက ပူေဆြးေသာကေရာက္ေနၾကတဲ့အတြက္ ဘာလုပ္ရမွန္းမသိ ျဖစ္ေနၾကတယ္။
က်ေနာ္နဲ႔အတူပါလာတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြလဲ က်ေနာ့္နားတြင္တဦးမွ မက်န္ခဲ့ၾကပါ။ ဆရာႀကီးကို ေရခ်ိဳးဖို႔ တင္လိုက္ေတာ့ သုသာန္ရဲ႕ေရခ်ိဳးခန္းက သန္႔ရွင္းမႈနည္းလွတယ္။ ဆင္းရဲလြန္းလွပါတယ္။ ဆပ္ျပာတံုး အေဟာင္းတတံုး၊ ညစ္ပတ္ေနတဲ့ ပလပ္စတစ္ ေရတိုင္ကီေတြကို က်ေနာ္ကို မခံစားႏိုင္ပါ။ ဆရာႀကီး ေဆး႐ံုတက္စဥ္ကလဲ ေဆး႐ံုကို က်ေနာ္ ေရာက္ပါတယ္။ ေဆး႐ံုႀကီးကလဲ ေတာ္ေတာ္ကို ညစ္ပတ္ပါတယ္။ သန္႔ရွင္းမႈအဆင့္အတန္းက ေတာ္ေတာ္ကို က်ဆင္းေနပါတယ္။ ေရေဝး သုသာန္ဆိုေတာ့ စဥ္းစားသာၾကည့္ပါ။
ဆရာႀကီးကို အေမႊးနံ႔သာေတြနဲ႔ က်ေနာ္ ေရခ်ိဳးေပးခ်င္ပါတယ္။ ပန္းေတြေဝေနေစခ်င္တယ္။ ဆရာႀကီးကို ခ်စ္ျမတ္ႏုိးမႈ လူတုိင္းရွိတယ္။ က်ေနာ့္ေနရာမွာ တျခားသူတဦးဆုိလဲ ဒီလိုပဲ လုပ္မွာပဲ။ ဒီလို ဂါရဝျပဳမိမွာပဲ။ ဒါ မွားသလား။
က်ေနာ့္စိတ္မွာ ဘယ္လို႔မွ မခံစားႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါနဲ ့ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ ေရခြက္ကိုယူၿပီး ဆရာႀကီးကို ေရခ်ိဳးေပးလိုက္မိပါတယ္။ အရင္ဆံုး ဆရာႀကီးေခါင္းကို ေလ်ာ္ေပးမိပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ မ်က္ႏွာသစ္ေပးတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ခႏၶာကိုယ္။ ဆရာႀကီးခႏၶာကိုယ္က ပူေႏြးေနတုန္း၊ က်က္သေရ ရိွေနတုန္း၊ တည္ၾကည္ေနတုန္း၊ ျပံဳးရယ္ေနတုန္း၊ က်ေနာ့္ကို ခြန္အားေတြေပးေနတုန္း ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ့္စိတ္ထဲမွာေတာ့ အသက္ရွင္ေနတဲ့ ဆရာႀကီးကို ႏွစ္သစ္ကူးမွာ ေရနဲ႔ ကန္ေတာ့ေနရသလို ၾကည္ႏူးလာတယ္။ က်ေနာ့္စိတ္ထဲမွာ ေရေတြက ေအးျမၾကည္လင္လာတယ္၊ ညစ္ေပေနတဲ့ ေရတုိင္ကီအျပာႀကီးက ဝင္းဝင္းပပ ျဖစ္လာတယ္၊ ေရခြက္က သန္႔ရွင္းလာတယ္၊ ႐ုပ္အေလာင္းကိုတင္ထားတဲ့ အလူမီနီယံ ခံုႀကီးက ျမေက်ာက္ဖ်ာလို ျဖစ္လာတယ္။ အခန္းထဲမွာ အေမႊးနံ႔ေတြ ေမႊးလာသလို ခံစားရပါတယ္။ ျခေသၤ့မင္းက ဝိညာဥ္ကင္းမဲ့ေနေသာ္လဲ ရဲရင့္တည္ၾကည္မႈက ဘယ္ေတာ့မွ မေပ်ာက္သြားပါတကား။
ဆရာႀကီးအတြက္ လုပ္ေပးႏုိင္တာ ဒါပဲလားလို႔ ေတြးမိတယ္။ ရွက္မိတယ္။ မ်က္ရည္က်မိတယ္။
ဆရာႀကီး႐ုပ္အေလာင္းကို က်ေနာ္ ေရခ်ဳိးေပးမယ္လို႔ မစဥ္းစားမိပါ။ မသိပါ။ သို႔ေသာ္ ဆရာႀကီးကို ေရခ်ဳိးေပးခြင့္ က်ေနာ္ လာရသြားသလုိ ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္ ပီတိ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂) ဓါတ္ပံု
က်ေနာ္ ဆရာႀကီးဦးေခါင္းကို စတင္ေလ်ာ္ေပးေနခ်ိန္မွာ ကေလးတခ်ိဳ႕က တယ္လီဖုန္းမ်ားနဲ႔ ဓါတ္ပံု႐ိုက္လိုက္ၾကတဲ့အတြက္ က်ေနာ္ ခ်က္ခ်င္းတားလိုက္ပါတယ္။ သူတို႔လဲ ရပ္လိုက္ၾကပါတယ္။ မတင္ဖို႔ သတိေပးလိုက္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အင္တာနက္မွာ ဓါတ္ပံုတခ်ိဳ႕ ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။ ျပန္္ျဖဳတ္ေပးၾကဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္။
ဓါတ္ပံုတင္မိသူမ်ားကလဲ ဆရာႀကီးကို အဂါရဝ လုပ္ျခင္း မဟုတ္ဘူးဆိုတာကိုလဲ ယံုၾကည္ပါတယ္။ က်ေနာ့္ကို အင္တာနက္မွာ လူတခ်ဳိ႕က ဆဲထားတယ္လို႔ လာေျပာၾကပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ခ်စ္ခင္တဲ့ ဆရာႀကီးကို ျပဳစုခြင့္ကို အဆဲဆိုခံၿပီး ရလိုက္တာပဲလို႔ ေအာက္ေမ့မိတယ္။ ထုိက္တန္လွပါေပတယ္။ က်ေနာ္ခံပါမယ္။
(၃) ကိုစိန္လႈိင္ နဲ႔ ေမာင္ကို
ဆရာႀကီးဆံုးသြားတဲ့ မနက္အေစာႀကီးမွာ ေဆး႐ံုႀကီးကိုအျမန္လုိက္ခဲ့ဖို႔
ေဒၚခင္ၾကည္ စ်ာပန၊ ဆရာႀကီး တင္မိုး စ်ာပန၊ ဆရာႀကီး ဒဂံုတာရာ စ်ာပနေတြလို႔ ခမ္းနားေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား စ်ာပနေတြမွာ က်ေနာ္ ပါခဲ့ပါတယ္။
၁၉၈၉ ေဒၚခင္ၾကည္ စ်ာပနကို အာဏာပိုင္းေတြက လမ္းေလ်ာက္မပို႔ရဟု အမိန္႔ထုတ္ပါတယ္။ ဖမ္းမလိုလို ဆီးမလိုလို သတင္းမ်ား ပ်ံ႕ေနတယ္။ သို႔ေသာ္ က်ေနာ္တို႔ ေဒၚခင္ၾကည္စ်ာပနက စစ္သားမ်ားကို ဖယ္ရွားခဲ့တယ္။ လွည္းတန္းမွသည္ ေရႊတိဂံုေတာင္ဘက္မုဒ္ဆီသို႔ လမ္းေလ်ာက္ခ်ီတက္ ဂါရဝျပဳခဲ့ၾကတယ္။
ေက်ာင္းသားေတြ ခ်ီတက္လာတာကို ျမင္ရေတာ့ ဆရာႀကီး ဦးတင္မုိးက သူတို႔မေသပါလား ဆိုတဲ့ ကဗ်ာရွည္တပုဒ္ကို ေရးဖြဲ႔ၿပီးေတာ့ပင္ က်ေနာ္တို႔ကို ဂုဏ္ျပဳခဲ့ပါတယ္။
(၄) ကိုမ်ဳိးမင္း
က်ေနာ္ ျမန္မာျပည္ျပန္အေရာက္မွာ ႐ုပ္အေလာင္းကိုေရခ်ိဳးေပးရတာ ၂ ႀကိမ္ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ မထင္မွတ္ဘဲ လုပ္ေပးခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမအႀကိမ္က ကိုမ်ိဳးမင္း ဆံုးစဥ္ကပါ။ ဒုတိယအႀကိမ္က ဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္ ျဖစ္သြားရပါတယ္။ ကိုမ်ိဳးမင္းက က်ေနာ္တုိ႔ ၈၈ ကာလ အတူအလုပ္လုပ္ခဲ့တဲ့ ရဲေဘာ္တဦး ျဖစ္ပါတယ္။
သူ႔မိသားစုက ခ်မ္းသာပါတယ္။ ယခင္က ေရႊေတာင္ၾကားမွာေနပါတယ္။ စစ္အစိုးရလက္ထက္မွာ သူတို႔မိသားစုစီးပြားေရးကို ထိခိုက္သြားခဲ့ရပါတယ္။ မိသားတစုလံုးရဲ႕ ဒီမိုကေရစီအေရးေပၚ အားေပးေထာက္ခံမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ယခု ပါရမီမွာေနပါတယ္။
သူဆံုးသြားတဲ့ မနက္အေစာႀကီးမွာ သူ႔ရဲ႕ က်န္ရစ္သူမိသားစုေတြက က်ေနာ္ကို ဖုန္းဆက္ေခၚတဲ့အတြက္ က်ေနာ္ ထသြားပါတယ္။ ဟိုေရာက္ေတာ့ ခ်က္ခ်င္းသၿဂဳႋလ္ခ်င္တယ္ ေျပာပါတယ္။ အိမ္ကိုေရာက္သြားေတာ့ အသက္အရြက္ႀကီးရင့္ေနတဲ့ သူ႔မိခင္၊ ဖခင္၊ ဇနီး၊ တူမေလးမ်ားနဲ ့ကေလးမ်ားသာ ရိွပါတယ္။ ေယာက္က်ားအရင့္မာႀကီးဆိုလို႔ က်ေနာ္သာရိွတယ္။ ကိုမ်ိဳးမင္း မိခင္ကလဲ က်ေနာ္တို႔ကိုသားလို ခ်စ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကလဲ မာမီလိုသာေခၚပါတယ္။
ကိုမ်ိဳးမင္းကိုအလြန္ခ်စ္ပါတယ္။
(၅) ေခါင္းေဆာင္မ်ား စ်ာပန
က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္က ဆင္းရဲလြန္းသြားတဲ့အတြက္ အသိပညာေတြလဲ နိမ့္က်၊၊ က်င့္ဝတ္ေတြလဲ နိမ့္က်၊၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြလဲ နိမ့္က်သြားပါတယ္။ ဧရာဝတီသတင္းေထာက္ ကိုေအာင္ေဇာ္ စကားနဲ႔ေျပာရရင္ေတာ့ ဆရာႀကီးဟာ ျမန္မာျပည္ရဲ႕မန္ဒဲလားလို ပုဂၢိဳလ္ႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ခမ္းနားစြာဂုဏ္ျပဳေပးရမွာ၊ က်ေနာ္တို႔ ရွင္သန္က်န္ေနသူမ်ားရဲ႕ ထံုးတမ္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္လိုပုဂၢိဳလ္ကိုေတာင္မွ
က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ဒီလိုပုဂၢိဳလ္ေတြ ကြယ္လြန္သြားတဲ့အခါမွာ လုပ္ေပးရမယ့္ လုပ္႐ိုး လုပ္ထံုး Ritual Protocol ေတြ State Funeral Producers ကို မသိၾကေတာ့ပါ။
လင္ကြန္း၊ လီနင္ ၊ ေမာ္စီတုန္း၊ ဟိုခ်ီမင္း၊ ကေနဒီ၊ ဒိုင္ယာနာ တို႔ ကြယ္လြန္သြားခ်ိန္မွာ သူတို႔႐ုပ္အေလာင္းေတြကို ဘယ္လိုျပင္ဆင္ၾကတယ္။ ဘယ္လို စီစဥ္ၾကတယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေတြကို က်ေနာ္ ဖတ္ဖူးပါတယ္။ သူတို႔ေရခ်ိဳးေပးတဲ့အခ်ိန္မွစ၊ အဝတ္စားလဲပံု၊ အေခါင္းဒီဇိုင္းကိုေရြးပံု၊ ပန္းျခင္းမ်ားခ်ပံု၊ sitting plans မ်ား သတ္မွတ္ပံု၊ အေခါင္းနားတြင္ထြန္းမည့္ မီးလံုးမီးအားကို သတ္မွတ္ရပံု လူထုဂါရဝျပဳပြဲကို စီစဥ္ပံုေတြကို မွတ္တမ္းထားရိွပါတယ္။ စာအုပ္စာတန္းေတြ ျပဳစုေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။ ေမာ္စီတုန္း ကြယ္လြန္ခ်ိန္မွာ တ႐ုပ္ျပည္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ဘယ္လိုစီမံရမယ္ဆိုတာကို မသိၾကတဲ့အတြက္ ဗီယက္နမ္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ေတြဆီကို ညတြင္းခ်င္းသြားေမးရပံုေတြပါ ရိွပါတယ္။ ဟိုခ်ီမင္း ကြယ္လြန္ခ်ိန္က ဘယ္လိုလုပ္ေပးခဲ့သလဲဆိုတာကို သြားေမးၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကမာၻ႔သမိုင္းျဖစ္ရပ္ေတြမွာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးက လူမ်ိဳးတမ်ိဳးကို ကၽြန္ျပဳေလ့ရိွတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ေျပာရရင္ ယဥ္ေက်းမႈ ျမင့္တဲ့လူမ်ိဳးက ယဥ္ေက်းမႈနိမ့္တဲ့လူမ်ိဳးကို ကၽြန္ျပဳသြားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေမြးဖြားျခင္း (Birth) ၊ ထိမ္းျမားျခင္း (Marriage) နဲ႔ ေသဆံုးျခင္း (Death) ေတြမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ နည္းလမ္းေတြက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ တိုးတက္ႀကီးပြားမႈ၊ ခြန္အား၊ ဉာဏ္အားနဲ႔ က်င့္ဝတ္ေတြကို သင္ခန္းစာေပးသလဲအေပၚ မူတည္ေနပါတယ္။
(၆)
မာနယ္ပေလာ စစ္ဆင္ေရးတုန္းက က်ဆံုးရဲေဘာ္ေတြကို ညဖက္ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ ေရခ်ိဳးေပးဖူးတယ္။ စစ္ယူနီေဖါင္း အသစ္တစံုကို ဝတ္ေပးခဲ့တယ္။
က်ေနာ့္အေတြ႔အၾကံဳအရ ႐ုပ္အေလာင္းမ်ားကို အက်ႌဝတ္ေပးရတာ အခက္ခဲဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ရေအာင္ဝတ္ေပးၾကရပါတယ္။ အေလာင္းေတြကို အက်ႌဝတ္ေပးရတဲ့ နည္းရိွပါတယ္။ ညဘက္က်မွာ အေလာင္းေတြကို ေရခ်ိဳးရတာကေတာ့ တိုက္ပြဲေတြ ျပင္းထန္ေနလို႔ပါ။ မနက္ေဝလီေဝလင္းမွာ စစ္အခမ္းအနားနဲ ့ စ်ာပနလုပ္ေပးခဲ့တာ ျပန္ျမင္ေယာင္မိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္ရဲေဘာ္ကိုမွ ပစ္စလက္ခတ္ မသၿဂဳႋလ္ခဲ့ပါ။ က်ေနာ္တို႔ ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ ရဲေဘာ္က်င့္ဝတ္တခုက တိုက္ပြဲတြင္း က်ဆံုး ရဲေဘာ္ရဲ႕အေလာင္းကို ရေအာင္ယူခဲ့ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အေလာင္းကိုေကာင္းမြန္စြာ သၿဂဳႋလ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ခက္ခက္ခဲခဲ ျပန္သယ္ခဲ့ရတဲ့အေလာင္းမ်ားစြာ ရိွခဲ့ပါတယ္။
(၇)
၁၉၈၈ ခုနစ္ ဇြန္လ ျပည္လမ္းမမွာ ပထမဆံုး ေက်ာင္းသားအေလာင္းကိုလဲ က်ေနာ္တို႔မထားပစ္ခဲ့ပါ။ အေလာင္းကိုတင္ၿပီး ျပည္သူလူထုကို ကားနဲ႔ လွည့္ျပခဲ့တယ္။ ရေအာင္ေကာက္ၿပီး ေရခဲတိုက္ကို ပို႔ခဲ့ပါတယ္။ ၈၈ ကို မီသူမ်ား သိႏုိင္ပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈႀကီးအတြင္း
(၈) ေတာ္လွန္တဲ့ ၈၈ စိတ္ဓါတ္ အဓြန္႔ရွည္ပါေစ ၊ လႈိင္းစီးသူေတြ က်ဆံုးပါေစ
က်ဆံုးသြားေသာ ရဲေဘာ္မ်ားအေလာင္းဟာ ဝိညာဥ္ကင္းမဲ့ေနေပမဲ့ က်က္သေရရိွေနၾကပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္နဲ႔တကြ က်ဆံုးသြားေသာ အာဇာနည္မ်ား ေကာင္းရသုဂတိသို႔ လားပါေစ။
မိုးသီးဇြန္
၂၄.၄.၂၀၁၄
No comments:
Post a Comment